۲۸ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۸
کد خبر: ۷۶۱۸۴۷
حجت الاسلام نجف زاده مطرح کرد؛

کادرسازی امام سجاد در شرایط خفقان بنی امیه

کادرسازی امام سجاد در شرایط خفقان بنی امیه
حجت الاسلام نجف زاده با بیان اینکه امام سجاد(ع) سه فعالیت مهم تبیین قیام عاشورا، تبیین معارف دین در قالب دعا و همچنین کادرسازی و تربیت شاگرد را به عنوان فعالیت شاخص امام چهارم معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آخرین شب مراسم سوگواری حضرت سید الشهدا (علیه السلام) در دفتر آیت الله محسن فقیهی عضو محترم جامعه مدرسین حوزه علمیه با حضور جمعی از علماء، اساتید، مسئولان و شیفتگان خاندان عصمت و طهارت (علیهم السلام) برگزار شد. در این مراسم که حجت الاسلام و المسلمین شهرستانی نماینده آیت الله سیستانی و برخی از اعضای بیوت مراجع تقلید نیز حضور داشتند.

حجت الاسلام نجف زاده استاد حوزه علمیه و سخنرانی این مراسم با اشاره به زندگانی امام سجاد (علیه السلام) اظهار داشت: همه اهل بیت و امامان معصوم (علیهم السلام) به دین و گسترش معارف قرآن خدمت کردند؛ اولین خدمت امام سجاد (علیه السلام)، تبیین مسأله عاشورا و قیام امام حسین (علیه السلام) بود. آن حضرت در هر جا و به هر نحوی که توانستند این مسأله را تبیین می کردند و در اجتماعات کوچک خود را فرزند فردی معرفی می کردند که در صحرای کربلا با لب تشنه به شهادت رسیده است.

وی یکی از شاخص های رسیدن به مقام آقایی در عالم را، تلاش برای اقامه حق دانست و افزود: اقدام دوم امام سجاد (علیه السلام) گسترش معارف اسلامی بود که از دعا استفاده کردند؛ بیش از 200 دعا از امام سجاد (علیه السلام) به ما رسیده است که 50 دعا در صحیفه سجادیه آمده و برخی نیز در «مفاتیح الجنان» قید شده است. همه این ادعیه سرشار از معارف توحیدی و تذکراتی از معاد هستند.

استاد حوزه علمیه در ادامه با تأکید بر اینکه شیعه در دعا مدیون امام سجاد (علیه السلام) است، تصریح کرد: مقداری در بین المللی کردن اهل بیت (علیهم السلام) کوتاهی کردیم. بعضی از بزرگان ما در فضای بین المللی و گسترش معارف اهل بیت اهتمام داشتند. در هر جای این عالم، معارفی از اهل بیت (علیهم السلام) رسیده، مورد استقبال قرار گرفته است.  

حجت الاسلام نجف زاده در تشریح اقدامات امام سجاد (علیه السلام) ادامه داد: یکی از مهم ترین فعالیت های آن امام همام، تربیت شاگرد و کادرسازی است؛ تربیت شاگرد دو مدل در میان اهل بیت (علیهم السلام) داشته؛ یعنی یا مجلس درسی برپا داشته و چندهزار نفر شرکت می کردند یا اگر زمینه فراهم نبوده است، امام سجاد مجبور به گزینش بودند و افرادی را تربیت می کردند که تحول آفرین شدند. برای نمونه ابوخالد کابلی کیسانی مذهب بود ولی هنگامی که با امام سجاد (علیه السلام) آشنا شد، شیفته ایشان گردید.

وی در ادامه، تربیت شاگرد در سیره علما را برگرفته از اقدامات اهل بیت (علیهم السلام) دانسته و با ذکر روایتی از امام زین العابدین (علیه السلام) گفت: انسان مؤمن در نگاه امام چهارم شیعیان، پنج خصلت دارد: نخست اینکه انسان در خلوت، ورع و تقوا داشته باشد؛ یعنی باید به درجه ای برسد که خلوت و جلوت برای او فرق نکند. خداوند شاهد و ناظر است و اگر این را در نظر داشته باشیم در خلوت هم گناه نمی کنیم. اصل ایمان به این است که انسان خود را در منظر خداوند ببیند.

سخنران این مراسم، دومین ویژگی مؤمن از نظر امام سجاد (علیه السلام) را انفاق دانسته و تأکید کرد: صدقه دادن در حال فقر و نداری، سفارش شده و خداوند به طور ویژه ای با آن فرد رفتار می کند. در روایات آمده فردی در خدمت پیامبر از فقر گلایه کرد که نبی اکرم صلی الله علیه و آله، راهکار را صدقه دادن معرفی کرد و آن فرد تعجب کرد؛ اما پس از یک سال که با پیامبر ملاقات کرد از اثرات رعایت این دستور سخن گفت. 18 آیه در قرآن در خصوص کرامت اهل بیت (علیهم السلام) آمده است؛ زیرا آن ها در حال نداری، صدقه دادند.

وی صبر در هنگام سختی و مصیبت را سومین ویژگی مؤمن در روایت امام سجاد (علیهم السلام) دانست و افزود: مصیبت ها متعدد هستند و شامل عزیز از دست دادن، ورشکست شدن و بیماری می شود. بی صبری هایی را در مسائل اجتماعی و سختی می بینیم که سبب می شود نعمت از انسان سلب شود.

حجت الاسلام نجف زاده چهارمین ویژگی را راستگویی در هنگام خوف معرفی کرد و گفت: افراد بسیاری در غدیر خم حضور داشتند و صحنه معرفی امیرمؤمنان (علیه السلام) را دیدند اما نتوانستند در هنگام ترس، صادق باشند.

آخرین نشانه مؤمن از نظر امام سجاد (علیه السلام)، بردباری در هنگام خشم و ناراحتی است که سخنران این مراسم در این باره گفت: خداوند بسیاری از توفیقات معنوی را به واسطه غضب و خشم از انسان می گیرد و شایسته نیست که انسان در هنگام ناراحتی توهین کند. درست است که بخشی از عفت، در رابطه با مصون ماندن در مسائل جنسی است؛ اما کنترل عصبانیت نیز بخشی دیگر از عفت است.

ارسال نظرات