۰۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۷
کد خبر: ۷۶۲۳۳۸

شکست یا پیروزی؛ نتیجه سفر نتانیاهو به آمریکا چیست؟

شکست یا پیروزی؛ نتیجه سفر نتانیاهو به آمریکا چیست؟
رسانه صهیونیستی هاآرتص با تیتر «پیروزی در سخنرانی‌ها و شکست درجنگ‌ها» به موضوع سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا پرداخت.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا سخنرانی کرد. نمایندگان کنگره درحالی‌که پرونده نسل‌کشی نتانیاهو در دادگاه بین‌المللی لاهه مطرح است، ده‌ها بار او را تشویق کردند. ایالات‌متحده تلاش کرد استقبالی ویژه از نتانیاهو به نمایش گذارد. با این حال بنابر گزارش آناتولی، 96 نفر از نمایندگان و سناتورهای آمریکایی، سخنرانی او را تحریم کردند که عدد قابل‌توجهی است. کاملا هریس، نامزد احتمالی دموکرات‌ها برای ریاست‌جمهوری، از کسانی بود که در این سخنرانی حاضر نشد. موضوع اصلی این است که هدف نتانیاهو از این سفر چه بود و آیا به اهداف خود دست‌یافته است؟

رسانه آمریکایی آکسیوس (Axios) در گزارشی نوشت: «نتانیاهو  در بازدید از واشنگتنِ پرتلاطم به دنبال تایید اعتبار است.»

رسانه امنیتی آکسیوس ادامه داد: «چرا این سفر مهم است؟ چون اولین سفر او به واشنگتن در 4 سال اخیر و اولین سفر خارجی او بعد از 7 اکتبر است. بیش از 38 هزار فلسطینی در جنگ کشته شده‌اند که باعث شده نتانیاهو به یک شخصیت بحث‌برانگیز تبدیل شود.»

آکسیوس در خصوص هدف نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از سفر به آمریکا نوشت: «نتانیاهو امیدوار است که این سفر، رهبری او را هم در آمریکا و هم در اسرائیل، مجددا احیا کند. اما ورود او به آمریکا در حالی صورت گرفت که اکثر مقامات سیاسی جهان تنها به این فکر می‌کنند که چه کسی نامزد دموکرات‌ها برای ریاست جمهوری است. نتانیاهو می‌خواهد از حضور در کاخ سفید و سخنرانی در کنگره، چهره لکه‌دار شده خود را با عنوان حافظ اسرائیل و یک سیاستمدار با بیشترین نفوذ در ایالات‌متحده، اصلاح کند. اکنون او به‌عنوان یک رهبر ضعیف و بسیار نامحبوب به آمریکا سفر کرده است.»

باراک راوید، نویسنده آکسیوس، وضعیت نتانیاهو در اسرائیل را این‌گونه تشریح کرد: «نظرسنجی اخیر شبکه 12 اسرائیل نشان داد که 72 درصد از اسرائیلی‌ها خواهان استعفای نتانیاهو هستند. چند ماه پیش، چاک شومر، رهبر اکثریت سنای آمریکا، به‌طور علنی گفته بود که اسرائیل برای جایگزینی نتانیاهو باید انتخابات زودهنگام برگزار کند.

بایدن هم نمی‌خواست او را به کاخ سفید دعوت کند. بایدن احتمالا به دنبال پایان جنگ غزه در دوران مسئولیت خود است. اما مشخص نیست که نتانیاهو به دنبال آتش‌بس است یا نه؟ یک مقام ارشد اسرائیلی گفته است که نتانیاهو قصد دارد از این سفر استفاده کند تا حمایت آمریکا را برای خواسته‌های جدید خود جلب کند.»

«آنشل پفر»، تحلیلگر رسانه اسرائیلی «هاآرتص» درباره این سفر نوشت: «پیروزی توخالی نتانیاهو در کنگره: پیروزی در سخنرانی‌ها، باخت در جنگ‌ها. سخنرانی نتانیاهو از واقعیت‌های جنگ و اسرائیل به دور بود.»

«آموس هارل»، از دیگر تحلیلگران هاآرتص نوشته است: «نتانیاهو پس از سفر به آمریکا، با مشکلاتی که نمی‌خواهد و نمی‌توانید آن‌ها را حل کند، باز خواهد گشت. نتانیاهو در کنگره 52 دقیقه سخنرانی کرد و 52 بار، حداقل از سوی جمهوری‌خواهان تشویق شد. با این وجود، واشنگتن همان واشنگتن خواهد بود و اورشلیم همان اورشلیم(کنایه از عدم‌تغییر و موفقیت). نتانیاهو همه‌چیز را دست‌کاری کرد تا بتواند این سفر را پشت سر بگذارد. با این حال، هنگامی که به اسرائیل بازگردد، با مشکلاتی مواجه خواهد بود که یا نمی‌خواهد یا نمی‌تواند حل کند: جنگ غزه، موضوع گروگان‌ها و جنگ تمام‌عیار با حزب‌الله.»

نشریه آمریکایی وال‌استریت ژورنال نیز نوشت: «نتانیاهو در سفر به آمریکا پیام روشنی درباره جنگ غزه دریافت کرد: آن را به پایان برسانید. رهبر اسرائیل در دیدار با ترامپ، بایدن و هریس، درخواست‌هایی را برای آتش‌بس می‌شنود.» این درحالی است که نتانیاهو در سخنان خود اشاره کرد که جنگ را تا نابودی حماس ادامه می‌دهد.

در ماه‌های گذشته، جمعیت قابل‌توجهی از مردم آمریکا به‌ویژه از قشر فرهیخته دانشگاهی، در اعتراض به نسل‌کشی‌های اسرائیل در غزه، دست به اعتراض زدند. به گزارش آسوشیتدپرس، نتانیاهو، آمریکایی‌های معترض را محکوم کرد و احمق خواند. این موضوع به عدم موفقیت او در احیای چهره خود در آمریکا دامن زد.

ارسال نظرات