۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۵
کد خبر: ۷۶۳۶۰۷
حجت الاسلام کهوند:

با کمبود نیروی انسانی متخصص و توانمند در عرصه‌های رسانه‌ای حوزه مواجهیم

با کمبود نیروی انسانی متخصص و توانمند در عرصه‌های رسانه‌ای حوزه مواجهیم
حجت الاسلام محمد کهوند فعال و پژوهشگر فضای مجازی خواستار توجه بیشتر به رسانه در حوزه شد و از کمبود نیروی انسانی متخصص و توانمند در عرصه‌های رسانه‌ای خبر داد.

حجت الاسلام محمد کهوند فعال و پژوهشگر فضای مجازی در مصاحبه با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا خواستار توجه بیشتر به رسانه در حوزه شد و از کمبود نیروی انسانی متخصص و توانمند در عرصه‌های رسانه‌ای خبر داد.

این فعال و پژوهشگر فضای مجازی در خصوص رسانه و فضای مجازی و هر موضوع دیگر حوزه به صورت کلی دو نوع تکلیف را مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: یک تکلیف، تکلیف درون صنفی و سازمانی نسبت به خود طلبه‌ها است و یک تکلیف با توجه به جایگاه حوزه نسبت به جمهوری اسلامی است؛ در بخش درون صنفی چند نکته خیلی مهم وجود دارد، یک نکته بحث تربیت نیرو است که به شدت نیاز داریم؛ زیرا با کمبود نیروی متخصص و توانمند در عرصه‌های رسانه‌ای مواجهیم، البته تربیت نیرو الزاماتی دارد و یکی از مهمترین الزامات تربیت نیرو راه اندازی سریع و حمایت از رشته گرایش‌های مرتبط با رسانه و فضای مجازی است.

لزوم حمایت از مراکز رسانه ای حوزوی

حجت الاسلام کهوند در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه اکنون مرکزی در قم با حمایت ویژه آیت الله اعرافی راه اندازی شده است، افزود: ما واقعا نیازمند حمایت جدی برای تقویت این مرکز هستیم و وضعیت این مرکز به جهت امکانات، بودجه، تعداد نفرات و طلابی که جذب کرده، سرفصل‌ها و مسائلی که دارد مطلوب نیست و نیازمند یک حمایت بسیار جدی است و باید توجه داشت بدون داشتن آموزش قوی، امکان تربیت نیروی قوی و کارآمد وجود ندارد.

با کمبود نیروی انسانی متخصص و توانمند در عرصه‌های رسانه‌ای حوزه مواجهیم/

وی با تاکید بر اینکه باید نیرو‌هایی که در اختیار داریم تربیت و بکارگیری شوند، گفت: ما اکنون در بخش‌های رسانه و فضای مجازی شاهد هستیم افرادی حضور دارند که تخصص لازم را ندارند و به همین دلیل کارآمدی پایین است، یکی از هدف‌گذاری‌های مهم در بخش‌های رسانه و فضای مجازی بکارگیری نیرو‌هایی است که در رشته‌ها و گرایش‌های رسانه آموزش دیده باشند.

این فعال و پژوهشگر فضای مجازی با بیان اینکه ما نیازمندیم در بخش‌های رسانه یک اصلاح ساختاری داشته باشیم، ابراز کرد: اکنون مرکز رسانه و فضای مجازی و مرکز هنر و رسانه وجود دارند؛ اما کار و فعالیت مراکز به آن نحوی که باید شکل بگیرد نیست و نیازمند تاسیس یک معاونت هستیم و تا زمانیکه این معاونت شکل نگیرد و نیرو، امکانات و تجهیزات متمرکز به اندازه قدرت یک معاونت وسط میدان نیاید آن نتایج مورد نظر را نخواهیم گرفت.

توجه به پایان نامه هایی با موضوعات میان رشته ای در حوزه علمیه

حجت الاسلام کهوند با تاکید براینکه لازم است به بخش پایان نامه‌ها توجه ویژه ای شود، گفت: مشکلات بزرگی که در این زمینه داریم این است که فرض کنید طلبه‌ای می‌خواهد یک موضوع بین رشته‌ای که یک طرف موضوع فقه و طرف دیگر موضوع رسانه است را انتخاب کند، اگر فقط به اساتید فقه اکتفا کند این اساتید به دلیل اینکه ممکن است موضوع شناس نباشند نتوانند موضوع را به خوبی تبیین کنند و اگر به سراغ اساتیدی که در حوزه رسانه و فضای مجازی تخصص دارند برود ممکن است ضعف فقهی داشته باشند و در اینجا باید ترکیبی از دو استاد باشند؛ یعنی یک استاد به عنوان استاد راهنما، بحث فقهی را پیگیری کند و استاد مشاور دیگر نیز به موضوع شناسی کمک کند؛ بنابراین ترکیب این دو استاد و همت طلبه برکات فراوانی دارد.

