۰۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۶
کد خبر: ۷۶۴۰۶۵
آیت الله صفایی بوشهری:

تبعیت از امام نشانه مودت است

تبعیت از امام نشانه مودت است
نماینده ولی فقیه در استان بوشهر مودت به امام را همراه با معرفت برشمرد و گفت: تابعیت، استحکام، ثبات قدم و پیوند قلبی و عقلی از آثار مودت است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری سخنران مراسمات مذهبی حرم حضرت معصومه(س) شنبه شب پس از اقامه نماز مغرب و عشاء در حرم بانوی کرامت با اشاره هدف و غایت مسیر انبیاء، ابراز کرد: در تاریخ انبیاء یک حادثه و تقاضا از ناحیه جامعه دینی به پیامبران ادیان رخ داده است و در قرآن چهارده بار پیرامون این موضوع خداوند وحی کرده است اما تمامی انبیاء در مقابل این رخداد و این جامعه دینی عصر خود یک کلام مشترک داشتند.

وی افزود: جامعه ای که دچار انحراف و ابتذال شده بودند پیامبران با مجاهدت خود به یک جامعه دینی  تبدیل می کردند و در مقابل این تلاش هایی که برای هدایت شده بود مردم تقاضا داشتند که در پاداشی به پیامبران بدهند از این رو که خداوند می فرماید بگویید ما هیچ پاداشی از شما نمی‌خواهیم و پاداش ما دست خداوند می باشد. اما در کلام رسول خاتم در مقابل این تقاضا خداوند فرموده اند به گونه ای دیگر پاسخ داده شود.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه پاسخ پیامبر خاتم نسبت به تقاضای مردم متفاوت می باشد، تصریح کرد: ای رسول به مردم بگو در مقابل زحماتم پاداش شما مودت و محبت به ذوی القربی باشد، که منظور از ذوی القربی حضرت امیرالمومنین علیه السلام، فاطمه زهرا سلام الله علیها و حسنین علیهم السلام هستند که برکات این‌مودت هم برای خود مردم می باشد.

آیت الله صفایی بوشهری ابراز کرد: در زبان عرب محبت یک معنایی و مودت معنایی متفاوت دارد، محبت یعنی علاقه قلبی انسان به محبوب به طور مطلق؛ اما مودت یعنی ابتدا باید قبل از محبت معرفت به آن شخص داشته باشد و پیوند قلبی و عقلی برای این علاقه وجود داشته باشد.

سخنران حرم حضرت معصومه (س) ادامه داد: محبت می تواند مستحکم یا به صورت سطحی باشد لذا گاهی بین محبوب تنش پیدا می شود اما‌ در مودت استحکام غلبه دارد و مودت تابعیت و پیروی به بار می آورد، از این رو علماء اهل لغت بین محبت و مودت تفاوت قائل شده اند.

آیت الله صفایی بوشهری با بیان اینکه خداوند در قرآن می فرماید ای رسول به مردم بگو« قل لا اسئلکم علیه اجرا الا مودت فی القربی» اظهار داشت: فرزدق یکی از شعرای بزرگ عرب در دوره مقدم اسلامی هست که در غدیر شعری انقلابی سروده است اما همین شخص در راه امام حسین به کربلا از همراهی با اباعبدالله الحسین علیه السلام خودداری کرد لذا چون تابعیت ندارد تنها محبت نسبت به اهل بیت دارد و خبری از مودت در چنین شخصی نیست.

امام جمعه بوشهر ادامه داد: اباالفضل العباس علیه السلام نماد مودت است چرا که امان نامه شمر را کنار زد و با معرفت در کنار امام و‌ مولایش ثابت قدم ماند.

ارسال نظرات