۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۸
کد خبر: ۷۶۵۲۰۲
آیت الله رجبی در گفت‌وگو با رسا تأکید کرد؛

ورود به عرصه های جدید فقهی، وظیفه شرعی و انقلابی حوزه های علمیه

ورود به عرصه های جدید فقهی، وظیفه شرعی و انقلابی حوزه های علمیه
عضو شورای عالی حوزه با اشاره به ورود همیشگی بزرگان حوزه به مسائل جدید از لزوم ورود بیش از پیش حوزویان به مسائل علوم انسانی و فقه معاصر سخن گفت و آن را وظیفه ذاتی و رسالت جهانی حوزه علمیه دانست.

آیت الله محمود رجبی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با تأکید بر لزوم حرکت حوزه همگام با تحولات اجتماعی و نیازهای نظام اسلامی، بیان داشت: یکی از حوزه های مورد نیاز نظام، فقه معاصر است که اگر حوزه وارد این عرصه ها نشود رسالت خود را در پاسخگویی به نیازهای نظام انجام نداده است.

وی وظیفه شرعی و انقلابی حوزه را ورود به عرصه های جدید فقهی دانست و افزود: امیدواریم بیش از امروز توان حوزه در ورود به مسائل جدید بکار گرفته شود و حتی به مسائل جهانی ورود پیدا کند؛ در حال حاضر جهان اسلام به بسیاری از مسائل نیاز دارد و معارف ما با توجه به غنای علمی که داریم قابل عرضه در سطح جهانی است. معارف حوزوی موجب غنای علمی جامعه جهانی می شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ورود حوزه به مسائل جدید را رسالت حوزوی، نیاز نظام اسلامی و رسالت جهانی حوزه دانست و افزود: سرمایه گذاری در پاسخ به نیازهای روز خدمت به اسلام و مسلمانان است.

وی در توصیه به طلاب در خصوص مواجهه با مباحث جدید فقهی اظهار داشت: لازم است که که طلاب پایه های علمی خود را تقویت کنند زیرا پاسخگویی به مسائل عصر جدید بدون بنیه علمی فقهی، فلسفی و عقلی شدنی نیست؛ ضروری است که طلاب بدون اتلاف وقت همه علومی که برای آن ها در حوزه تدارک دیده شده است را فرا بگیرند و بخوانند. 

آیت الله رجبی در پایان از لزوم اولویت بندی نیازهای روز سخن گفت و تأکید کرد: طلابی که بنیه علمی خود را تقویت کرده اند باید بر اساس اولویت و همچنین علاقه به مسائل وارد عرصه های نو شوند؛ بزرگان و مراجع از گذشته تحقیقات گسترده ای در مسائل جدید عصر خود داشته و درس های خارج خود را ارائه کردند اما عرصه های جدید به نیروهای جدید و تلاش های فوری دارد که لازم است اساتید و حوزویان یکی از کارویژه های خود را معطوف به علوم انسان و فقه معاصر کنند تا بتوانیم راهبری حرکت علمی و سبک زندگی جامعه بشری را به عهده بگیریم.

ارسال نظرات