۱۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۰
کد خبر: ۷۶۴۸۲۰

هشدار وقوع پیش از زلزله، خسارت و تلفات تهران را کاهش می‌دهد؟

هشدار وقوع پیش از زلزله، خسارت و تلفات تهران را کاهش می‌دهد؟
رئیس مرکز زلزله نگاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: اگر زلزله در محدوده شهری تهران رخ دهد، امکان هشدار وجود نخواهد داشت.

علی بیت اللهی، رئیس مرکز زلزله نگاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه چند سالی است که تمامی دستگاه‌ها به ویژه مرکز بحران در تلاش است که  هشدار‌های وقوع زلزله را به متقاضیان بدهد؛ گفت: تحقیقات گسترده‌ای در این بین انجام شده، اما نباید فراموش کرد اگر فاصله نقطه وقوع زلزله از تهران دور باشد زمان طولانی‌تری صرف خواهد شد تا موج زلزله به تهران برسد و اگر محل وقوع خیلی نزدیک به تهران و یا در محدوده شهری تهران باشد، این زمان به‌مراتب کوتاه‌تر خواهد بود.

وی ادامه داد: اما باید به این نکته هم توجه کرد که اگر زلزله دورتر باشد، شتاب و شدت آن در شهر تهران به‌مراتب کمتر خواهد بود، به‌عنوان مثال اگر زلزله‌ای در ۵۰کیلومتری محدوده شهر تهران رخ دهد، شتاب زلزله حدود ۲ تا ۴ برابر کمتر از زلزله‌ای خواهد بود که در فاصله ۱۰ کیلومتری رخ بدهد.

 رئیس مرکز زلزله نگاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بیان کرد: برای زلزله‌هایی که برای تهران موثرتر، شدیدتر و مخرب‌تر تلقی شوند باید زمان واکنش را بین ۱ تا ۵ ثانیه در نظر گرفت. البته زلزله‌های بزرگ (بزرگی ۷ و بالاتر از آن) در بازه فاصله‌ای ۵۰ تا ۶۰ کیلومتری نیز به‌طور مسلم اثرات تخریبی قابل ملاحظه بر تهران خواهند داشت.

او با بیان اینکه سیستم پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران بعد از چندین سال قرار است با ارسال پیامک و پالس هشدار به مسئولان، دستگاه‌های اجرایی هدف و مردم راه‌اندازی شود که سامانه‌ای ارزشمند برای کاهش خسارت و تلفات زلزله‌های مؤثر بر تهران تلقی می‌شود، گفت: اگر زلزله در محدوده شهری تهران رخ دهد، امکان هشدار وجود نخواهد داشت.

برچسب ها: زلزله خسارت تلفات
ارسال نظرات