۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۵
کد خبر: ۷۶۶۸۰۷
آیت الله فاضل لنکرانی مطرح کرد؛

صداوسیما در عین بیان مشکلات مردم، برنامه‌های جذاب‌ و باکیفیت بسازد/ لزوم ارتباط عمیق رسانه و حوزه علمیه

صداوسیما در عین بیان مشکلات مردم، برنامه‌های جذاب‌ و باکیفیت بسازد/ لزوم ارتباط عمیق رسانه و حوزه علمیه
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام با اشاره به اهمیت و تاثیرگذاری رسانه بر اذهان افراد جامعه تاکید کرد: صداوسیما در عین اینکه به بیان مشکلات مردم می‌پردازد باید برنامه‌هایش جذاب‌تر و با کیفیت باشد و موضوعاتی که امروز جوان‌ها دنبال آن هستند به نحو سالمی در صداوسیما مطرح شود.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، احمد پهلوانیان رئیس جدید سازمان صدا و سیمای استان قم صبح امروز با آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام دیدار و گفت‌وگو کرد.

آیت الله فاضل لنکرانی در این دیدار اظهار داشت: حوادث اخیری که مجموعه جهان اسلام با آن مواجه شده و در رأس آن شهادت سید مقاومت، مجاهد کبیر شهید بزرگوار سید حسن نصرالله را به همه دوستان انقلاب و اسلام و شیعیان جهان خصوصا مردم عزیز لبنان و مجاهدان حزب الله تبریک و تسلیت عرض می‌کنم و امیدوارم زندگی این شخصیت و مجاهدت‌های فراوان ‌هر روزه ایشان، الگویی شود برای همه فضلاء حوزه‌های علمیه و همه مجاهدان راه اسلام و همه کسانی که می‌خواهند یک زندگی قرآنی داشته باشند.

وی افزود: من در بحثی که راجع به این شهید بزرگوار مطرح کردم یک شاخص‌هایی را از آیات قرآن استخراج کرده و با شواهد فراوان ادعا نمودم که این شاخص‌ها منطبق بر این شهید بزرگوار است. امیدواریم که خداوند درجات این شهید بزرگوار را متعالی کند و اهداف والایش تحقق پیدا نماید. اعتقاد ما این است شخصیت‌هایی نظیر سید‌حسن نصرالله با شهادت‌شان گستره‌ی وجودی پیدا می‌کنند و علاقه‌مندانشان صدها برابر خواهد شد و چه چیزی از این موفقیت بالاتر که افکار ناب‌شان در اقصی نقاط دنیا رسوخ پیدا می‌کند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام بیان داشت: همچنین قدرت‌نمایی با شکوه و مقتدرانه برادران عزیز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که موجب نشاط قلوب داغ‌دار امت حزب الله گردید را گرامی می‌داریم. خدا را شاکریم که برخوردار از نعمت چنین رهبر شجاع و حکیمی هستیم که با حضور در نماز جمعه دیروز و بیان آن خطبه‌های شورآفرین اقتدار اسلام و مکتب اهل‌بیت و عظمت مردم ایران را به همه دنیا نشان داد، نماز جمعه دیروز یک نماز تاریخی بود که باید آن را جزء نمازهای تاریخی در طول تاریخ اسلام مطرح کنیم نه فقط در تاریخ انقلاب. واقعاً عاشقانی که در این نماز حضور پیدا کردند مظهر صبر و استقامت و محکم بودن در مسیر ولایت و جهاد در راه خدا و حمایت از مظلومان ستمدیده هستند و امیدواریم خداوند بزرگ سایه این رهبر عزیز را بر سر همه مسلمین مستدام بدارد و همگان از برکات وجودی ایشان متنعم باشند.

وی افزود: مسئولیت جدید جنابعالی را به شما تبریک عرض نموده و دعا می‌کنم بتوانید در این دوره از مسئولیت خود خدمات درخشانی داشته باشید و کارهای بزرگی از خود به یادگار بگذارید. در مورد صدا و سیما، مخصوصاً رسانه قم حرف زیاد است و حتماً خود شما مطالعات میدانی داشته و دارید، در جلساتی هم که با بزرگان حوزه دارید ان‌شاء‌الله اولویت‌سنجی کرده و بر اساس همان عمل می‌کنید. اما به نظر من اولاً سیمای نورقم باید با همه استان‌ها یک تفاوت جوهری داشته باشد، در درجه اول معرف حرکت‌های بسیار بزرگ علمی شیعه در حوزه علمیه قم باشد، در حوزه‌ی علمیه تحقیقات عمیق و کارهای زیادی ‌انجام شده که متأسفانه آن‌طور که باید و شاید نه رسانه ملی به آن پرداخته و نه صدا و سیمای قم. در عین اینکه از همه آن برادران عزیزی که تاکنون با اخلاص کار کرده‌اند کمال تشکر را داریم ولی باید بر این مطالب تأکید بشود.

