۱۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۸
کد خبر: ۷۶۴۴۷۹
حجت‌الاسلام ليالی در گفت‌وگو با رسا:

دولت چهاردهم مفهوم وفاق ملی را درک نکرده است/ رأی اعتماد مجلس به همه وزرا، اشتباه بود

دولت چهاردهم مفهوم وفاق ملی را درک نکرده است/ رأی اعتماد مجلس به همه وزرا، اشتباه بود
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی با انتقاد از عملکرد دولت چهاردهم برخلاف شعار وفاق ملی، گفت: در دولت چهاردهم در انتصاب معاونین و مشاورین و مدیران دولت و زیر مجموعه های آن، نشانی از وفاق ملی وجود ندارد.

حجت‌الاسلام محمدعلی لیالی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا با اشاره به آیه وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا، و مباحث مربوط به وفاق ملی، اظهار داشت: جامعه دینی، جامعه ایمانی و برادرانه است و مومنان در قرآن کریم، به دوری از دعوا و نزاع توصیه شده اند.

وی افزود: امروز، وفاق و انسجام دینی در ادبیات سیاسی، تحت عنوان وحدت، وفاق و انسجام ملی مطرح شده است. نظام جمهوری اسلامی از دو بال برخوردار است که عبارتند از «اسلامیت» - که دین، آیین و مذهب را شامل می شود و ملیّت که هویت ملی ما ایرانیان است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی بیان داشت: جمهوری اسلامی حکومتی برآمده از مردم برای خدمت به آنان است و طبیعتا اقبال مردم نسبت به حاکمیت وحکومت ها امری بسیار مهم است و تا زمانی که مردم به حاکمیت ها و حکومتی اقبال نکرده و همراهی نکنند، حتی نظام امامت و ولایت نیز نمی تواند به اندیشه ها و اهداف خود دست پیدا کند.

وی افزود: مردم در نگاه جمهوری اسلامی، ولی نعمت بوده و سرمایه اجتماعی حاکمیت و نظام اسلامی هستند و باید همه آحاد جامعه و رسانه ها برای افزایش سرمایه اجتماعی و برای وفاق و انسجام ملی، تلاش کنند؛ چراکه عامل وفاق ملی ما، دین و دیانت و هویت ملی ما است.

حجت الاسلام لیالی با بیان این که در وفاق ملی، باید امت برای امام باشیم ابراز کرد: برای موفقیت در این عرصه، همکاری و همراهی قوای سه گانه با همدیگر لازم و ضروری است و شهید آیت الله رئیسی در این عرصه، مظهر و نماد وفاق ملی بود و هرچه در توان داشت در مسیر خدمت به مردم گام بر می داشت.

دولت چهاردهم باید به الزامات شعار وفاق ملی توجه کند

وی در ادامه با اشاره به سردادن شعار وفاق ملی از سوی دولت چهاردهم و لزوم توجه به الزامات و ضروریات عمل به این شعار خاطرنشان کرد: دولت چهاردهم با شعار وفاق ملی توانست رای بیشتر مردم از 50 درصد رای دهنده را کسب کند ولذا دولتمردان دولت چهاردهم باید به الزامات این شعار توجه لازم را داشته باشند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی با بیان این که مجلس شورای اسلامی در تایید صلاحیت کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم با رای حداکثری - که کمتر مسبوق به سابقه بود رای اعتماد داد، اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی در آزمون وفاق ملی با دولت همراهی کرد؛ اما احساس می شود که خودِ دولت، هنوز مفهوم وفاق ملی را درک نکرده است.

وی افزود: در دولت چهاردهم در انتصاب معاونین، مشاورین، مدیران دولت و زیر مجموعه های آن، نشانی از وفاق ملی وجود ندارد و در ادبیاتی که دکتر پزشکیان و برخی از مدیران تازه کار وی به کار می برند، نشانه ای از وفاق ملی دیده نمی شود.

مجلس شورای اسلامی در رای دادن به تمامی وزرای دولت، اشتباه کرد

حجت الاسلام لیالی اضافه کرد: من معتقدم که مجلس شورای اسلامی در رای دادن به تمامی وزرای دولت، به همه آنان خوش بین بود؛ اما این کار مجلس اشتباه بود؛ چراکه مجلس دوازدهم، همان کاری را انجام داد که مجلس پنجم، یعنی آقای ناطق نوری و هیئت رئیسه وقت با دولت آقای خاتمی انجام دادند؛ ولی کمتر از یک سال، متوجه شدند که کار اشتباهی کرده و شروع به استیضاح افراد کردند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی بیان داشت: باید مجلس شورای اسلامی برای این که استقلال خود را نشان دهد، حداقل با چندین وزیر پیشنهادی مخالفت می کرد.

وی در پایان خطاب به دولت چهاردهم عنوان کرد: باید دولت چهاردهم مواظبت کند تا مشایی هایی ها در کابینه او ورود نکنند و بر شعار خود مبنی بر وفاق ملی پابرجا بوده و از لغزش ها و سقوط در این مسیر دوری کند.

ارسال نظرات