۲۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۷
کد خبر: ۷۶۵۱۲۸
آیت الله اعرافی:

ایران بارویکرد جامع و راهبردی در حال تغییر معادلات است/ حکام جهان عرب با سکوت و حمایت از اسرائیل ننگ برای خود می خرند

ایران بارویکرد جامع و راهبردی در حال تغییر معادلات است/ حکام جهان عرب با سکوت و حمایت از اسرائیل ننگ برای خود می خرند
امام جمعه قم به برخی از دولت های منطقه تذکر جدی داد و گفت: جزایر سه گانه و خط مرزی زنگزور خط قرمز است؛ به خط قرمزها ورود نکنید.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی امام جمعه شهر قم در خطبه اول نماز آدینه این هفته که در مصلی قدس برگزار شد، ضمن توصیه به تقوای الهی و عمل مخلصانه ابراز کرد: همه شما و خودم را در ایام شریف ربیع المولود و آغاز ولایت حضرت بقیة الله (عج) به تقوای الهی، به پارسایی و پرهیزگاری و به دوری از هواهای نفسانی و به فرمانبری از خداوند و ذکر و شکر حضرت حق در همه احوال سفارش می کنم.

وی با اشاره به مباحث اقسام عبادات در نماز جمعه هفته های گذشته ابراز کرد: عبادت تعلق به خداوند می گیرد و اساس خداوند به شناخت و معرفت خدا و توحید الهی باز می گردد به همین دلیل در تقسیم توحید به توحید در عبادت و طاعت برمی گردد و معنی این سخن یعنی عبادت باور به خداوند و انس پیدا کردن عبادت در عمق جان انسان است.

امام جمعه شهر قم افزود: اگر توحید در عمق جان انسان ریشه پیدا کرد از شاخ و برگ این درخت عبادت می روید، در باب توحید معتقدیم زیباترین و دقیق ترین نظریه توحید آنچیزی است که در قرآن، تفسیر پیامبر و خانواده پیامبر تجلی پیدا کرده است.

وی در خطبه دوم از سخنران پیش از خطبه ها که در مورد مسائل مهدویت ایراد سخن کردند تقدیر و تشکر کرد و گفت: حقیقتا ماه ربیع ماه نزول نعمت های بیکران خداوند است و باید خداوند را شاکر باشیم و به گونه ای گام برداریم که زمینه سازان جامعه و عصر مهدوی قرار بگیریم.

آیت الله محفوظی از ابتدای نهضت در کنار امامین انقلاب بود

آیت الله اعرافی ارتحال آیت الله محفوظی را به همگان تسلیت گفت و اظهار داشت: مرحوم آیت الله محفوظی از چهره های علمی، اخلاقی، معرفتی و صاحب فضایل اخلاقی بودند و در کنار این موارد انسانی مجاهد و فداکار و از آغاز نهضت انقلاب در کنار امام و رهبر معظم انقلاب بودند رضوان و رحمت اللهی بر روح این عالم مجاهد.

خطیب نماز جمعه قم با اشاره به آغاز سال تحصیلی آموزش و پرورش فرارسیدن تحقیق و تدریس را به اساتید ارجمند و محققان گرانقدر و معلمان و فعالان عرصه تعلیم تربیت تبریک و تهنیت گفت و ابراز داشت: اهتمام به تربیت نسل جدید با توجه به اقتضائات آن ضرورتی می باشد که برعهده خانواده، رسانه، فعالان فضای مجازی و آموزش و پرورش قرار دارد.

وی با بیان اینکه همه باید به تربیت نسل جدید توجه کنند، تصریح کرد: می دانیم که چه آسیب ها و فتنه گری هایی متوجه نسل جدید هست و در این میدان همه اعم از خانواده، حوزه، دانشگاه و نخبگان فرهنگی مسئولیت جدی برعهده دارند. تکلیف همه ما تکلیف دشوار و سنگینی است که باید بر روی این موضع تامل و بیندیشم.

رشد علمی کشور مطلوب اما در این مسیر توقف ممنوع است

آیت الله اعرافی با تاکید بر اینکه رشد و پیشرفت علمی و فناوری کشور باید به شکل سریع ادامه پیدا کند، خاطرنشان کرد: رشد علمی و فناوری ایران اسلامی علی رغم تهدید و تحریم های ناجوانمردانه دشمنان داخلی و خارجی رشد مطلوبی است اما در برخی از دولت ها فراز و فرودهایی داشته که باید این رشد علمی ادامه پیدا کند.

مدیر حوزه های علمیه کشور ایران و استعداد ایرانی را بسیار ممتاز و برجسته دانست و یادآور شد که باید شتاب در پیشرفت علمی را در اولویت خود قرار دهیم.

عضو فقهای شورای نگهبان تربیت اجتماعی، سیاسی و انقلابی نسل امروز را برعهده مدرسه و آموزش و پرورش دانست و اذعان داشت: خدمات متقابل ایران و اسلام شهید مطهری جلوه ای از هماهنگی اسلام و ایران اسلامی است که نسل جوان ما باید  با  این تاریخ کهن آشنایی پیدا کند.

