۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۰
کد خبر: ۷۶۶۲۵۱
یادداشت؛

امامین انقلاب و حزب الله لبنان

امامین انقلاب و حزب الله لبنان
حمایت امامین انقلاب از حزب الله نه تنها در تقویت این جنبش مقاومت نقش بسزایی داشت بلکه تأثیرات عمیقی بر تحولات سیاسی و نظامی منطقه خاورمیانه گذاشت و این حمایت‌ها نشان‌دهنده تعهد انقلاب اسلامی به اصول ارزش های اسلامی و تلاش برای مقابله با ظلم و ستم در سطح بین‌المللی است.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، حزب الله لبنان در اوایل دهه ۱۹۸۰ میلادی و در پی اشغال لبنان توسط اسرائیل و با الهام از انقلاب اسلامی ایران تأسیس شد و امام خمینی(ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی از همان ابتدا با تأکید بر اصول اسلامی و حمایت از مجاهدان اسلامی از این جنبش مقاومت حمایت کردند؛ حزب الله لبنان یکی از مشهورترین و تأثیرگذارترین گروه های اسلام گرا در جهان عرب است و تهاجم گسترده ارتش اسرائیل در ژوئن 1982 به لبنان که نیمی از خاک این کشور را به اشغال خود در آورد زمینه را برای ظهور حزب الله لبنان به عنوان تنها گزینه برای مقابله با این تجاوزات فراهم ساخت.

حزب‌الله گروهی سیاسی و نظامیِ شیعی در لبنان که  به منظور مقابله با اسرائیل و با حمایت جمهوری اسلامی ایران تأسیس شد فعالیت بر ضد اسرائیل را با عملیات‌های استشهادی آغاز کرد و سپس توان نظامی خود را افزایش داد و با موشک کاتیوشا و جنگ‌های چریکی به مقابله با اسرائیل پرداخت.

اصلی ترین ویژگی حزب الله پذیرش کامل نظریه ولایت فقیه و رهبری امام خمینی(ره) است و این ویژگی بر کلیه ارکان تشکیلاتی و همچنین دیدگاه های حزب الله سیطره داشته و در واقع یکی از دو علت اصلی ادغام مجموعه های کوچک اسلام گرا در لبنان و تشکیل حزب الله است و سید حسن نصر الله در این باره می گوید: از نظر ما امام خمینی مرجع دینی، امام و رهبر به تمام معنای کلمه است؛ همان گونه که هر رهبر بزرگ دینی در هر کیشی در جهان این گونه است؛ اما امام برای ما بیش از این است، ایشان سمبل و نماد انقلاب علیه طاغوت ها، مستکبران و نظام های استبدادی است...، بدین ترتیب امام خمینی (ره) برای ما بیش از یک سمبل دینی مطرح است، این رابطه روحی و معنوی بین ما و امام حتی قبل از تجاوز نظامی اسرائیل در سال 1982 نیز وجود داشت.

حمایت امام خمینی (ره) از حزب الله نه تنها در تقویت این جنبش مقاومت اسلامی نقش بسزایی داشت بلکه تأثیرات عمیقی بر تحولات سیاسی و نظامی منطقه خاورمیانه گذاشت و این حمایت‌ها نشان‌دهنده تعهد انقلاب اسلامی به اصول ارزش های اسلامی، عدالت‌خواهی و تلاش برای مقابله با ظلم و ستم در سطح بین‌المللی است؛ امام خمینی(ره) به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دستور دادند که در رویارویی با اسرائیل غاصب از راه آموزش نظامی و فراهم آوردن زمینه های لازم به حمایت حزب الله بشتابد.

امام خمینی(ره) در جمع شورای مرکزی حزب اللَّه لبنان در اسفند ماه 1366 با ترغیب اعضای حزب الله به ادامه مجاهدت ها اسلامی فرمودند:  تجربه‌ای که ما از دنیا در این سالهای طولانی داریم این است که مسلمان‌ها - و لو اینکه یک عده کمی باشند - وقتی در مقابل خصم خودشان مقاومت کنند اگر چه خصم آنان ابرقدرت‌ها هم باشند پیروزند؛ شما لبنان را ملاحظه کردید که همه ابرقدرتها در آنجا جمع شده بودند اما وقتی یک عده کم در مقابلشان ایستاد آنها شکست خوردند. ( جلد ۲۰ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۴۸۵ تا صفحه ۴۸۶).

رهبر معظم انقلاب نیز ادامه دهنده راه امام خمینی(ره) در حمایت از حزب الله و مبارزه با رژیم غاصب صهیونیسیتی هستند که استحکامات و توانایی حزب الله را بیش از تصور رژیم صهیونیستی ارزیابی کردند و فرمودند: اگر رژیم صهیونی خبیث توانسته بود نیرو‌های مبارز را چه در غزّه چه در کرانه‌ی باختری چه در لبنان شکست بدهد احتیاج نداشت صورت خودش را در دنیا این‌جور سیاه و کریه نشان بدهد و این جنایات را علیه خانه و مدرسه و بیمارستان و فرزند و کودک و زن انجام بدهد. نتوانسته؛ چون نتوانسته بر نیروی مقاومت پیروز بشود ناچار است ناگزیر است که تظاهر به غلبه بکند با زدن زن‌ها و کودکان و مردم بی‌دفاع و ماشین در جادّه و مدرسه و بیمارستان؛ پس تا الان هم او شکست خورده. بله، ضربه وارد می‌کنند؛ کسانی از عناصر مؤثّر و ارزنده‌ی حزب‌الله را به شهادت رساندند که بلاشک این خسارت بود برای حزب‌الله امّا این خسارتی نبود که حزب‌الله را از پا بیندازد؛ استحکام سازمانی و انسانی حزب‌الله بسیار بیشتر از این حرف‌ها است؛ آنها اقتدارشان، توانایی‌شان، استحکامشان خیلی بیشتر از این حرف‌ها است که با این شهادت‌ها ضربه‌ی اساسی بخورند. بله، البتّه از دست دادن یک نفر، بخصوص اگر فرمانده باشد و سابقه‌ی جهاد فی‌سبیل‌الله داشته باشد خسارت است؛ در این شکّی نیست. بنابراین هم تا امروز این‌ها پیروز شده‌اند، هم به توفیق الهی به حول و قوّه‌ی الهی، پیروزی نهایی در این نبرد متعلّق به جبهه‌ی مقاومت و جبهه‌ی حزب‌الله خواهد بود» (۱۴۰۳/۰۷/۰۴)

ارسال نظرات