۰۳ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۱
کد خبر: ۷۶۰۱۲۴
قاضی‌زاده:

خبر مهم، شناسایی و راهکار ۱۰۰ مساله فوری کشور است

خبر مهم، شناسایی و راهکار ۱۰۰ مساله فوری کشور است
قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به توئیت رئیس ستادش مبنی بر اینکه خبری در راه است، گفت: صد مساله فوری کشور و راهکارهایش، تدوین شده و در قالب برنامه دولت مردم، دولت خانواده آماده شده است.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز در نشست خبری در خبرگزاری ایسنا طی سخنانی اظهار داشت: درباره توییتی که رئیس ستاد بنده زده مبنی بر اینکه خبری در راه است؛ گمانه‌زنی‌های زیادی شده بود که میخواهم درباره آن صحبت کنم. 

وی افزود: ما در ادامه مباحثی که با جمع دوستان و نخبگان جوان خودمان داشتیم، صد مساله فوری کشور را شناسایی کرده و برای آنها پاسخ کوتاه مدت طراحی کرده بودند و اگر آقای رئیسی شهید نمی‌شدند می‌توانستیم تا پایان دولت آنها را اجرایی کنیم.

قاضی زاده ادامه داد: الان صد موضوع و راهکارهایی که آماده شده، تدوین شده است و در قالب برنامه دولت مردم دولت خانواده آماده شده است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ادامه با اشاره به عناوین برنامه خود به تعدادی از آنها مانند، حل مشکلات اقتصادی، اجتماعی، آموزشی، فرهنگی و حتی حل مشکل یمن و غزه اشاره کرد.

وی در ادامه گفت: این داده پردازی بر اساس مسائل مطرح شده در فضای مجازی و کف جامعه است که برای هرکدام راه حل‌های کوتاه مدت طراحی شده است و راه‌های اجرایی آن کاملا مشخص شده است تا بشود در ظرف مدت دو سال و‌ نیم حل مشکلات را به حد مطلوبی رساند.

قاضی زاده  تاکید کرد: هدف دولت ما افرایش سرمایه اجتماعی است و اگر مردم احساس کنند دولت برای حل مشکلات خرد آنها هم برنامه دارد، اعتماد آنها افزایش می یابد.

قاضی زاده هاشمی درباره برنامه دولت خود برای پرداخت وام به جوانان با وجود ناترازی بانک‌ها گفت: ناترازی بانک‌ها ناشی از نبود منابع قرض الحسنه نیست ناترازی در منابع غیرتجاری است. منابع جاری قرض الحسنه وجود دارد ولی هدفمند نیست. ما الان وام مسکن، ازدواج و اشتغال می‌دهیم و حدود 200 هزار میلیارد تومان تسهیلات مختلف تعریف شده است. ما این تسهیلات  را برای تشکیل خانوده متمرکز می‌کنیم و انتخاب آن را در اختیار  خود افراد قرار می دهیم. منابع موجود برای وام یک میلیاردی وجود دارد و اگر نرخ ازدواج دو برابر یعنی یک میلیون و 500 هزار برسد باز هم منابع وجود دارد. وام‌های بزرگ معمولا معوق می شود نه وام های خرد. 

وی ادامه داد: ما شهدای ملی و قهرمان را نباید مصرف انتخاباتی کنیم. شهید سلیمانی و رئیسی نماد و شاخص هستند. شهید رئیسی نماد دولتمرد پاک، مردمی و کارآمد است؛ هرکسی دولت تشکیل می دهد، دولت خود را تشکیل می‌دهد اما ممکن است بگوید نوع مدیرت من شبیه فلان شخصیت است تا مردم مقایسه کنند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری حل مشکل خودرو، تصریح کرد: دولت باید با خودروساز برخورد کنند چون آنها مونتاژ کار هستند.

