۱۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۰
کد خبر: ۷۶۴۸۸۷
حجت الاسلام والمسلمین دژکام:

طلبه ای که درس نخواند در جامعه مورد تکریم نیست/ضرورت پرورش طلبه با سواد و آگاه به مسائل روز

طلبه ای که درس نخواند در جامعه مورد تکریم نیست/ضرورت پرورش طلبه با سواد و آگاه به مسائل روز
نماینده ولی فقیه در فارس گفت: در دنیایی که شبانه روز علیه عقاید ما تبلیغات می کنند ما باید طلاب متبحری را برای مقابله با آن تربیت کنیم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در فارس، حجت الاسلام والمسلمین لطف الله دژکام نماینده ولی فقیه در فارس در اجلاسیه مدیران مدارس علمیه فارس گفت: همه اقدامات و تلاش ها باید در راستای اهداف متعالی حوزه باشد و دائم باید این اهداف را با به خود یادآوری کرد تا تلاش ها مفیدتر واقع شود.
 
وی ادامه داد: البته در تعیین اهداف گاهی اشتباهی رخ می دهد که موجب هدر رفتن زحمات می شود در نتیجه باید در قدم اول تشکیل حوزه، هدف از این نهاد در عالم اسلام و جهان تشیع را تعریف کرد.
 
عضو شورای عالی حوزه فارس اظهار داشت: بنده می بینم بعضی از علما در قم نسبت به اقدامات حوزه علمیه قم مخالفت دارند که ریشه این مخالفت ها در تعیین اهداف با مدیران حوزه است و همین مقاومت های عجیب و غریب در برابر برنامه های حوزه موجب نا امیدی و حیرانی طلاب می شود.
 
وی یادآور شد: در نگاه محدودی که این بزرگواران دارند حوزه فقط یک خروجی باید داشته باشد و یک هدف و آن هم پرورش مرجع تقلید است و  هرکسی که هدفی کمتر دارد انگار جرمی مرتکب شده است اما واقعیت این است که در حوزه همه که مرجع نمی شوند و این قضیه القاء می شود که اگر طلبه به سمت اجتهاد نرود دچار اشتباهی شده است و لبته وجود مجتهدین و مراجع تقلید از ضروریات حوزه است و البته این باید در حد کفایت وجود داشته باشد.
 
حجت الاسلام والمسلمین دژکام با اشاره به این که یکی از نیازهای ضروری در حوزه پرورش طلاب برای منصب قضاوت است گفت: از نگاه شریعت قضاوت را نباید به غیر مجتهد بسپاریم اما در این زمینه در حوزه علمیه با کمبود مواجه هستیم و باید در حوزه علمیه مهارت های قضاوت را به طلاب آموزش داد.
 
وی افزود: عمامه پیچیدن که مهارت حوزوی نیست بلکه مدیریت یک شعبه دادگاه مهارت حوزوی است که باید این مهارت افزایی ها برای طلاب برنامه ریزی شود.
 
امام جمعه شیراز ابراز کرد: کم رنگ شدن توجه به مسئله قضاوت در حوزه علمیه باعث شد دانشجویان با گذارندن دوره کارشناسی رشته حقوق به منصب قضاوت بنشینند این در حالی است که حوزه مجتهد برای قضاوت تربیت نمی کند و این ضرورت است که حوزه به عنوان یک مرکز علمی قاضی مجتهد پرورش بدهد چراکه حکمرانی قوی و خوب نیازمند نیروهای عالم است.
 
وی تاکید کرد: در شیراز مرکز تخصصی حوزوی حقوق داریم که باید این موسسه به سمت پرورش قضات برود و طلبه بداند اگه رسائل و مکاسب و کفایه می خواند چه استفاده ای برای او دارد و دائم باید متذکر شوند.
 
نماینده ولی فقیه در فارس در بخش دیگری از بیانات خود با اشاره به تهاجم عقیدتی دشمن گفت: در دنیایی که شبانه روز علیه عقاید ما دارند تبلیغات می کنند ما باید طلاب متبحری را برای مقابله با آن تربیت کنیم.
 
وی افزود: باید دانیم امروز بین تفکر دینی ما و تفکر حاکم در دنیا جنگ است، نمونه اش همین سفیر استرالیا که می آید تبلیغ همجنس گرایی می کند و می گوید مگر شما آزادی را قبول ندارید! پس دعوا بر سر عقاید است دعوا این است که می خواهند به زور اومانیسم و لیبرالیسم را قبول کنید.
 
امام جمعه شیراز اظهارداشت: طلبه ما باید بتواند پاسخگوی این ها باشد و از جنبه کلامی بتواند حرفی برای گفتن داشته باشد اما ما طلبه متناسب با 600 سال پیش درست کرده ایم در حالی که طلبه باید برای مسائل امروز پاسخ داشته باشد و نقش حوزه این است که پاسخگوی سوالات جوانان امروز باشد، موکب زدن که همه می توانند اما کار روحانیت چیز دیگری است.
 
وی یادآور شد: ابتکار عمل را از دست خود گرفته ایم و به دست دیگران داده ایم و بعد می گوییم چرا ذهن بچه خراب شده است پس طلبه از همان ابتدا باید برای پاسخ به شبهات کلامی تربیت شود نه اینکه طلبه بعد از 8 تحصیل می رود تبلیغ امام موفق نمی شود چون نمی داند سوال بچه های این روستا چیست.
 
حجت الاسلام والمسلمین دژکام گفت: مردم به صورت فطری نسبت به کسی که عالم است خضوع و خشوع می کنند و این چنین عالمی در هر جای دنیا که باشد مورد تکریم است پس حوزه باید عالم تربیت کند.
 
وی تاکید کرد: با وجود کارهای بزرگی که برای حوزه شده است اما حوزه ای که طلبه درس خوان نداشته باشد نمی خواهیم و اگر می خواهیم ورودی های حوزه بیشتر شوند باید خروجی های زیبایی از حوزه داشته باشیم تا جاذبه ایجاد کند و در گزینش طلبه دقت کنیم ، کم باشد اما خوب باشد چون وقتی طلبه با کیفیت تربیت کردیم خودش جاذبه ایجاد می کند.
 
عضو شورای عالی حوزه فارس خاطرنشان کرد: در حوزه اگه کسی می خواهد جایگاه داشته باشد باید دانش خود را تقویت کند کسی که درس نخواند از او استقبال نمی شود، در حوزه به معنای واقعی باید ملا پرورش داد آن وقت مردم آن را مورد تکریم قرار می دهند و در صف اول قرار می دهند و از وقتی حوزه ملا پروری را کنار گذاشت لطمه خورد.
ارسال نظرات