۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۵
کد خبر: ۷۶۰۹۳۵
مدیر شبکه نسیم در گفت وگو با رسا؛

فرمول های افکارسنجی ها درست است؛ اما در شرایط خاص، نتایج متفاوتی حاصل می شود

فرمول های افکارسنجی ها درست است؛ اما در شرایط خاص، نتایج متفاوتی حاصل می شود
خوشرو با اشاره به تفاوت نظرسنجی های انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری گفت: فرمول ها و روش های افکارسنجی درست است؛ اما در زمان ها و شرایط مختلف همچون حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور، ممکن است جواب های متفاوتی استخراج شود.

سید محمد رضا خوشرو مدیر شبکه نسیم در گفت وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، با اشاره به تفاوت نظرسنجی های انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اظهار داشت: نظرسنجی ها در ایران، متاثر از متغیرهای متعددی است که از تحلیل های درست از واقعیت های نظرات مردمی، دیدگاه ها و رفتارهای مردم به دست می آید.

وی افزود: آخرین مرحله بینش و نگرش افراد، در کُنش آنان متبلور می شود و این میزان از متغیرهای مداخله‌گر در کمتر جامعه ای وجود دارد که بخواهد اقتضائات خاص زمان را دربر گیرد؛ لذا معمولا برآورد و پیش بینی رفتار مردم ایران، کار بسیار سختی است.

مدیر شبکه نسیم بیان داشت: در دوره اخیر انتخابات به جهت وقوع حادثه شهادت آیت الله رئیسی و هیئت همراه، موضوع انتخابات ریاست جمهوری پیش از زمان خود - که درسال آینده قرار بود برگزار شود - در سطح افکار عمومی برجسته شده است که این برجسته شدن، چون به طبع رویداد تراژیک اتفاق افتاده، افزایش سطح اولویت موضوع انتخابات ریاست جمهوری به صورت هیجانی بوده است.

وی افزود: هیجانی بودن افزایش اهمیت موضوع انتخابات ریاست جمهوری به این منجر می شود که از ابتدای ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، بعد از مدتی، هیجانات کاهش پیدا کند و لذا برآوردهای متعدد نظرسنجی ها متاثر از متغیری بود که سابقه ای به غیر از شهادت شهید رجایی نداشته ایم و در زمان شهادت شهید رجایی نیز، افکارسنجی های آن روز، اصلا به روش امروز انجام نمی شده است.

خوشرو بیان داشت: تجربه نخست نظرسنجی های امروز این بود که میزان مشارکت مردم در انتخابات را پیش بینی کنند و امروز با فرمول های بیشتری میزان مشارکت را عرضه کرده و موضوع هیجان را نیز در نظر می گیرند.

وی افزود: از طرفی دیگر، رفتار متولیان انتخابات همچون شورای نگهبان نیز بر میزان ماندگاری هیجانات و افزایش اولویت موضوع ریاست جمهوری تاثیرگذار بوده و در تلاطم آراء و دیدگاه های مردم تاثیر جدی دارد.

مدیر شبکه نسیم ابراز کرد: نوع کنش نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در فضای مجازی و رسانه ملی سبب می شد تا میزان مشارکت ها تغییر پیدا کند و میزان درصد نظرسنجی ها نیز مختلف و متفاوت باشد.

 وی افزود: فرمول ها و روش های افکارسنجی درست است؛ اما در زمان ها و شرایط مختلف همچون حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور و شهادت شهید آیت الله رئیسی و هیئت همراه، ممکن است، جواب های متفاوتی استخراج شود که این مسئله به خاطر به وجود آمدن استثنائاتی از این نوع حوادث است که امری طبیعی است. 

ارسال نظرات