۰۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۹
کد خبر: ۷۶۵۸۳۹
آیت الله طباطبایی نژاد:

احیای موقوفات از بین رفته و مصرف در راه خود، تکلیف اوقاف است

احیای موقوفات از بین رفته و مصرف در راه خود، تکلیف اوقاف است
اصفهان ـ نماینده ولی فقیه در استان اصفهان گفت: بسیاری از موقوفات از بین رفته است، از جمله بسیاری از معابر که وقف بوده و کار اوقاف این است که این موقوفات را پیدا کند و در راه خیر مصرف نماید.

به گزارش خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سیدیوسف طباطبایی نژاد، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان، در دیدار با حجت الاسلام بلک مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان و مدیران اوقاف شهرستان و معاونین اداره کل ضمن تبریک هفته دفاع مقدس و هفته وقف با اشاره به جایگاه رسول خدا(ص) نزد خدای متعال گفت: خداوند متعال درباره پیامبر اکرم به گونه ای صحبت نموده که درباره هیچ پیامبری این گونه نیست، یعنی احترام ویژه ای به حضرت دارد و اگر انسان خدا را بشناسد و فاصله بین خدا وانسان را بداند آن گاه متوجه عمق این احترام می شود.

امام جمعه اصفهان با بیان آیه 56 سوره احزاب که در خصوص صلوات خدا و ملائکه بر پیامبر(ص) است به تاکیدات خداوند به مسلمانان در رعایت حال رسول خدا و عدم آزار رساندن به حضرت اشاره کرد و افزود: قرآن کریم می فرماید " إِنَّ ٱلَّذِينَ يُؤۡذُونَ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُۥ لَعَنَهُمُ ٱللَّهُ فِي ٱلدُّنۡيَا وَٱلۡأٓخِرَةِ وَأَعَدَّ لَهُمۡ عَذَابا مُّهِينا "، لذا زمانی که خدا خود را در کنار فرد دیگری قرار دهد، بالاترین تعریف از آن فرد است و نشان از عظمت آن بنده دارد.  

وی اضافه کرد: خداوند در هیچ آیه ای خطاب مستقیم به پیامبر نفرموده و هر زمان نیز از رسول خدا یاد می کند با سمت و صفت حضرت یعنی یاایها الرسول و یا ایها النبی از رسول خدا نام می برد.  

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با تاکید بر آیاتی که پیرامون بالا نبردن صدا نزد رسول خدا(ص) و آزار ندادن حضرت است تصریح کرد: آزار و اذیت رسول خدا سبب حبط اعمال می شود و در مقابل افرادی که صدای خود را نزد حضرت بلند نمی کنند خداوند قلب آنها را امتحان کرده است.

وی در ادامه سخنان خود به مسئله وقف و اهمیت آن پرداخت و عنوان کرد: در استان اصفهان واقفینی داریم که از قدیم اهل وقف بوده اند و خیریه هایی که در اصفهان است در هیچ استانی به این تعداد و مبلغ وجود ندارد.  

آیت الله طباطبایی نژاد خاطر نشان کرد: در موقوفات اصفهان وقف هایی وجود دارد که سبب تعجب انسان می شود، از جمله در اصفهان چندین وقف برای خوراک پرندگان داریم که افراد ملک خود را وقف کرده اند تا دانه ای که در آن زمین کاشته می شود در زمستان به پرندگان داده شود.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان این انسان ها را انسان خدایی دانست و اظهار کرد: این افراد علاوه بر حقوق بشر، حقوق حیوانات را نیز رعایت می کند، برخلاف غربی ها که تنها دم از حقوق حیوانات می زنند، اما علیه انسان ها جنایت می کنند هم چنان که رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه و لبنان دست به جنایت زده است.

وی با بیان روایتی از رسول اکرم(ص) در مورد لزوم خدمت به خلق خدا تصریح کرد: پیامبر می فرماید "الخلق عیال الله"، همه مخلوقات عیال و نان خور خداوند هستند و محبوب ترین فرد نزد خدا، کسی است که به عیال خدا منفعت بیشتری برساند.  

امام جمعه اصفهان در ادامه افزود: در روایت است افرادی که صدقه جاریه می دهند پرونده آنها پس از مرگ باز است و انفاق مسئله ای است که در کنار نماز قرار دارد و پس از نماز انفاق و صدقه بالاترین جایگاه را دارد و از پیامبر اکرم نیز سوال شد چرا ابراهیم، خلیل خدا شد، حضرت در پاسخ فرمود "ابراهیم سفره دار بود و فقرا را طعام می داد، نماز شب می خواند و در راه خدا انفاق می کرد".

آیت الله طباطبایی نژاد اظهار کرد: بسیاری از موقوفات از بین رفته است، از جمله بسیاری از معابر که وقف بوده و کار اوقاف این است که این موقوفات را پیدا کند و در راه خیر مصرف نماید و این کار زنده کردن وقف است.  

در ابتدای این دیدار حجت الاسلام بلک مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گزارشی از عملکرد این سازمان ارائه کرد و گفت: تعداد 60 امین در سطح استان اصفهان داریم و موقوفات استان بر اساس بلوک بندی جغرافیایی به جمع امنایی سه نفره یا پنج نفره واگذار می شود تا با زبان و گفتمان مردمی مسائل موقوفات را دنبال کنند.

وی سپردن مطالبات موقوفات به هیئت امنای برخواسته از مردم را سبب کاهش تعارضات عنوان کرد و افزود: این اقدام بسیار تاثیر داشته است و امنا با حکم قانونی مسائل را دنبال می کنند و عوارض آن کمتر بوده و به همین دلیل بسیاری از مطالبات، اجاره ها و قرارداده ها پیگیری شده است.

حجت الاسلام بلک با بیان روند طرح های توسعه ای در سطح استان گفت: نیروگاهی در کاشان فعال کرده ایم که با برداشت 10 میلیون از هر بقعه، در آمد آن تبدیل به نیروگاهی شده است که تولید برق آن معادل 700 منزل مسکونی است و امیدوار هستیم در فاز بعدی که مجوز آن گرفته شده بتوانیم نیروگاه بزرگ تری نیز ایجاد کنیم.

وی از اقدام جدید اوقاف استان در تولید محصولات کشاورزی نیز خبر داد و افزود: در کنار امامزاده مورچه خورت، زمین رها شده ای داشتیم که با همکاری شرکت های دانش بنیان گونه جدید گیاهی معرفی شد و برای کشت  50 هزار هکتار برای این محصول پردرآمد با نیاز آبی اندک اقدام شد و اکنون قرارداد 100 هکتار بسته شده و کشت آن انجام شده است و در شهرستان اردستان نیز کشت این گونه گیاهی آغاز شده است./1304/

ارسال نظرات