شبکههای اجتماعی، قرارگاههای تحریف افکار عمومی هستند
اشاره: در دنیای امروز فضای مجازی به یکی از اصلیترین بسترهای ارتباطی و اطلاعاتی تبدیل شده و این فضا نه تنها محلی برای تبادل اطلاعات صحیح و مفید بلکه بستری برای انتشار شایعات و اطلاعات نادرست تبدیل شده است و یکی از اصلیترین اهداف دشمن از شایعهسازی تضعیف اعتماد عمومی نسبت به نهادها و سازمانهای مختلف است و با انتشار شایعات و اخبار نادرست مردم را به تدریج بی اعتماد نسبت به رسانهها، دولت و سایر نهادهای اجتماعی میکند و این کاهش اعتماد میتواند به ناپایداری اجتماعی و سیاسی منجر شود؛ شایعات میتوانند به سرعت باعث ایجاد نفاق و تفرقه در میان گروههای مختلف اجتماعی شوند و با انتشار اطلاعات نادرست و خلاف واقع دشمن میتواند اختلافات قومی، مذهبی و سیاسی را تشدید کرده و همبستگی اجتماعی را تضعیف کند؛ بعضی از شایعات به گونهای طراحی شدهاند که افراد را به خشونت و آشوب تحریک میکنند و این نوع شایعات معمولاً با هدف ایجاد بیثباتی و هرج و مرج در جامعه منتشر میشوند به عنوان مثال شایعاتی که به غلط ادعا میکنند یک گروه خاص مسئول مشکلات امنیتی، اقتصادی یا اجتماعی است میتوانند به تنشها و درگیریهای اجتماعی منجر شوند.
دشمنان ممکن است از شایعهسازی برای تغییر نگرشها و باورهای عمومی استفاده کنند و با انتشار مداوم اطلاعات نادرست و تحریفشده میتوانند به تدریج دیدگاههای مردم را نسبت به مسائل مختلف تغییر دهند و این تغییر نگرشها میتواند به نفع منافع دشمن باشد و شایعات میتوانند به عنوان ابزاری در جنگ روانی استفاده شوند و با انتشار اخبار نادرست و نگرانیآور، دشمن میتواند روحیه عمومی را کاهش داده و مردم را به احساس ناامیدی و ترس وادار کند و این کاهش روحیه میتواند به کاهش مقاومت و ایستادگی مردم در برابر تهدیدات مختلف منجر شود؛ برخی از گروهها و افراد دشمن از شایعهسازی برای جذب مخاطبان و افزایش نفوذ خود در فضای مجازی استفاده میکنند و با انتشار اطلاعات جذاب و نادرست میتوانند تعداد زیادی از کاربران را به خود جذب کرده و از این طریق نفوذ خود را در فضای مجازی افزایش دهند؛ شایعهسازی در فضای مجازی یکی از ابزارهای قدرتمند دشمن برای ایجاد بیثباتی و تفرقه در جوامع است و این شایعات میتوانند به تضعیف اعتماد عمومی، تحریک به خشونت، تغییر نگرشها و کاهش روحیه منجر شوند و برای مقابله با این تهدیدات نیاز به آگاهیبخشی عمومی، تقویت رسانههای معتبر و افزایش سواد رسانهای مردم داریم.
در همین راستا خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، گفتوگویی با حجتالاسلام علی نهاوندی مدیر گروه فقه هنر و رسانه مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) انجام داده که در ادامه خواهد آمد.
رسا ـ آیا کشورهای غربی اعتقاد به آزادی بیان ندارند، پس چرا شبکههای اجتماعی به مانند اینستاگرام نام و تصویر شهید هنیه را حذف میکنند؟
زمانی که درباره کشورهای غربی صحبت میکنیم باید بدانیم که اگر تمدن غرب معیار تحلیل باشد، تمدن غرب در سپهر رسانهای خود از دیرباز به سمت حذف عناوین و موضوعاتی سوق داشته که به نفع مبانی تمدنی خودش نیست و از این مسیر به عنوان یک ابزار و سلاح ارتباطی در افکار عمومی بهره برده است، کار دشمن همیشه در حقیقت تقطیع مطالب و اخبار حق و بهرهگیری از بخشی از عناوینی به نفع خود است.
