۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۷
کد خبر: ۷۶۱۵۸۶
یادداشت؛

چند کلامی با رئیس جمهور محترم

چند کلامی با رئیس جمهور محترم
انتظاری که از جناب آقای پزشکیان می رود این است که همانگونه که امیرالمومنین علیه السلام در نصب افراد اهتمام ویژه‌ای داشتند، ایشان نیز به سیره رسول خدا(ص) و امیرالمومنین(علیه السلام) و توصیه های راهشگای رهبر معظم انقلاب همانند شهید رئیسی عزیز عمل نمایند.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، امیرالمومنین علی علیه السلام می فرمایند: « لَيسَ مِن فَرائِضِ اللّه  شَىءٌ اَلنّاسُ اَشَدُّ عَلَيهِ اجتِماعا مَعَ تَفَرُّقِ اَهوائِهِم وَ تَشَتُّتِ آرائِهِم مِن تَعظيمِ الوَفاءِ بِالعُهودِ؛» هيچ يك از فرائض الهى همانند وفاى به عهد نيست كه مردم با همه خواسته هاى گوناگون و ديدگاه هاى مختلف، بيشتر بر آن اتّفاق نظر داشته باشند.(1) همانگونه که رئیس جمهور محترم جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان اهتمام ویژه ای به تبعیت از سیره علوی دارند و به همین نام نیز شهرت یافته اند، نوع نگاهی که مردم و جامعه انقلابی نسبت به ایشان دارند نیز متفاوت خواهد بود و طبیعتا انتظار از ایشان در این برهه حساس انقلاب اسلامی بیش از گذشته است. 

رهبر معظم انقلاب پیش از انتخابات خطاب به نامزدها فرمودند:« با خداوند خودتان عهد کنید که اگر موفق شدید و توانستید مسئولیتی به دست بیاورید کسان و کارگزاران خود را از کسانی قرار ندهید که ذره‌ای با انقلاب زاویه دارند آن کسی که با انقلاب، با امام راحل و با نظام اسلامی ذره‌ای زاویه داشته باشد او به درد شما نمی‌خورد او همکار خوبی برای شما نخواهد بود آن کسی که دلبسته آمریکا باشد و تصور کند که بدون لطف آمریکا نمی‌شود قدم از قدم برداشت در کشور او برای شما همکار خوبی نخواهد بود او از ظرفیت‌های کشور استفاده نخواهد کرد او خوب مدیریت نخواهد کرد آن کسی که راهبرد دین و شریعت را مورد بی اعتنایی قرار دهد برای شما همکار خوبی نخواهد بود کسی را انتخاب کنید که اهل دین، اهل شریعت و اهل اعتقاد کامل به نظام باشد.» (2)

انتظاری که از جناب آقای پزشکیان می رود این است که همانگونه که امیرالمومنین علیه السلام در نصب افراد اهتمام ویژه‌ای داشتند، ایشان نیز به سیره رسول خدا(ص) و امیرالمومنین(علیه السلام) و توصیه های راهشگای رهبر معظم انقلاب عمل نمایند. آن سیره که در جای جای حکومت نبی مکرم اسلام و امیر المومنین علیهما السلام به چشم می خورد، این است که هر کس که خودش درخواست پُست و سِمَت کرد و یا افراد را واسطه کرد تا به مناصبی مانند وزارت ، استانداری و یا فرمانداری دست یابد، مبادا او را به خواسته اش برسانی؛ او قطعاً به به یاری دولت و ملت نخواهد آمد. اهل ولایت و اهل جهاد هرگز به دنبال مسئولیت نمی رود، بلکه تکلیف است که رو را دنبال می کند. رسول خدا(صلوات الله علیه)  می فرمایند:«انا لا نستخدم علی عملنا من یریده» (3) یعنی هر کس خودش از ما پست و سمت بخواهد، ما به او مسئولیت نمی‌دهیم. چرا که همین درخواست نشان بی لیاقتی است.

قطعاً برخی افراد در بین اطرافیان رئیس جمهور محترم حضور دارند که شنیدن چنین سخنانی هرگز باب میلشان نیست و به مذاقشان خوش نخواهد آمد چرا که به دنبال سهم خواهی و دست یافتن به مناصب حساس دولتی هستند اما رئیس جمهور محترم نباید به جوهای ساختگی اعتناء کند. اگر سیره حکمرانی حکومت ما مانند حکمرانی زمان امیرالمومنین علیه السلام شد و از ظرفیت های داخلی بهره بردیم و منابع انسانی را برای پیشرفت مدیریت کردیم، همین عامل افزایش محبوبیّت و مقبولیّت بیش از گذشته خواهد بود.

بال و پر آقای رئیس جمهور، وزراء و استانداران هستند. با آنها است که رئیس جمهور پرواز می‌کند و اوج می‌گیرد و یا سقوط می‌کند. همه کشور چشم دوخته‌اند که آقای پزشکیان کابینه خود را از چه کسانی تشکیل خواهد داد و مدیریت کلان کشور به دست چه کسانی رقم خواهد خورد. لذا این مرحله برای رئیس جمهور محترم، مرحله بسیار حساسی است که متاسفانه شاهد هستیم با سیل لابی‌گری‌ها و جو سازی های رسانه ای در صدد این هستند تا نگذارند رئیس جمهور آزادانه تصمیم بگیرد.

