۲۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۵
کد خبر: ۷۶۵۴۴۱
کنعانی:

وضعیت صلح جهانی وخیم‌تر شده است

وضعیت صلح جهانی وخیم‌تر شده است
سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: وضعیت صلح جهانی نسبت به سال‌های گذشته وخیم‌تر شده، اقدامات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین نمونه‌های روشن از خشونت گرایی سازمان یافته مورد حمایت و ناامنی در جهان است.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، صبح امروز چهارشنبه در آستانه روز جهانی صلح، نشست صلح عادلانه و گفتگوی مشترک جهانی به منظور شناسایی چالش‌های پیش روی صلح و ارائه راه حل‌هایی برای دستیابی به صلح عادلانه با حضور شخصیت‌های حقوقی برگزار شد.

کنعانی در ابتدا با گرامیداشت یاد شهید امیرعبداللهیان گفت: شهید امیرعبداللهیان در ارتباط با دوستان دارای کرامت و اخلاقی انسانی رحماء بینهم بود و در دیدارهای دیپلماتیک با مقامات دیگر کشورها چه در مقامات دوست و چه مقامات دشمن یک دیپلمات با صلابت و با اقتدار و زبان گویای ایران در مجامع بین‌المللی بود.

وی  در خصوص صلح جهانی گفت: جهان عاری از جنگ و خشونت آرزوی بسیاری از ابنای بشر بوده است. جهان امروز که در مقایسه با جوامع اولیه انسانی داعیه‌های متنوع و متکثر دارد به همین روی محملی برای وقوع اتفاقات گسترده‌تر بوده است. متاسفانه در طول جنگ های قرن 20 حدود 200 میلیون انسان بی گناه کشته شدند.

کنعانی ادامه داد: فلسفه شکل گیری نهادهای بین‌المللی نیز برآمده از این نیاز بشری به صلح بوده است. با این حال این سوال است که چرا با وجود خواست اغلب جهانیان برای تحقق صلح و تاکیدی که ادیان الهی داشتند تصویر جهان امروز با صلح واقعی تفاوت دارد.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: بر اساس گزارشات منتشره وضعیت صلح جهانی نسبت به سال‌های گذشته وخیم‌تر شده است. ناامنی و توسعه جنگ‌ها خصوصا ناامنی در منطقه غرب آسیا روز به روز بیشتر شده است. اقدامات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین نمونه‌های روشن از خشونت گرایی سازمان یافته مورد حمایت و ناامنی در جهان است.

کنعانی اظهار داشت: جای تاسف است تنها طی یازده ماه تجاوز در غزه توسط رژیم جعلی اسرائیل که با کمک‌های کشورهای غربی مدعی حقوق بشر به ویژه رژیم آمریکا و در سایه سکوت نهادهای بین‌المللی امتداد یافته بیش از 41 هزار تن انسان بی گناه به شهادت رسیدند. در پاسخ به چرایی وضع اسفناک کنونی می‌توان گفت صلح جویی بدون زیرساخت عدالت میسر نیست. در حال حاضر با کمال تاسف عدالت فدای صلح شده است. صلحی که در پی آن عدالت نباشد پایدار نیست.

وی ادامه داد: مادامی که برابری دولت‌ها نادیده گرفته می‌شود و عده‌ای محدود به عنوان هیات رئیسه جهان عمل می‌کنند دنیا در آشوب باقی خواهد ماند. تغییر و انحراف در رسالت سازمان ملل، نبود فرهنگ صلح و عدالت، عدم توجه به کرامت انسانی، وجود قدرت‌های استکبارگرایانه و خشونت و تروریسم از جمله پیامدهای عدم ایجاد صلح است.

سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: همانگونه که با ظهور دین مبین اسلام در عصر جاهلیت بسیاری از قواعد غلط به حاشیه رانده شد، تمسک به قواعد حقوقی و برآمده از اصول ناب محمدی می‌تواند دایره تظلم خواهی را در سراسر جهان گسترش دهد و افق‌های صلح و عدالت را برای ابنای بشر نمایان سازد.

ارسال نظرات