۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۱
کد خبر: ۷۶۳۰۸۸
آیت الله کعبی تاکید کرد؛

همراهی مردم، شرط پیروزی رهبران الهی است/ جلوگیری پیامبر اسلام از دادن پست‌های کلیدی به منافقان

همراهی مردم، شرط پیروزی رهبران الهی است/ جلوگیری پیامبر اسلام از دادن پست‌های کلیدی به منافقان
نماینده خبرگان یکی از شرایط پیروزی رهبران الهی در تحقق سنت های الهی را همراهی مردم با رهبران الهی دانست و گفت: در سنت خداوند، رهبران الهی زمانی می توانند مردم را هدایت کرده و به اوج قرب الهی برسانند که مردم، همراه و یاور رهبر الهی باشند و بدون یاری مردم، اقتداری حاصل نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله عباس کعبی نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم طی سخنانی در دانشگاه قم با اشاره به نهضت حسینی و ضرورت جریان شناسی عصر کربلا اظهار داشت: یکی از درس های مهم کربلا که می تواند توشه راه برای رشد و تعالی معنوی بوده و بسترسازی برای ظهور امام عصر(عج) باشد، جریان شناسی عصر کربلا و گرفتن درس های حیات طیبه از امام حسین(ع) است.

وی افزود: باید از فلسفه عزاداری ها آگاه بود و باید دانست که نهضت امام حسین(ع) نهضت مخلصانه است و به خاطر اخلاص امام حسین(ع) و یاران باوفای ایشان بود که این نهضت ماندگار شد و در این نهضت، شهادت بستری برای پیروزی های بزرگ در فرازمان و مکان است.

نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی از امام باقر(ع) مبنی بر ثواب زنده نگه داشتن شعائر حسینی بیان داشت: به سفارش امام باقر(ع) کسانی که شعائر حسینی را احیا کنند، همنشین پیامبر اسلام خواهند شد.

همراهی مردم با رهبران الهی؛ شرط پیروزی

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به شرایط پیروزی رهبران الهی خاطرنشان کرد: یکی از شرایط پیروزی رهبران الهی، تحقق سنت های الهی است که وابسته به هدایت مردم است و رهبران الهی زمانی می توانند مردم را هدایت کرده و به اوج قرب الهی برسانند که مردم، همراه و یارویاور رهبر الهی باشند و بدون یاری مردم، اقتداری حاصل نخواهد شد.

وی افزود: انبیای الهی آرزوی حکومت و دولت الهی داشتند اما به دلیل نبود همراهی مردم، این امر تحقق پیدا نکرد و در عصر امام حسین(ع) نیز همراهی مردم شکل نگرفته و امام حسین و یارانشان را به شهادت رساندند.

آیت الله کعبی ابراز کرد: از منظر جامعه شناسی سیاسی، جامعه سیاسی دوران امام حسین(ع) جامعه ای بود که تحت تاثیر جریان نفاق بود و هرچند اکثریت جامعه منافق نبودند؛ اما منافقان حرفه ای با زور و تزویر، ترفندهای تبلیغاتی و رسانه ای و دیگر ابزارها، مردم را همراه خود کردند. 

وی افزود: در عصر امام حسین(ع) جامعه آن روز، سکولاری شده و شعارهای سکولاری سر می دادند و اینکه امروز رهبر معظم انقلاب اسلامی بر جهاد تبیین اصرار دارند به این خاطر است که مردم، رکن رکین تحقق همه اهداف دین بوده و بدون پشتیبانی مردم انبیاء و امامان معصوم(ع) نیز نمی توانند کاری را به پیش ببرند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی و همیاری و همکاری مردم ایران از قیام امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: با پای کارآمدن مردم مومن، مجاهد، حاضر در صحنه و فداکار ایران اسلامی، انقلاب اسلامی پیروز شده و اسلام ناب شکل گرفت و اگر مردم، چنین پای کار اسلام و رهبری آن نبودند، پیروزی انقلاب شکل نمی گرفت؛ چنانکه در زمان رسول گرامی اسلام نیز مردم و مومنین پای کار آمدند.

