۲۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۱
کد خبر: ۷۶۱۶۴۷
حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد مطرح کرد؛

دنیا در نگاه امام حسین

دنیا در نگاه امام حسین
حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد در مجلس عزاداری دفتر آیت الله فقیهی به نگاه امام حسین به زندگی دنیا پرداخت و بیان داشت: اهل بیت حیات دنیوی را برای تحقق حق و عدالت دنبال می کردند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد استاد حوزه علمیه قم جمعه 22 تیر در مجلس عزاداری دفتر آیت الله فقیهی با اشاره به نامه امام حسین از کربلا به مدینه بیان داشت: نامه امام حسین بسیار کوتاه است اما دنیایی حرف دارد. حضرت فرموده است: «فَکَأَنَّ اَلدُّنْیا لَمْ تَکُنْ وَ کَأنَّ اَلْآخِرَةَ لَمْ تَزَلْ وَ اَلسَّلاَمُ» این دنیایی که بشر برای آن دست‌وپا می زند انگار نبوده است.

وی در ادامه با اشاره به ناچیز بودن دنیا بیان داشت: اگر ضریب اعتقاد انسان به مبدأ و معاد در حد اعلی باشد مانند امام حسین به دنیا نگاه می کند. باور کردن دین، معاد و خداوند چنین توفیقی به انسان می دهد. حضرت علی نیز اینگونه بود زیرا فرموده اند اگر پرده ها کنار رود بر ایمان ایشان افزوده نمی شود زیرا به بالاترین سطح از یقین رسیده است.

دنیا در نگاه امام حسین

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد در ادامه با قرائت جمله امیرمؤمنان: «لألقيت حبلها على غاربها ولسقيت آخرها بكأس أولها. ولألفيتم دنياكم هذه أزهد عندي من عفطة عنز» تصریح کرد: حضرت علی نسبت به دنیا بسیار بی اعتنا بودند اما به شدت برای تحقق حق تلاش می کردند.

وی ادامه داد: نیروهای کمکی کوفه در جنگ کوفه در منطقه ذی قار به سپاه حضرت علی پیوستند که همه خوشحال بودند؛ ابن عباس سراغ حضرت رفت و دید که ایشان در حال ترمیم و بستن بند کفش خود هستند که ابن عباس تعجب کرده است زیرا فرمانده لشکر در حال چنین فعالیتی است؛ حضرت از ابن عباس سؤال کرد که این کفش چه قیمتی دارد؟ پس از پاسخ ابن عباس حضرت فرمود این عمارت و حکومت اندازه این کفش برای من ارزش ندارد اما برای اقامه حق عنان حکومت را به دست گرفتم.

این استاد حوزه علمیه اضافه کرد: امام حسین فرزند چنین مردی است که دنیا در نگاهش بی ارزش بود؛ افرادی که برای دنیا حسرت می زنند سرانجام پشیمان می شوند. در آیات قرآن آمده: «حَتَّى إِذَا جَاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ * لَعَلِّي أَعْمَلُ صَالِحًا» که نشان می دهد انسان های خطاکار پشیمان از کرده خود می شوند.

دنیا در نگاه امام حسین

وی با اشاره به جنایات معاویه در جنگ صفین و پس از آن عنوان کرد: حضرت علی به معاویه فرمود که دعوا بر سر من و تو است پس در یک جنگ تن به تن سرانجام این دعوا مشخص می شود که عمروعاص برای چرب زبانی گفت اگر علی را بکشی به بهشت می روی و اگر کشته شوی نیز جای تو بهشت است پس نبرد را قبول کن که معاویه در پاسخ گفت در هر صورت من در جهنم هستم. معاویه می دانست که چه می کند و چه جنایاتی را مرتکب شده است.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد با بیان اینکه در روایات آمده فرد حاکم ظالم در هنگام احتضار بیان داشته که کاش از دنیا فقط پارچه لباسی داشتم، افزود: در آیات قرآن نیز آمده: «یا لَیْتَنِی اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِیلاً» و این یعنی عمر انسان بر نمی گردد و فقط می تواند حسرت آن را بخورد که چرا در راه پیامبر قدم نگذاشته است.

وی ادامه داد: 4میلیارد سال است که زمین خلق شده و میلیون ها سال است که حیات در زمین به وجود آمده و علم می گوید که دنیا تمام می شود؛ میلیون ها اتم در خورشید منفجر می شوند و گرما و نور تولید کرده و به ما ثمر می رسانند و روزی هم تمام می شوند؛ از این دنیای چند میلیارد ساله 70 سال شاید سهم ما بشود و نباید آن را هدر بدهیم. اگر پرونده انسان در جوانی صاف و بی گناه باشد در دوران پیری نیز انسان خوشحال است اما پرونده پرخطا انسان را دچار عذاب وجدان می کند.

دنیا در نگاه امام حسین

استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: حمید ابن مسلم در لحظات آخر زندگی امام حسین شاهد جان دادن حضرت بود که در توصیف آن صحنه می گوید ندیدم شهیدی که اهل بیت و اصحابش کشته شده باشند اما دلش کاملا محکم باشد. صحرای کربلا گرم و مرطوب بوده و علاوه بر آن غبار و خاک زمین چهره را گل می کند اما «حمید» نقل می کند که چهره امام به شدت نورانی بوده است.

شایان ذکر است در مجلس عزاداری دفتر آیت الله فقیهی جمعی از اساتید حوزه علمیه، علما و مسؤولین حضور داشتند. در مراسم شب هفتم محرم آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی از اعضای جامعه مدرسین، فرزندان حضرات آیات صافی گلپایگانی و گلپایگانی و حجت الاسلام والمسلمین خطیب وزیر اطلاعات نیز در جمع عزادران حضور داشت.

 

ارسال نظرات