۰۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۶
کد خبر: ۷۶۴۱۸۶

قدم عاشقی: حرکت کاروانی اربعین؛ امتداد عاشورا تا ظهور

قدم عاشقی: حرکت کاروانی اربعین؛ امتداد عاشورا تا ظهور
کتاب قدم عاشقی، ماحصل سخنرانی‌های محمدرضا عابدینی درباره اربعین در سه بخش و در قالب سه گفتار منتشر شده است.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، کتاب قدم عاشقی، ماحصل سخنرانی‌های محمدرضا عابدینی درباره اربعین و به مناسبت نزدیک شدن ماه محرم و روز عاشورا و اربعین حسینی است که در سه بخش و در قالب سه گفتار منتشر شده است. 

در بخش اول کتاب که اربعین و ظهور حق در طول تاریخ نام دارد، نگاهی تاریخی به این واقعه می‌اندازیم و نبرد حق و باطل و نقش انبیای الهی را در طول تاریخ انسانی و تبیین جایگاه حماسه عاشورا بررسی می‌کنیم. در این بخش همچنین به این مسئله پرداخته شده است که انبیا و اولیا الهی به واقعه عاشورا به چشم گلوگاهی تاریخی نگاه می‌کنند. آنان اربعین را به عنوان فعلیت و امتداد ظرفیت های عاشورا برای مقدمه سازی ظهور می‌دانند.

گفتار دوم، اربعین؛ امتداد عاشورا تا ظهور نام دارد. این بخش با نگاهی عینی و مصداقی و با تدبر و تجربه اندیشی به حماسه پیاده روی اربعین می‌نگریم؛ راهپیمایی نمادی از اتحاد شیعیان است که با هدفی مشترک شکوه و عظمت می‌سازد. تلاش این بخش بر این است که نهضت اربعین و ظرفیت آن را به عنوان یک الگوی اجتماعی در تمدن حال حاضر تحلیل کنیم و در نهایت به آسیب شناسی اربعین بپردازد.

گفتار سوم، شرح زیارت نامه اربعین است. تمرکز این بخش بر این موضوع است که زیارت اربعین را به چشم فصل اخیر و کمالی غایی زائر ببینیم. در پایان نیز شرح مختصری از متن زیارت نامه اربعین، با همین نگاه را می‌خوانیم.

ارسال نظرات