وی با بیان این که در زمان رحلت پیامبر گرامی اسلام تعداد 300 منافق وجود داشت ابراز کرد: این افراد، جریانی اجتماعی سیاسی به صورت سرشبکه ای شکل داده و در تلاش بودند تا از پیروزی حکومت اسلامی جلوگیری کنند.

ماموریت پیامبر اسلام در برابر منافقان

نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: ماموریت پیامبر اسلام در مقابل منافقین این بود که، شاخصه ها را مشخص فرموده و توطئه ها را افشا کنند و تلاش می کردند که پست های کلیدی حکومت به این گونه افراد سپرده نشود؛ چراکه قرآن کریم درباره منافقان می فرماید «همُ الْعَدُوُّ فَاحْذَرْهُمْ، قَاتَلَهُمُ اللَّهُ أَنَّى يُؤْفَكُونَ» یعنی منافقان، دشمنان اسلام هستند و خدا آنان را بکشد که چنین مسیری را انتخاب کردند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: ماموریت پیامبر اسلام جنگ نظامی با منافقان نبود؛ چراکه منافقین در درون پیکره اسلام وجود داشتند؛ اما رسول گرامی اسلام در غالب جریان شناسی، جریانی به نام شیعه علی ابن ابی طالب را در مقابل این جریان ساخت و دلیل عدم جنگ نظامی به این خاطر بود که منافقان اسلحه بر نداشته بودند و جهاد لسانی مقدم بر جهاد نظامی بود.

وی افزود: در عصر امام حسین(ع) این منافقین بودند که به امام حسین(ع) ضربه وارد کردند و همچنین به سایر ائمه معصومان(ع) نیز ضربه زدند و با نفوذ و جانمایی در میان مسلمان به آرمان های اسلامی و الهی خیانت کردند؛ چنانکه در عصر انقلاب اسلامی نیز حضور پررنگی داشتند و به قول امام راحل، این افراد به شکلی نهج البلاغه می خواندند که انگار از من هم بهتر بلد هستند.

وظیفه ما در برابر منافقان

نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به وظیفه مومنین در برابر منافقان اظهار داشت: راهکارهای بسیار زیادی برای برخورد با نفاق و منافقین وجود دارد که افشاگری، خنثی کردن توطئه ها و جریان سازی مخلصانه در مقابل منافقان از جمله راهکارهایی است که می تواند در این راستا مفید باشد.

وی افزود: وظیفه ما در زمانی که جریان نفاق به قدرت برسند همان وظیفه ای است که حضرت امیرالمومنین(ع) و فاطمه زهرا(س) انتخاب کردند و با جهاد تبیین و با بیان حقانیت اسلام ناب محمدی(ص) و مکتب اهل بیت(ع) در این مسیر گام برداشته و روشنگری کردند.

آیت الله کعبی با بیان این که نفاق و منافقین از زمان پیامبر گرامی اسلام وجود داشته و در دوران مکی و مدنی و در دوره امیرالمومنین(ع) تا به امروز نیز نقش آفرینی کردند، خاطرنشان کرد: امروز در دوره تمدن سازی اسلامی نیز نفاق و منافقی وجود دارند که وظیفه ما علاوه بر جهاد تبیین و روشنگری، جریان سازی و میدان داری، تولید قدرت برای اسلام، مکتب و رهبری و نیز کادرسازی در برابر نفاق و منافقان است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود: اوج تضعیف جریان نفاق، بسترهای نزدیک ظهور است و منافقین در زمان امام زمان(عج) بسیار ضعیف می شوند و رسالت مقابله با جریان نفاق در دوره تمدن سازی، بسیار سخت تر از مقابله با جریان نفاق در دوران انقلاب اسلامی است.

ارسال نظرات