۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۵
کد خبر: ۷۶۴۹۸۶
آیت الله اعرافی تاکید کرد؛

لزوم بازسازی و توسعه مرزهای علوم سنتی

لزوم بازسازی و توسعه مرزهای علوم سنتی
مدیر حوزه های علمیه با اشاره به لزوم بازسازی و توسعه مرزهای علوم سنتی بیان داشت: امروز بسیاری از علوم سنتی گذشته با رویکرد سنتی، جوابگوی جامعه نیست و باید در علوم کلام و فقه و تفسیر، غنای لازم بر این علوم بخشیده شده و فربه شوند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه در آیین افتتاحیه سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) که صبح امروز در سالن اجتماعات موسسه امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره اهمیت اخلاقی در اسلام و سیره معصومان علیهم السلام اظهار داشت: باید طلاب و حوزه های علمیه فصلی را برای مانوسیت با نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه در کنار قرآن کریم قرار داده و آنان را در سبد مطالعات خود قرار دهند.

وی افزود: در نهج‌البلاغه درآمیختگی اخلاقی و درآمیختگی آن با ادبیات هنر بسیار جذاب و دارای جلوه ای خاص است که در بسیاری از موارد منحصر به فرد می باشد.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که اخلاق در نهج‌البلاغه با جهاد گره خورده است، بیان داشت: امیرالمومنین علیه السلام در کنار این که انسانی مجاهد و حاکم است، بیانات اخلاقی و راهگشای معنوی را عمل کرده و بیان می کنند و سیره عملی و جهادی آن حضرت با نظام اخلاقی آن امام گره خورده بود که این به معنای این است که می توان اخلاق را در میدان عمل نیز پیاده کرد.

وی با اشاره به خطبه ۸۹ نهج‌البلاغه ابراز کرد: محبوب ترین بندگان خدا در نزد خداوند این است که اعانه خداوند شامل حال او شود.

آیت الله اعرافی افزود: اگر طلاب حوزه های علمیه دارای روحیه معنوی و اخلاقی، نباشند، شاهد تربیت طلبه خوب نخواهیم بود و بدون توجه به هویت طلبگی و رسالت حوزوی، رسیدن به نتیجه مطلوب میسر نخواهد شد. کسی که بتواند هویت اخلاقی و معنوی را کسب کند، آقا و سرور عالم خواهد بود.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به توجه حوزه های علمیه به علوم انسانی و اسلامی خاطرنشان کرد: در حوزه و ساحت علوم انسانی، حوزه های علمیه پای کار بوده و از اولین های ورود به این عرصه بودند. شهید صدر نماد سرباز فداکار به انقلاب اسلامی است و کتاب های ایشان منهج های بسیار خوبی را پیشگامی کرده است.

توسعه مرزهای علوم اسلامی و انسانی از ممیزات قم جدید است

وی از ممیزات قم جدید را توسعه مرزهای علوم اسلامی و انسانی عنوان و ابراز کرد: باید تمام علوم سنتی در چارچوب خود، بست پیدا کنند؛ اما گام بلندی که در این برهه ها برداشته شده این است که باید علوم سنتی پیشین به صورت تخصصی ادامه داده شده و بست داده شوند.

آیت الله اعرافی با اشاره به لزوم بازسازی و توسعه مرزهای علوم سنتی بیان داشت: امروز بسیاری از علوم سنتی گذشته با رویکرد سنتی، جوابگوی جامعه نیست و باید در علوم کلام و فقه و تفسیر، غنای لازم بر این علوم بخشیده شده و فربه شوند تا مرزهای دانش را توسعه دهیم؛ البته مراد ما از تخصصی شدن علوم و توسعه آن رسیدن به قله ها است.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به این که زیرساخت علوم انسانی از منظر دینی متوقف بر فقه، فلسفه، تفسیر و علوم پایه حوزه های علمیه است، تاکید کرد: باید همه حوزه های علمیه در این راستا کار و تلاش وافری داشته باشند و امروز حوزه های علمیه منظومه فکری مشخصی برای آینده حوزه های علمیه دارد که هرچند منظومه کاملی نیست اما بسیاری از نیازها را پاسخگو می باشد.

آیت الله اعرافی بیان داشت: امروز باید فقه معاصر و فلسفه های مضاف و برخی از علوم مورد نیاز در حوزه های علمیه توسعه پیدا کنند و غیر از فقه فقه و اصول، به درس های اجتهادی بیش از پیش بها داده شود.

ارسال نظرات