مواضع رسانه ای دشمن در موضوع اربعین
دشمن در موضوع اربعین که یک موضوع جهانی است و اگر میخواستند می توانستند آن را در گینس ثبت کنند، زیرا بزرگترین راهپیمایی جهان در طول تاریخ است ولی به شدت این راهپیمایی را سانسور میکنند و مثلا از انتشار اخبار تشییع شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید اسماعیل هنیه پرهیز می کنند چون با حقیقت اهداف تمدنی غرب سازگار نیست و در این موضوعات از آزادی بیان که بماند از آزادی انسان هم عبور میکنند و این اخبار را ثبت تاریخی نمیکنند و این اخبار را به درستی منعکس و منتقل نمیکنند.
این کارها یکی از فعالیتهایی است که هژمونی رسانهای غرب مدعی آزادی و آزادیگری انجام می دهد و مبتنی بر آن برنامه خود را استوار کرده است؛ لذا نه تنها آزادی بیان یک شعار در تمدن غرب است بلکه ابزاری برای سرکوب آزادی است، هدف از سانسور و حذف عکسها و نام شهدای مقاومت در شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام ترس از انتشار حقیقت است.
ماهیت اینستاگرام و واتساپ را اگر بخواهیم تحلیل کنیم این است که شبکههای مجازی یک گردش اجتماعی را دنبال میکنند و پایه و مایه اصلی و اساسی خودشان را از تمدن منحط غرب می گیرند و ابزار رسمی جریان امنیتی و حاکمیتی دنیای غرب را دنبال می کنند، یعنی در این فضا نباید یک خبرگزاری را یک مرکز اطلاع رسانی تلقی کنید.
تحریف افکار عمومی در فضای توییتر، واتساپ و اینستاگرام
توییتر، واتساپ و اینستاگرام قرارگاههای تحریف افکار عمومی هستند و در یک سپهر نظامی تعریف میشوند و ابزار عملیات روانی بر افکار عمومی دنیا هستند و به همین دلیل موقعی که از منظر یک دستگاه جاسوسی امنیتی به این شبکه های مجازی توجه شود کاملاً مشهود است که هم هژمونی گسترده و فراگیری دارند و هم تاثیرات منحط و در حقیقت مشتبه ایجاد میکنند و ایجاد ابهام، تردید و بی اعتمادی می کنند و در حقیقت کار آنها بی اعتبار کردن اموری است که با سازه تمدنشان سازگاری ندارد.
رسا ـ چطور میشود با این شبکهها برخورد صورت گیرد؟
عملیات روانی را دشمن از طریق ابزارهای رسانهای خود و فضای مجازی دنبال میکند، اساسا فضای مجازی یک فضای فراگیر و پر ابهامی است که هر کسی میتواند در حقیقت، اندیشه خود را در آنها توسعه دهد و شایعه ایجاد کند حالا یا با قصد خدمت افشاگری می کند یا با قصد ایجاد تهمت و ریختن آبرو این کار را انجام می دهد، در واقع برای کتمان حق از این ابزار استفاده میکند و باعث می شود پایههای یقین جامعه و افکار عمومی دچار سستی و تردید شود و این حذف، سانسور و مشتبه سازی افکار عمومی یا بی ضابطه کردن مسائل خبری دنیا با تکنولوژیها و تاکتیکهای عملیات روانی، ظرفیتی است که عامه مردم را تحت تاثیر قرار میدهد.
این شایعهها یا انعکاس خبری، از روی عجز است یعنی زمانی که واکاوی میکنید می بینید، اساس این حرکت از روی عجز است یعنی چون دشمن میداند اگر واقعیت برملا و روشن شود کلی از توان آنها در ساحت عمل و میدان با افکار عمومی جهان از بین می رود و به همین دلیل یک منشا کاملاً حساب شده و هدایت شده برای نشان دادن کارهای ظالمانه آنها است.
اگر در فضای مجازی یک مسئله را ترند کنند و گسترش دهند در حقیقت پیاده نظام مرتبط با آن مجموعه را منتقل می کنند، و بازیگران آن هم سلبریتیها یا مثلا مجموعه عموم مردمی هستند که آن را دنبال می کنند و این بازیگران به دنبال ریشههای خبری مطالب نیستند.
