۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۹
کد خبر: ۷۶۳۱۲۴
استاندار اصفهان تشریح کرد؛

اقدامات دولت شهید رئیسی برای حل مشکلات آب اصفهان

اقدامات دولت شهید رئیسی برای حل مشکلات آب اصفهان
اصفهان ـ مرتضوی با اشاره به رو به پایان بودن پروژه های انتقال آب به اصفهان، گفت: پرونده انتقال آب به اصفهان همیشه روی میز رییس جمهور شهید بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، دکتر سید رضا مرتضوی استاندار اصفهان، در جمع اصحاب رسانه، با بیان اینکه در سال‌های گذشته در خصوص تأمین آب در فلات مرکزی تدابیر خوبی در نظر گرفته نشده است، گفت: آرزوی انتقال آب به فلات مرکزی از دریاهای جنوب آرزویی بوده که از پیش از انقلاب اسلامی مطرح بوده، پس از انقلاب اسلامی هم مطرح بوده است.

وی ادامه داد: در دولت‌های مختلف این بحث مطرح بوده و یک کار اتفاقی و یک رویداد نبوده است و همیشه مطرح بوده، در دولت آقای روحانی نیز شرکتی تشکیل شده بود برای اینکه روی پروژه انتقال آب کار بکند و ۵ سال درگیر مطالعات آن و اخذ مجوزات بوده‌اند، این کار در همه دولت‌ها به نحوی پیگیری شده و زمانی که مطالعات آن به ما ارائه شد طی ۲ جلسه با شرکت مذکور به بررسی موضوع پرداختیم.

استاندار اصفهان با انتقاد از افرادی که با طرح انتقال آب از دریا مخالفت می‌کنند، اظهار کرد: ناتوانی تأمین آب بارگیر خلیج فارس یکی از مشکلات این طرح بود که در گذشته پیشنهاد شده بود، موضوع دیگر کدورت آب در محل آبگیری پیشنهادی این افراد بود، متخصصین تأکید داشتند که صلاح نیست همه بخش‌های آبرسانی چند استان در کنار یکدیگر باشد، لذا استان اصفهان در جلسات نتوانست ادامه مطالعات گذشته را دنبال کند و پس از مشورت‌های متعدد با کارشناسان و متخصصان به نتیجه رسیدیم ایده انتقال آب ایده درستی است اما باید اصلاحاتی در آن صورت بگیرد.

مرتضوی ادامه داد: مطالعات جدید ما را به آبگیر جدید با کدورت بسیار پایین رساند و شرایط مساعد ما برای تملک، خط انتقال مستقل، عدم مشکلات زیست‌محیطی و پدافند عامل ما را به جمع بندی رساند برای تصمیم گیری در خصوص این طرح، همزمان جلسات متعددی محضر رئیس جمهور شهید و دکتر مخبر معاون اول برگزار کردیم و برخی از اتفاقات این جلسات باید بگذاریم چند سال بگذرد تا بتوانیم بگوییم رئیس جمهور شهید چه دفاعی از طرح انتقال آب  برای حل مشکلات اصفهان کردند.

وی با اشاره به بازه زمانی ۱۰ ساله طرح انتقال آب از دریا به استان یزد، خاطرنشان کرد: اسان یزد ۳۸۰ کیلومتر را طی ۱۰ سال اجرایی کرد و ما ۷۶۰ کیلومتر را طی ۲ سال طی کردیم، این پروژه با سرعتی فوق العاده با حضور حدود ۵۰ پیمانکار در حال اجرا و سرعت این پروژه در کشور بی‌نظیر است.

استاندار اصفهان به هم‌افزایی ویژه سازمان‌ها، نهادها، ادارات، صنایع و دولت شهید رئیسی در به ثمر رسیدن پروژه انتقال آب از دریا به اصفهان اشاره کرد و گفت: در هیچ دوره‌ای همبستگی اینچنینی پیرامون یک پروژه وجود نداشته است. شخص رییس جمهور شهید در پروژه انتقال آب حضور داشت و پرونده آن همیشه روی میز رییس‌جمهور بود و برای همین بود که این پروژه تا این حد پیشرفت کرد و این پروژه باید روی میز دولت جدید باشد و مسؤولان آینده و نمایندگان مجلس در این خصوص وظیفه دارند.

وی با بیان اینکه ما سه خط انتقال آب را پیش‌بینی کردیم اما مجوز دو خط با میزان ۴۰۰ میلیون مترمکعب دریافت کردیم و البته امکان خط سوم نیز وجود دارد، تصریح کرد: رییس جمهور شهید در زمان انتصاب من تأکید ویژه داشتند برای حل مشکل آب اصفهان و پاسخگویی به انتظارات مردم در این زمینه و به صورت ویژه پیگیر این موضوع بودند. ما پس از اخذ اجازه آغاز پروژه انتقال آب با اتکا به منابع داخلی حسب تجربه گذشته با وزارت نیرو بر سر مسائل فنی در زمینه قرار گرفتن پروژه داخل یا خارج از استان اختلاف نظر داشتیم و در نهایت با مکاتبات وزیر نیرو با رییس جمهور، مشاوری تعیین شد و پس از بررسی‌ها حق را به اصفهان دادند.

مرتضوی با بیان اینکه در استان اصفهان دچار ناترازی در حوزه برق هستیم، اظهار کرد: انباشته سنوات قبل و دولت‌های قبل و مشکلات موجود در دولت جدید باعث ناترازی در برق کشور شده است و اصفهان نیز در این حوزه دچار مشکل است که البته طی دو تا سه سال آینده این موضوع در اصفهان برطرف خواهد شد.

وی پیرامون سامانه دوم آبرسانی به اصفهان، تصریح کرد: فاز اضطرار سامانه در سال ۱۴۰۱ وارد مدار شد و ۴ دولت پیرامون این سامانه زحماتی کشیده بودند که در نهایت ما توانستیم با حدود ۷۰۰ میلیارد تومان این سامانه را به سرانجام برسانیم، اما کاهش آبخوان و خشکی چاه‌های فلمن باعث شد با این سامانه اضطرار مشکل خاصی از حوزه آب شرب اصفهان برطرف نشود./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات