۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۴
کد خبر: ۷۶۲۹۳۳

حجت الاسلام پژمان‌فر رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شد

حجت الاسلام پژمان‌فر رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام نصرالله پژمان‌فر را به عنوان رئیس کمیسیون اصل نود انتخاب کردند.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز  یکشنبه ۱۴ مردادماه، حجت الاسلام نصرالله پژمان‌فر را با ۱۵۶ رأی به عنوان رئیس کمیسیون اصل نود قانون اساسی انتخاب کردند.

هیئت‌رئیسه مجلس آقایان نصرالله پژمان‌فر و سید محمد موحد را به عنوان کاندیدای ریاست کمیسیون اصل ۹۰ به صحن علنی معرفی کرد که این موضوع در دستور جلسه هفته جاری مجلس قرار گرفت تا تکلیف رئیس کمیسیون اصل ۹۰ در اولین سال فعالیت مجلس دوازدهم مشخص شود.

حجت‌الاسلام پژمان‌فر پیش از این رئیس کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در مجلس یازدهم بوده و اکنون نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی است.

نصرالله پژمان فر در ۹ اردیبهشت ماه سال ۱۳۴۳ در تهران متولد شده است. او پس از پایان دوران متوسطه در هنرستان و رشته مکانیک علی رغم قبولی در کنکور از ادامه تحصیل در دانشگاه انصراف داده و به حوزه علمیه تهران رفت، و بعد از مدتی به مشهد رفته و در مدرسه مجتهدی از محضر اساتیدی همچون حضرات آیات حق شناس و صادق شریعتمداری بهره برد. سپس تحصیلاتش را در مدرسه برهان ادامه داد و در شهرری نیز از درس اساتیدی از جمله آیت الله سیدمحمدحجت کوه کمریه بهره مند شد.

او بعد از چند سال تحصیل در مشهد به همکاری با جامعه المصطفی العالمیه پرداخت، و در همین دوران مدیریت مدرسه علمیه شهید صدوقی مشهد را نیز برعهده داشت. پژمان‌فر در سال ۱۳۸۸ به عنوان معاون آموزش و پژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان آغاز به فعالیت کرد و دو سال بعد از آن در نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت کرده و به عنوان نماینده مردمشهد و کلات به مجلس راه یافت. او همچنین در دوره دهم، یازدهم و دوازدهم نماینده مجلس شورای اسلامی شد.

ماده ۴۴ آیین نامه داخلی مجلس نحوه تشکیل کمیسیون اصل ۹۰ مجلس را تشریح کرده که به موجب آن «به منظور سامان دادن و کارآمد سازی مجلس و نمایندگان، خصوصا نسبت به طرز کار قوای مجریه و قضائیه و مجلس مبتنی بر اصول متعدد قانون اساسی بالاخص اصل نود، کمیسیونی به نام اصل نودم قانون اساسی تشکیل می‌شود که طبق قوانین مصوب مربوط به خود اداره و انجام وظیفه کند.

اعضای این کمیسیون به شرح زیر است:

۱- از هرکمیسیون تخصصی یک ‌نفر با معرفی کمیسیون مربوطه

۲- هشت نفر از نمایندگان که توسط رؤسای شعب و هیأت رئیسه به عنوان اعضای ثابت انتخاب می‌شوند.

تبصره ۱- رئیس کمیسیون با پیشنهاد حداقل دو نفر توسط هیأت رئیسه مجلس از بین اعضای ثابت کمیسیون و با رأی مجلس برای مدت یکسال انتخاب می‌شود.»

شایان ذکر است که در جلسه روز گذشته هیئت‌رئیسه مجلس اعضای اصلی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس دوازدهم انتخاب شدند که اسامی آن‌ها بدین شرح است؛ نصرالله پژمان‌فر، فرهاد بشیری، محمد امیر، محمد معتمدی‌زاده، علی کشوری،‌ سیدمحمد موحد، حسینعلی حاجی دلیگانی و مصطفی معینی آرانی.

ارسال نظرات