قاضی زاده افزود: قطعه‌سازی ما هم رشد نکرده و برای آنها سود در این است که قطعه از چین بیاورند و مونتاژ کنند. در دوره دولت نهم و دهم قطعه سازان اقداماتی داشتند ولی بعد به دلیل سیاست‌های اشتباه، در ظاهر فقط قطعه‌سازی می‌کنند. من حتما با خودروسازها و وزارتخانه‌ای که آنها را مدیریت می کند، برخورد می کنم. خودروسازی باید از دولت کنده شده و در اختیار مردم قرار گیرد. دخالت دولت در مدیریت خودروسازی اشتباه است. خودروساز باید گلیم خود را بیرون بکشد. از سویی ما باید بازار رقابتی خودرو را با ایجاد زمینه واردات مستمر توسعه بدهیم تا خودرو دست پنجم را به قیمت مرسدس بنز به مردم نفروشند بلکه با قیمت جهانی فروخته شود. خودرو داخل با هر قیمتی در خارج فروخته می شود، با همان قیمت در اختیار مردم داخل کشور قرار گیرد. اجازه گرانی فروشی ندارند. همچنین باید بازار خود را بزرگ کنیم. کشش بازار ما برای رقابت در خودرو کافی نیست. باید شرکت‌های چندملیتی با کشورهای همسایه درست کنیم و وارد پلتفرم‌های مشترک و رقابتی شویم تا کیفیت خودور افزایش یابد.

وی درباره طرح خود برای همسان‌سازی حقوق و دستمزدها با تورم، تصریح کرد: قوانین موجود درباره کارکنان و کارگران صراحت دارد که حقوق و دستمزد متناسب با تورم باشد. در دهه 90 متوسط قیمت‌ها 11 برابر و متوسط افزایش حقوق 8 برابر شد و 30 درصد قدرت خرید خانواده‌ها کاهش یافت. ما باید عامل تورم را حل کنیم نه اینکه فکر کنیم با کنترل دستمزدها می‌توان تورم را کنترل کرد. با این کار بار دولت سبک‌تر می‌شود ولی چرخه تولید دچار مشکل می‌شود؛ چون وقتی قدرت خرید کم باشد، توان خرید هم کاهش می‌یابد. باید در کوتاه مدت حقوق را معادل تورم رشد دهیم و شاید باید قانون کار را هم اصلاح کنیم و بعد از یک رقمی کردن تورم، باید عقب ماندگی گذشته را جبران کنیم و دستمزدها را بیش از تورم رشد دهیم.

قاضی زاده هاشمی همچنین درباره مسائل بهداشت و درمان، گفت: مبنای طرح پزشک خانواده این است که هر خانواده یک مشاور پزشک داشته باشد. ما طرح بومی به نام طرح شبکه داشتیم که برای هر خانواده روستایی، یک نفر از اهالی آن روستا که تحصیل کرده  و آموزش دیده است، مشاور می شود. با این کار سواد زنان روستایی را افزایش دادیم و مرگ و میر زنان باردار و کودکان کاهش  و متوسط عمر 20 سال افزایش یافت.  این طرح موفق‌تر از پزشک خانواده بود. در طرح تحول سلامت تا حدی این طرح در حاشیه شهرها توسعه یافت و مراقب سلامت ایجاد کردیم و بالای مراقب سلامت یک پزشک گذاشتیم. نظام مراقبت سلامت را باید توسعه دهیم. ما می توانیم با استفاده از زیرساخت‌های الکترونیکی همه امکانات کشور را در اختیار طرح ارجاع قرار دهیم.

وی در ادامه نشست در پاسخ به پرسشی راجع به پرداخت وام بانکی که ماه‌ها متقاضیان در انتظار می‌مانند و شما چطور می‌خواهید وام یک میلیاردی پرداخت کنید افزود: معمولاً ناترازی بانک‌ها در منابع غیر جاری آن‌ها است. منابعی که به نور چشمی‌های خود دادند و نمی‌توانند پس بگیرند. حدود 200 هزار میلیارد تومان در بودجه سنواتی تسهیلات مختلف تعریف شده بود و آمده، این را مدیریت کرده‌ایم و آن را برای کمک به تشکیل خانواده قرار داده‌ایم.

ارسال نظرات