۰۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۰
کد خبر: ۷۶۴۲۹۲
آیت الله منذر حکیم تشریح کرد:

بایسته های ایجاد خانواده شایسته

بایسته های ایجاد خانواده شایسته
رئیس پژوهشکده الذریة النبویة با بیان این که برای رسید به خانواده مطلوب باید مسیر‌های مختلفی طی شود بر لزوم رعایت بایسته‌های تربیتی برای تشکیل و ایجاد خانواده شایسته تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، آیت الله سید منذر حکیم رئیس پژوهشكده الذریة النبویة در اولین روز همایش ملی «اخلاق و تربیت در سیره و معارف رضوی» که صبح امروز در ساختمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی در قم برگزار شد با اشاره به اهمیت توجه به کانون خانواده و تربیت اسلامی در اسلام و سیره اهل بیت علیهم السلام اظهار داشت: سیره ائمه معصومان علیهم السلام در عرصه خانواده به منزله انسان ۲۵۰ ساله است که باید همه سیره معصومان علیهم السلام را در کنار همدیگر و در کنار قرآن سنجید.

وی افزود: در رابطه با نقشه راه خانواده، تربیت و خانواده شایسته باید گفت که بنای جامعه انسانی بر خانواده محوری است و اسلام نیز خانواده محوری را در راس امور نظام خانواده قرار داده و احکام فقهی خود را بر اساس همین رویکرد طرح کرده است.

رئیس پژوهشكده الذریة النبویة با بیان این که برای رسید به خانواده مطلوب باید مسیرهای مختلفی طی شود بیان داشت: امام رضا علیه السلام در عرصه خانواده بر چند مرحله تاکید می کنند که مرحله اول آن ازدواج است و در این مرحله که باید شایسته برگزار شود، باید برای برگزاری شایسته آن به ازدواج بهنگام دقت شود؛ درحالی که متأسفانه امروز جامعه ما به این مسئله دقت نداشته و ازدواج های عصر ما اکثرا، ازدواج نابهنگام است.

وی افزود: انتخاب شایسته و بهتر، مرحله ای دیگر در ایجاد خانواده شایسته است که باید برای رسیدن به خانواده مطلوب در نظر داشته باشیم. امام رضا علیه السلام در احادیث و روایت های متعددی ویژگی های مختلفی را برای همسر شایسته بیان فرموده است تا بر اساس این ویژگی‌ها بتوان به انتخاب شایسته دسترسی پیدا کرد.

آیت الله منذر حکیم با اشاره به بحران جمعیتی در ایران اسلامی و پیری جمعیت در کشور اظهار داشت: در روایت های معصومان علیهم السلام، ایجاد زمینه های تولید نسل و ایجاد توان فرزندآوری بسیار مورد توجه قرار گرفته و از خانواده ای که همّ و غمّ آن فرزندآوری بوده باشد، تمجید شده است.

رئیس پژوهشكده الذریة النبویة با اشاره به اهمیت فرزندآوری و ضرورت تربیت شایسته فرزندان، به فرازهایی از احادیث امام رضا علیه السلام پرداخت و بیان داشت: امام رضا علیه السلام اصول مختلفی را در زمینه فرزندپروری و تربیت شایسته فرزندان بیان فرموده است که رعایت آنها می تواند در حل مشکلات فرزندآوری بسیار موثر و مفید باشد.

ارسال نظرات