۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۱
کد خبر: ۷۶۳۱۲۹

کاهش گزینه‌های روی میز پزشکیان برای تشکیل کابینه

کاهش گزینه‌های روی میز پزشکیان برای تشکیل کابینه
یک هفته از مراسم تحلیف گذشته و مسعود پزشکیان رییس جمهور فقط یک هفته فرصت دارد تا کابینه خود را مشخص و به مجلس معرفی کند.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، براساس آنچه از سوی مسئولان دولت گفته شده احتمالا رییس جمهور تا آخر هفته لیست نهایی خود از وزرا را به مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

براساس بند ۲۰۲ آیین نامه مجلس شورای اسلامی رئیس جمهور موظف است حداکثر ظرف مدت دو هفته پس از انجام مراسم تحلیف ضمن تقدیم برنامه کلی، اسامی وزرای پیشنهادی وزارتخانه ها به همراه شرح حال، برنامه ها، سوابق و سمت های علمی و اجرائی و سایر امتیازات قابل استناد آنها را به مجلس تسلیم کند.

هم اکنون یک هفته از مراسم تحلیف گذشته و مسعود پزشکیان رییس جمهور فقط یک هفته فرصت دارد تا کابینه خود را مشخص و به مجلس معرفی کند.

به گفته محمد رضا عارف معاون اول رئیس‌جمهور هم اکنون  جلسات تعیین و معرفی کابینه در حال انجام است. عارف اظهار امیدواری کرده که تا قبل از اینکه دولت به ضرب‌الاجل قانونی برسد کابینه معرفی شود.

پزشکیان در ابتدا برای هر وزارتخانه، حداقل ۸ گزینه را روی میز خود داشت که براساس آنچه محمد جواد ظریف معاون راهبردی رییس‌جمهور گفته، هم اکنون بسیاری از گزینه‌ها از روی میز پزشکیان کنار رفته و برای هر وزارتخانه ۳ گزینه مقابل رئیس جمهور است.

رئیس دولت چهاردهم همچنین در اظهاراتی که روز گذشته درباره کابینه داشته گفته که در چینش کابینه در وهله اول افرادی را که قائل به انسجام و هم‌افزایی در بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های کشور هستند، در اولویت قرار داده‌ایم و در مرحله بعد به نظر جمعی شورای راهبری تمکین خواهم کرد.

رئیس جمهور همچنین عصر روز گذشته در دیدار با اعضای مجمع نمایندگان استان همدان هم گفته که نیامده‌ تا گروه و جناح خاصی را بر سر کار بیاورد، بلکه به دنبال آن است با انتخاب مدیران کارآمد، متخصص و پاکدست، مدیریت اجرایی کشور را در مسیر درست و در راستای خدمت به مردم و تامین رضایت آنها هدایت کند.

پزشکیان روز گذشته در دیدار اعضای مجمع نمایندگان استان اصفهان هم به بحث کابینه اشاره کرده و تاکید می کند که تخصص، پاکدستی و تعهد در کنار تجربه از مهمترین معیارهایش برای انتخاب مدیران در دولت چهاردهم است. او در این دیدار همچنین گفته که در به کارگیری مدیران، داشتن روابط و نگرش‌های جناحی و حزبی به هیچ وجه ملاک نخواهد بود.

از آنجایی که اسامی گزینه هایی که شورای راهبری به رییس‌جمهور داده اعلام نشده و همچنان مشخص نیست، چه افرادی طی روزهای اخیر در جلسات مسولان دولت برای تعیین کابینه از لیست پزشکیان حذف شده اند و از سویی ۳ گزینه باقی مانده برای هر وزارتخانه هم چه کسانی هستند، نمی شود گفت که اظهارات رییس جمهور درباره تشکیل کابینه‌ای فراجناحی و متشکل از افراد متخصص، پاکدست، دارای تجربه و تعهد تا چه میزان درست است. اما آنچه مشخص است این است که رییس جمهور برای اینکه بتواند اعتماد نمایندگان مجلس را برای وزرای پیشنهادی‌اش دریافت کند، کار سختی را در پیش دارد.

پزشکیان طی روزهای گذشته دیدارهایی با تعدادی از نمایندگان، اعضای کمیسیون‌ها و مجامع استانی نمایندگان داشته و گفت وگوهایی هم در این دیدارها درباره کابینه انجام داده که البته به نظر می رسد این دیدارها در روزهای آینده با نمایندگان دیگر هم ادامه خواهد داشت.

این دیدارها و رایزنی های رییس جمهور با مجلس ممکن است در تصمیمات پزشکیان برای معرفی کابینه‌ تاثیرگذار باشد، نمایندگان مجلس بارها از پزشکیان خواسته‌اند تا در انتخابات و معرفی کابینه‌ خود به معیارهایی که رهبر معظم انقلاب برای کابینه مطرح کردند توجه کند، آنها معتقدند اگر به این معیارها توجه شود و وزرای پیشنهادی این معیارها را داشته باشند می توانند رای بالایی از مجلس را دریافت کنند.

ارسال نظرات