با کمبود نیروی انسانی متخصص و توانمند در عرصه‌های رسانه‌ای حوزه مواجهیم/

وی اضافه کرد: یک مانع جدی در بیشتر گرایش‌هایی پایان نامه‌ها این است که معمولا استاد موضوع شناس، فقیه، کلامی یا روانشناس نیست و استاد موضوع شناسی که توسط مراکز حوزوی در یک گرایش خاص تایید شده نمی‌تواند وارد گرایش‌های دیگری شود که این یک ضعف بزرگ است و متاسفانه اساتیدی که موضوع‌ها را تایید می‌کنند بعضی از موضوعات مرتبط با رسانه و فضای مجازی را جزء اولویت‌های حوزه نمی‌دانند.

حجت الاسلام کهوند بر ضرورت برگزاری دروس خارج فقه رسانه و فضای مجازی، سرگرمی، ارتباطات، اطلاعات در حوزه تاکید داشت و افزود: باید به شدت این دروس تقویت شوند و باید از فعالانی که در این عرصه در قالب تبلیغ و پژوهش کار می‌کنند حمایت‌های قابل توجه شود به نحوی که بتوانند با تکیه بر این حمایت‌ها رشد و پیشرفت کنند، گاهی اوقات طلبه‌ها با یک مجموعه کار می‌کنند و از حمایت‌های برخوردار می‌شوند ولی معمولا طلاب فعال در این زمینه حمایت نمی‌شوند.

لزوم مطالعه دقیق مطالبات رهبر معظم انقلاب از حوزه و جامعه نخبگانی درباره رسانه و فضای مجازی

این فعال و پژوهشگر فضای مجازی اظهار داشت: اولین اتفاق مهم نسبت به حاکمیت و جمهوری اسلامی باید این باشد که یک مطالعه دقیق راجع به مطالبات رهبر معظم انقلاب از حوزه و جامعه نخبگانی درباره رسانه و فضای مجازی اتفاق بیفتد و مبتنی بر آن مطالعات، سیاست‌های کلی حوزه و برنامه‌های اجرایی برای دستگاه‌ها نوشته شود

با کمبود نیروی انسانی متخصص و توانمند در عرصه‌های رسانه‌ای حوزه مواجهیم/

وی حضور قوی حوزه علمیه در تدوین اسناد حاکمیت درباره رسانه و فضای مجازی را ضروری دانست و تصریح کرد: البته حوزه در مرکز رسانه و فضای مجازی به عنوان عضو غیر رسمی حضور دارد ولی این حضور باید بیش از این اندازه باشد، البته اکنون از طرف حاکمیت اسناد مهمی به حوزه می‌رسد و حوزه نظر می‌دهد، اما آیا این نظر اعمال می‌شود؟

حجت الاسلام کهوند ضمن تاکید براینکه حوزه حضور جدی‌تری از سیاست‌ها تا تقنین را داشته باشد و به مجلس با دادن برنامه و پیشنهاد کمک کند، گفت: باید بخشی از حوزه متولی این قصه باشد و از ظرفیت ستاد راهبری، پژوهشکده مطالعات راهبردی و دستگاه‌های دیگر در حوزه استفاده شود و با ارائه نگاه حوزوی به حاکمیت برای اصلاح روند‌ها و مسائل کمک شود.

این فعال و پژوهشگر فضای مجازی در بخش دیگری از سخنان خود گفتمان‌سازی درباره نحوه مواجهه با رسانه و فضای مجازی را مهم ارزیابی کرد و اضافه کرد: چه کسی باید گفتمان انقلابی که منبعث از بیانات امامین انقلاب در کشور است را نشر دهد؟ نقش گفتمان‌سازی غالبا بر عهده حوزه است، آیا حوزه بخش گفتمان سازی برای رسانه و فضای مجازی در جامعه دارد؟ و تا گفتمان‌سازی در جمهوری اسلامی شکل نگیرد کلان روند‌ها به عنوان پیشران اصلاح نخواهد شد و موتور محرکه جمهوری اسلامی به حرکت نخواهد افتاد.

وظیفه مسئولان اجرایی و تقنینی درباره مطالبات رهبر معظم انقلاب

وی ضمن بیان اینکه حوزه علمیه در راستای مطالبات مقام معظم رهبری با ظرافت‌هایی می‌تواند وارد مطالبه‌گری شود، اظهار داشت: برای اینکه مسئولان اجرایی و تقنینی مطالبات رهبر معظم انقلاب را قانون گذاری و اجرا کنند، لازم است که طرح و قانون جامع نوشته شود، چون از بی‌قانونی لطمه خورده ایم.