تلاش علمی باید در خدمت جامعه و گره گشای مشکلات صنعت جامعه قرار گیرد

آیت الله اعرافی خطاب به نخبگان کشور ابراز داشت تلاش علمی باید در خدمت جامعه و گره گشای مشکلات صنعت جامعه قرار گیرد و ادامه داد: نخبگان جامعه بدانند انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در خلق این همه حماسه علمی پیش رفته است، ایران امروز و نخبگان جامعه در این راه صبوری کنند.

وی افزود: حوزه و دانشگاه باید خادمان مردم و گره گشایان مردم باشند، همچنین دولتمرادان و مسئولان باید حمایت از جامعه را مد نظر قرا ر دهند.

امام جمعه شهر قم با اشاره به هفته دفاع مقدس ابراز کرد: یاد شهدا، ایثارگران، رزمندگان را گرامی می داریم؛ ملت ایران در دفاع مقدس دکترینی خلق کرد و الگویی را به جهان نشان داد که می توان در یک جنگ نابرابر بر دشمن غالب و پیروز شد. ملت ما توانست با دست های خالی اما با روحیه انقلابی و جهادی بر آمریکا و قدرت های شیطانی غلبه کند و صدام را به گور انداخت و راه را بر پیشرفت های خود گشود.

آیت الله اعرافی ادامه داد: فرهنگ مقاومت و الگویی جدید از جنگیدن و نترسیدن و شجاعت و مقاومت در دفاع مقدس خلق شد، بچه های ما با دست خالی و قلبی نورانی الگویی از مقاومت در عصر جدید خلق نمودند، فضیلت هایی که به ذهن ما نمی آمد در دفاع مقدس تجلی یافت.

دفاع مقدس سکویی برای تبدیل به قدرت نظامی شد

خطیب نماز جمعه قم تصریح کرد: دفاع مقدس سکویی شد تا سپاه، ارتش و نیروهای مسلح همه به میدان آمدند و تبدیل به یک کشور موفق در عرصه نظامی شدیم و این دفاع موجی آفرید و در منطقه منتشر شد تا آزادگان عالم متوجه شوند می توانند در مقابل آمریکا بایستند و امروز این ملت با تاسی از دفاع مقدس در برابر زورگویان خواهد ایستاد و به فضل الهی برآنان پیروز خواهند شد.

عضو فقهای شورای نگهبان فلسطین و غزه را موضوع جهان اسلام دانست و گفت: تمام کشورهای اسلامی بدانند اگر کوتاه آمدید همین قساوت در انتظار شماست. فلسطین و غزه نشان داد در میان جهانخوران عالم رحم و مروت نیست و این سرنوشت همه است لذا اقدام امت اسلامی اینجا لازم است.

وی خطاب به حکام جهان عرب اظهار داشت: جهان عرب بدانید با سکوت و حمایت از رژیم صهیونیستی ننگ برای خود می خرید و این افتضاح بزرگی است که چشم شما این همه ظلم را می بیند و آرام گرفته اید.

شعار دفاع از مظلوم سر می دهید اما در عمل خنجر می زنید

آیت الله اعرافی افزود: آقای اردوغان و حکام دیگر منطقه اولین شرط حمایت از مردم مظلوم و بی سرپناه غزه بستن سفارت اسرائیل در کشورتان است، سپس روابط خود را آن رژیم کودک کش را قطع کنید و  مقاومت را یاری و حمایت مالی نمایید.

امام جمعه شهر قم ادامه داد: از پشت خنجر می زنید و شعار می دهید، با حق همراه شوید و راه آزادی را بپیمایید. اسرائیل بداند سپاه رسول خدا و محور مقاومت و آزادگان جهان اسلام آنها را نابود خواهند کرد.

هر روز در حال انتقام از رژیم صهیونیستی هستیم

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به انتقام خون شهید اسماعیل هنیه اظهار داشت: ایران با رویکرد جامع، راهبردی و با تسلط بر اعصاب خود در حال تغییر معادلات است و هرروز در حال انتقام از رژیم صهیونیستی است و البته انتقام سخت هم در زمان مناسب گرفته خواهد شد.

آیت الله اعرافی در پایان با بیان اینکه سیاست خارجی جمهوری اسلامی شکستن سیاست تک قطبی در عالم است، گفت: پیمانهای بریکس و شانگهای برای تشکیل قطب های جدید است. دولت شهید رئیسی گام های مهمی در این مسیر برداشت و این دولت باید ادامه دهنده همان راه باشد. توافق راهبردی ایران و روسیه در سفر رئیس جمهور امضا خواهد شد اما باید تذکر داد که جزایر سه گانه و خط مرزی زنگزور خط قرمز است و خط قرمزها ورود نکنید تا آن هماهنگی های کلی برای شکستن تک قطبی ها برداشته شود.

ارسال نظرات