۰۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۸
کد خبر: ۷۶۴۳۶۰
کارشناس پرسمان تربیتی رادیو معارف:

توجه به رشد تفکر در تربیت فرزندان و محبت به آنان از آموزه‌های رضوی است

توجه به رشد تفکر در تربیت فرزندان و محبت به آنان از آموزه‌های رضوی است
حجت الاسلام همتی با اشاره به اهمیت تربیت و وجود مؤلفه‌های بسیار در تربیت فرزندان، توجه به رشد تفکر در تربیت فرزندان و محبت به آنان را از آموزه‌های تربیتی امام رضا(ع) عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مجید همتی کارشناس پرسمان تربیتی رادیو معارف در دومین روز از همایش ملی «اخلاق و تربیت در سیره و معارف رضوی» که صبح امروز در ساختمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی دفتر قم برگزار شد، با اشاره به مؤلفه‌های تربیت فرزندان و درگیر بودن همه خانواده‌ها با آن اظهار داشت: یکی از مؤلفه‌هایی که در این زمینه اثرگذار است، آموزش تفکر به کودکان و نوجوانان است.

وی افزود: گاهی از ما می‌پرسند که ما چرا باید حجاب داشته باشیم؟ مردان نگاه نکنند؛ این جمله را بنده ۲۰ سال است از دختران دبیرستانی و دانشگاهی می‌شنوم و اینکه چرا باید نماز بخوانیم؟ این نوع سؤالات ناشی از این است که هوش انتزاعی و چگونگی تفکر این افراد در سنین پایین‌تر فعال نشده است.

کارشناس پرسمان تربیتی رادیو معارف ابراز کرد: متاسفانه امروزه بسیاری از کودکان بدون اینکه تفکر کنند، کاری را انجام می‌دهند که اگر بخواهیم تفکر را در بچه‌ها رشد دهیم، باید دلبستگی ایمن رخ دهد؛ یعنی پدر و مادر در دسترس و پاسخگوی فرزندان باشند.

حجت الاسلام همتی با اشاره به اهمیت محبت پدران در تربیت خاطرنشان کرد: وقتی ما در سیره امام رضا(ع) نگاه می‌کنیم بحث محبت به فرزند را به شدت شاهد هستیم، در آغوش گرفتن و بوسیدن و نوازش کردن در تربیت فرزند بسیار موثر است و امام رضا(ع) نیز از تعابیری همچون «یاحبیبی» استفاده می‌کردند.

وی با اشاره به سیره امام رضا(ع) در احترام کردن به فرزندان ابراز کرد: امام رضا(ع) وقتی از مدینه خارج شدند همه امور را به امام جواد(ع) سپردند که نشان از احترام امام به فرزند و تحویل گرفتن آن است که در تربیت فرزندان نقش بسزایی برای آن می توان قائل بود.

حجت الاسلام همتی با اشاره به این که «تجربه» زمینه رشد عقلانیت فرزندان را فراهم می‌کند بیان داشت: آزمایشات نشان داده که هرقدر زمینه تجربه فرزندان بیشتر شود هوش هم بیشتر خواهد شد؛ اما متاسفانه ما اجازه نمی‌دهیم تا بچه‌ها، تجربه داشته باشند و همین مسئله باعث کاهش تفکر و هوش آنان می‌شود.

ارسال نظرات