حجت الاسلام کهوند بخش دیگر سخنان خود را به آموزش و فرهنگ سازی عموم مردم در زمینه رسانه و فضای مجازی اختصاص داد و افزود: اکنون خانواده‌ها با رسانه و فضای مجازی درگیر هستند و چه کسی باید خانواده‌ها را توجیه کند؟ پدر و مادر‌ها در خانه و بچه‌ها در مدارس نمی‌دانند در این زمینه چکار کنند؟ دانشجویان نسبت به مخاطرات، فرصت‌ها، تهدیدها و آسیب‌ها آگاه نیستند؛ آیا مسئولیت تنها بر عهده دستگاه‌های فرهنگی است یا حوزه هم وظیفه دارد؟

با کمبود نیروی انسانی متخصص و توانمند در عرصه‌های رسانه‌ای حوزه مواجهیم/

این فعال و پژوهشگر فضای مجازی مسئله آینده پژوهی را یک تکلیف قطعی و یقینی برای حوزه علمیه دانست و تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب سال ۸۶ در دیدار نخبگان و مدیران حوزه علمیه، حوزه را به عنوان متولی آینده پژوهی فضای مجازی دانستند و در آن دیدار حضرت آقا فرمودند ۲۰ سال بعد ممکن است فضای مجازی، کلاس‌های درس و بچه‌ها و فرزندان در خانه را در اختیار بگیرد و هیچ کاری نتوانید بکنید.

وی با تاکید براینکه تعیین جهت درست فضای مجازی بر عهده حوزه است، اضافه کرد: امروز نقش حوزه در جهت دهی به فضای مجازی مهم است، آیا باید منتظر بمانیم تادیگران آینده فناوری را ترسیم کنند و مانند آقای "کلاوس شواب" شکل دهی آینده انقلاب صنعتی چهارم را بنویسد و هزاران مسئله درست کند؟

اهمیت اسلامی سازی علوم انسانی

حجت الاسلام کهوند در بخش دیگری از سخنان خود اسلامی سازی علوم انسانی را ضروری ارزیابی کرد و گفت: اسلامی‌سازی علوم انسانی تکلیف حوزه است و رهبر معظم انقلاب بار‌ها از حوزه این مطالبه را داشته اند و اگر مراکز آموزشی و رشته‌هایی در این زمینه راه اندازی شوند به این قضیه کمک خواهند کرد؛ بیشتر دانشجویانی که در کشور در رشته های علوم انسانی مرتبط با رسانه و فضای مجازی درس می خوانند نظریات غربی‌ها را می‌خوانند و تا زمانیکه حوزه در این زمینه فعال نشود نباید انتظار داشت علوم انسانی در دانشگاه‌ها اصلاح شود.

با کمبود نیروی انسانی متخصص و توانمند در عرصه‌های رسانه‌ای حوزه مواجهیم

این فعال و پژوهشگر فضای مجازی با تاکید براینکه مسئله تبلیغ در حوزه علمیه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند خروجی حوزه علمیه تبلیغ است؛ حوزه در بخش رسانه و فضای مجازی مشکلات متعددی دارد و کج روایتی از حوزه و رسانه در رسانه‌ها شکل گرفته که این روایت در موضوعات مختلف به حوزه و کشور صدمه وارد کرده و این کج روایت تاکنون اصلاح نشده زیرا آدم متناسب با این قضیه تربیت نشده است.

وی با تاکید براینکه نظام تبلیغ در حوزه نیازمند یک بازآفرینی و بازآموزی جدی است، گفت: به طلبه‌ها یاد داده نشده که چگونه در فضای مجازی تبلیغ کنند و با توجه به اینکه تبلیغ مهمترین وظیفه طلبه است باید به تبلیغ طلاب در فضای مجازی اهمیت داده شود.

مسئله استانداردگذاری برای رسانه و فضای مجازی

حجت الاسلام کهوند بخش دیگری از سخنان خود را به مسئله استانداردگذاری برای رسانه و فضای مجازی در واردات، پذیرش، توزیع، تولید و مصرف اختصاص داد و گفت: این نظام استاندارد را باید حوزه تعیین کند؛ اگر رسانه و فضای مجازی با دین سروکار دارد و اگر دین باید استاندارد‌ها را تعریف کند چه نهادی غیر از نهاد دینی می‌تواند این استاندارد‌ها را تنظیم کند و چرا باید به دیگران واسپاری شود؟ حوزه علمیه در این زمینه تکلیف، استعداد و نفرات دارد که باید بها داده شوند.

این فعال و پژوهشگر فضای در پایان با ابراز امیدواری از اینکه مطالبات رهبر معظم انقلاب با کمک حوزه محقق خواهد شد، تاکید کرد: انقلاب اسلامی سال ۵۷ از طرف حوزه شکل گرفت و باید انقلاب در رسانه و فضای مجازی نیز توسط حوزه شکل بگیرد و این محقق خواهد شد.

ارسال نظرات