در یک نگاه کلی شایسته است رئیس جمهور محترم در انتخاب کابینه و وزراء به دو شاخصه اصلی که رهبر معظم انقلاب بارها بر آن تاکید کرده اند توجه ویژه کنند. یکی شاخصه نگاه به داخل و متکی به ظرفیت ها و دیگری الترام عملی به دین و پاکی از هر گونه فساد. این دو شاخصه اگر در شخصی تجلی کند، هرگز مسیری را در مقابل خود بن بست نمی بیند و عزت ملی را فدای منافع زودگذر و غیربازده نمی کند؛ بلکه به منافع بنیادین متوجه است و در بزنگاه ها به یاری دولت و ملت می آید.

اگر کسی اعتقادش این است که شاه کلید دست آمریکا و اروپاست و آنها با یک بمب ما را نابود می‌کنند و جز باج دادن به آنها، رکوع و انحناء در برابر آنها، التزام یک طرفه در برابر آنها و جلب رضایت آنها هیچ راهی برای توسعه و حل مشکلات وجود ندارد، هرگز در عمل پیشرفتی را برای کشور حاصل نخواهد کرد. چرا که خداوند می فرماید:«وَلَن تَرضى عَنكَ اليَهودُ وَلَا النَّصارى حَتّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُم» (4) یعنی تا به طور کامل تسلیم خواسته آن ها نشویم، آن ها کوتاه نمی آیند و «لَا يَرْقُبُوا فِيكُمْ إِلًّا وَلَا ذِمَّةً» (5) مراعات هیچ علاقه خویشاوندی و عهد و پیمان را  هم نخواهند کرد! ثمره آزمودن این تجربه توسط کسانی که امروز به دنبال سهم خواهی هستند، جز رو سیاهی نخواهد بود. همانگونه که به اذعان خودشان برجام جز خسارت برای کشور عایدی نداشت.

نوع تعامل قدرت های استکباری با ایران در دوره‌هایی که هم فکران آقای رئیس جمهور در ایران حاکم بودند و قدرت را به دست داشتند، شاهد بسیار خوبی بر مدعاست. هر کجا مکتبی عمل شد، ثمره اش به طور محسوس دیده شد. همانگونه که امروز ثمره تلاش های مجاهدانه شهید رئیسی در عرصه بین الملل را به چشم می بینیم. لذا مومن از یک سوراخ دو بار گزیده نمی‌شود به همین جهت رهبر معظم انقلاب در تبریک به رئیس جمهور منتخب بر لزوم تمرکز روی توان مندی‌های داخلی اعم از منابع طبیعی و انسانی تاکید کردند.

مساله دیگر بهره گیری از افراد پاک دست و طرد افرادی است که کارنامه سیاهی در بهره گیری از بیت المال داشته اند. این درخواست عمومی ملت ایران است که رئیس جمهور محترم با کسانی که سابقه ناپاک دستی دارند و در دولت‌های گذشته برای خودشان حق ویژه درست کردند، به طور نامشروع ثروت‌اندوزی کردند و در هر فرصتی برای جیب خودشان کار کردند، آنچنان رفتار کنند که فکر طمع به مناصب دولتی را از سر بیرون کنند. در آخر نیز توصیه رهبر معظم انقلاب، حسن ختام و الگوی راه هر مسئول جمهوری اسلامی است.

حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای می فرمایند: «اگر امنیت را می‌خواهیم، بایستی دست مفسد و سوءاستفاده‌چی و دورزننده‌ی قانون و شکننده‌ی قانون بسته بشود؛ مبارزه‌ی با فساد این است؛ این باید جدی گرفته بشود؛ امروز خوشبختانه مسئولین این را میگویند، لکن گفتن کافی نیست. همه‌ی مسئولین - چه مسئولین اجرائی، چه مسئولین قضائی و چه مسئولین قوه‌ی مقننه - در این جهت مسئولند. اگر چنانچه وضع اجتماع، وضع اقتصادی کشور مثل یک خانه‌ی بی درودروازه‌ای بود که هرکه خواست آمد، هرجور خواست عمل کرد، هرچه خواست برد، خورد، خب معلوم است، انسان نجیبِ شایسته‌ی متینی که میخواهد از راه حلال ارتزاق کند، طبعاً جلو نمی‌آید. شفاف‌سازی، شرط اصلی این فسادستیزی است؛ باید شفاف‌سازی بشود، باید فضای رقابتی به‌وجود بیاید، باید فضای با ثبات به‌وجود بیاید؛ فعالِ اقتصادی در این شرایط خواهد آمد و احساس امنیت خواهد کرد. آن وقت در یک چنین فضایی آن کسی که با ابتکار خود یا سرمایه‌ی خود یا کارآفرینی خود ثروتی به‌دست می‌آورَد، نظام اسلامی از او حمایت میکند و تأیید میکند. اگر چنانچه فضا فضای سالمی شد، [آن‌وقت] کسب ثروت و کسب درآمد یک چیز مباح و مورد تأیید و مورد حمایت نظام است.» (6)

 

(1) نهج البلاغه، نامه 53 ، ص442

(2) دیدار مردمی رهبر انقلاب در آستانه انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم در سالروز عید غدیر (۱۴۰۳/۰۴/۰۵)

(3) شرح فارسی شهاب الأخبار (کلمات قصار پیامبر خاتم صلوات الله علیه)، ص 372

(4) سوره مبارکه بقره، آیه شریفه 120

(5) سوره مبارکه توبه، آیه شریفه 8

(6) جلسه تبیین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی (1392/12/20)

ارسال نظرات