۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۰
کد خبر: ۷۶۳۴۳۵

جزئیات ۵ بار استعفای ظریف در سال‌های ۹۲ تا ۱۴۰۰

جزئیات ۵ بار استعفای ظریف در سال‌های ۹۲ تا ۱۴۰۰
معاون راهبری دولت چهاردهم شب گذشته با انتشار متنی در واکنش به اعلام اسامی وزرای پیشنهادی دولت به مجلس شورای اسلامی از دولت استعفا داد.

محمدجواد ظریف معاون راهبری دولت چهاردهم شب گذشته با انتشار متنی در واکنش به اعلام اسامی وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم به مجلس شورای اسلامی از دولت پزشکیان استعفا داد.

این درحالی است که ظریف 5 بار سابقه استعفای دیگر در دولت‌های یازدهم و دوازدهم دارد.

ظریف در بخشی از کتاب خاطراتش با عنوان پایاب شکیبایی جزئیات 5 بار استعفای خود در سال‌ها 92 تا 1400 را روایت کرده است! این بخش از کتاب را در ادامه می‌خوانید:

«نخستین بار که تا مرز کناره‌گیری پیش رفتم، در سفر نخست آقای رئیس جمهور به نیویورک در سال 1392 بود، برخی مشاورین آقای رئیس جمهور بدون هماهنگی تلاش کرده بودند نشست وزرای خارجۀ پنج به‌اضافه یک و ایران را به نشست سران تبدیل کنند.

دومین بار طرحی پیرامون کمیته نیاز‌های هسته‌ای کشور بدون هماهنگی با وزارت امور خارجه برای زمامداران کشور فرستاده شده بود، که گفتگو‌ها را پیشاپیش محکوم به شکست می‌کرد.

سومین نوبت به‌دنبال شکایت از بی‌توجهی سایر وزارتخانه‌ها به بایسته‌های بنیادین سیاست خارجی و به‌ویژه در ارتباط با ناهماهنگی در پیوند‌های با روسیه بود که انجام وظیفۀ وزیر امور خارجه را برهم ریخته بود. ناگفته نماند که وزارت امور خارجه برای دفاع از پیوند‌ها با روسیه وارد شده بود.

نوبت دیگر، بر سرِ سفر بشار اسد در اسفندماه 1397 بود.

کناره‌گیری بعدی مربوط به فعالیت‌های دیپلماتیک ما برای شکست دادن تلاش آمریکا برای بازگرداندن قطعنامه‌های شورای امنیت در برابر ایران در تابستان و پاییز 1399 بود. آقای پوتین یک پیشنهاد مطرح کرده بود که به‌نظر وزارت امور خارجه می‌بایست با روش دیپلماتیک با آن برخورد می‌شد. در شورای‌عالی امنیت ملی و در دولت با لحنی تند مخالفت کردند، که توهین به وزارت و وزیر امور خارجه بود، پس از آن تقاضا کردم از حضور در هیئت دولت معاف شوم، که موافقت نشد.»

ششمین استعفای محمدجواد ظریف شب گذشته یکشنبه (21 مرداد) رخ داد.

ارسال نظرات