خبرهای شبکه های مجازی به صورت هرمی و ضریب خورده به جامعه منتقل میشود
خبرهای شبکه های مجازی به صورت هرمی و ضریب خورده به جامعه منتقل میشود و آن چیزهایی که واقعیت ندارد را منعکس میکنند و خیلی از چیزهایی که واقعیت دارد را کتمان می کنند، این روش یهودیها است که از دیر زمان و گذشته قرآن هم به آن اشاره دارد که کتمان حق می کنند و یکی از روشهای کتمان حق با ابزارهای فراگیر و امروزی که اسمش فضای مجازی است این است که در حقیقت بسیاری از واقعیتها را از منظر جامعه جهانی حذف کنیم و خیلی از چیزهایی که واقعیت ندارد یا اهمیت کمی دارد را ترند کنند و آنها را در حقیقت به افکار عمومی منعکس و منتقل کنند.
رسا ـ چگونه میتوانیم قدرت خود را در شبکههای اجتماعی بالا ببریم؟
مسئله فضای مجازی یک فضای بی در و پیکری است که هدایتگر این فضا میدان جامعه جهانی به خصوص استکبار و اسرائیل است و ما زمانی توان ضربه زدن به این ابزارها را داریم که از یک مقاومت درونی خبری در جامعه خود بهره ببریم، یعنی جامعه را متوجه کنیم که هر خبری را نباید منعکس کرد و فرهنگ جامعه را به گونه بالا ببریم که با تردید نسبت به مطالب، شایعات، شایعهسازیها و شایعه پراکنیها مواجه شوند، چون در حقیقت فضای مجازی هم مهم و هم مبهم است و این دو ویژگی در آن وجود دارد.
باید بدانیم چیزهایی که به چشم و گوشمان میآید و از طریق رسانهها میبینیم یا میشنویم به قلب خودمان فرو نبریم و اینجوری نباشد که هر نکتهای را بدون تحقیق و تفحص و تا وقتی مسجل نشده نشر دهیم، گاهی اوقات خود ما هم پیاده نظام دشمن می شویم و این اولین نکته است که باید توجه داشته باشیم که این آسیب در فرهنگ رسانهای ما وجود دارد و با یک سواد رسانه ای درست می توانیم از آن جلوگیری کنیم، تا پیاده نظام دشمن نشویم.
پس نکته اول آن است که باید در درون خود این مقاوم سازی را ایجاد کنیم که در این سپهر رسانه دشمن و در میدان او عمل نکنیم؛ نکته دوم آن است که کسانی که واقعا با تاکتیکها و تکنیکهای جنگ رسانهای، عملیات روانی و عملیات شناختی آشنایی دارند و ابزارها و نهادهای رسانهای را می شناسند به صورت منفعل نباشند، نباید گذاشت دشمن آن چیزی که مد نظرش هست را به ذهن و ضمیر جامعه منعکس کند، ما باید بتوانیم خبرهای دقیق و مستمر را به جامعه منتقل کنیم و باید دست دشمن را باز کنیم و در سپهر رسانهای مشخص کنیم که از چه ابزارها و با چه شیوههایی عمل می کنند.
استفاده از ظرفیت های تاثیر گذار بر فضای مجازی
کسانی که عملیات کننده این میدان هستند یعنی فضای مجازی در اختیارشان است یا از ظرفیت های در حقیقت تاثیر گذار بر فضای مجازی استفاده می کنند مجموعه پیام رسان های داخلی را میدان عمل قرار ندهند، کسانی که مجهز هستند و توانمندی دارند و سواد رسانه ای دارند اگر بخواهند به این فضاها ورود پیدا کنند باید به عملیات روانی آشنایی داشته باشند و وارد میدان شوند و تک و پاتکهای باید اتفاق بیفتد؛ یعنی در خبرهای باید فکر و فرهنگ رقیب، معاندین و مخالفین آنها را قرار ندهند و درست باید در جریان مخالفت با تمدن منحط آنان این کار انجام دهند.
باید یک قرارگاه و سامانه بزرگی داشته باشیم و افراد به تبع نقشه راهی برای آن قرارگاه ترسیم کنند و اگرنه اگر قدرت بر آن را ندارند صلاح نیست هر کسی در فضای اینستاگرام، واتساپ و ایکس ورود پیدا کند، برای اینکه قوی باشیم باید پشتوانههای فکری و تاثیرگذاری خود را در معرض قرار دهیم و این نیاز به یک پشتیبانی فکری و شبکه سازی دارد تا با کوتاهترین جملات با کوتاهترین تصاویر بزرگترین پیامها را منعکس و منتقل کرد، این فرهنگ مجازی را باید بشناسیم تا بتوانیم در مواجه با مسائل فضای مجازی درست عمل کنیم.
مهدی الهی