صدا و سیمای قم معرِّف حرکت‌های عمیق علمی حوزه باشد

آیت الله فاضل لنکرانی ابراز کرد: هنوز مردم ما حتی مردم قم از حوزه علمیه آن‌طور که باید و شاید اطلاع ندارند، فکر می‌کنند در حوزه یک مطالب تکراری را از هزار سال قبل تکرار می‌کنند و با اینکه سطح آگاهی مردم قم کم نیست اما از آن محتوای عمیق حوزه خبر ندارند، مثلاً در مورد همین مرکز فقهی، اگر از همسایگانش بپرسید در این مرکز فقهی چکار می‌کنند؟ می‌گویند ما می‌بینیم هر روز یک عده طلبه داخل شده و عده ای بیرون می‌آیند، البته بعضی‌ هم آدم‌های چیز فهمی هستند ولی همان آدم‌های فهیم نیز باز کُنه کار ما را نمی‌دانند.

وی افزود: صدا و سیمای قم باید معرِّف حرکت‌های عمیق علمی حوزه باشد، از این حرکت‌ها گزارش تهیه کند، آثار مربوط به نظام‌ را پررنگ کند. الآن مراکز متعددی در قم داریم که دنبال پاسخ‌گویی نیازهای نظام هستند، اصلاً در کل حوزه ما پایان‌نامه‌ها به این سمت می‌رود که مطابق با نیازهای نظام نوشته بشود، خوب است که این پایان نامه‌ها اطلاع‌رسانی بشود، ‌مخصوصاً از شبکه نور که عنوان بین المللی هم دارد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام عنوان داشت: محصولات جدید علمی حوزه در ابعاد مختلف، فقهی، کلامی، تفسیری...، به جوامع علمی معرفی شود مثلاً در این 50 ساله اخیر در حوزه قم چند دوره تفسیر به دنیای اسلام ارائه شده؟ یکی از برنامه‌های شبکه قرآن همین باشد که در حوزه قم کدام فرد یا گروه دوره تفسیر کامل قرآن را نوشته‌اند آن هم با توجه به مسائل روز، نه اینکه تکرار حرف‌های گذشته باشد. در همین مرکز فقهی آیات فقه پزشکی را در یک کتاب جمع‌‌آوری کرده‌ایم که برای دانشگاه‌ها و مردم و دنیای اسلام خیلی جذاب است، یا یک بحثی که خود بنده دو سه سال طرح کردم و هنوز چاپ نشده در پاسخ به ‌این سؤال که اصلاً اسلام حکومت دارد یا نه؟ اسلام چه مقدار توجه به حکومت دارد؟‌ که خود این مهم‌تر از قبلی است. یک وقت می‌گوئیم اسلام آیاتی راجع به حکومت دارد ولی اینکه چه مقدار توجه دارد بسیار مهم است‌.

ضرورت ارتباط عمیق بین رسانه قم و حوزه علمیه

وی با بیان اینکه نظام سیاسی کاملی مشخص کرده که مردم باید تحت ولایت وحکومت چه کسی قرار بگیرند، اظهار داشت: اینها باید به جامعه، نخبگان و مراکز علمی معرفی شود که یکی از راههای معرفی همین صدا و سیمای قم است. به نظر من اگر یک ارتباط عمیق بین رسانه قم و حوزه علمیه، مراکز علمی در حوزه و محققان آن باشد صدا و سیمای قم را متحول می‌کند، ما حرف برای گفتن بسیار داریم، در مسائل سیاسی، پزشکی، اخلاقی، اقتصادی، اجتماعی. همچنین در آیات فقه اجتماعی، امام خمینی می‌فرمودند نود درصد احکام اسلام، اجتماعی و احکام فردی‌آن ده درصد است، ما دنبال استخراج آیات فقه اجتماعی از قرآن هستیم. همین‌طور کارهای دیگری در مورد آیات مهدویت شده، موضوع  مهدویت مسئله خیلی مهمی است که حتی کفار هم به آن توجه دارند و دنبال این هستند که ببینند قرآن مسلمان‌ها و اسلام راجع به مهدویت چه حرف‌هایی دارد و آن را دائماً دنبال می‌کنند.

آیت الله فاضل لنکرانی ابراز کرد: در زمان حیات مرحوم والد رضوان الله علیه یک نفر از روحانیون لبنان که از زندان اسرائیل آزاد شده بود به قم آمده و محضر مرحوم والد ما رسید و عرض کرد هر بار که من را برای بازجویی می‌بردند اولین سؤالشان این بود که راجع به مهدی برای ما توضیح بده، مهدی‌ای که شما می‌گوئید کیست؟ برنامه مهدویت در صدا و سیمای قم باید قوی عمل کند.

وی افزود: مطالب تازه‌ی حوزه‌ها را مطرح کنیم، آسیب‌های دینی و معرفتی در جامعه و راهکارهای برون رفت از آنها را مطرح کنیم، در همین قم  فرقه‌های انحرافی مثل یمانی‌ها فعال هستند، صدا و سیما باید با یک برنامه خیلی منظم و قوی، پته‌ی اینها را روی آب بریزد و جوابشان داده شود. یکی از مسئولیت‌های مهم ما و شما توجه به همین انحرافات است، من دیدم یکی از کارهای بسیار خوب صدا و سیما این است که بین مردم می‌رود می‌پرسد خیابان شما مشکلی دارد یا نه؟ از آنجا زنگ می‌زند به مسئول مربوطه که چرا این مشکل وجود دارد؟ مسئول وعده می‌دهد ده روز بعد حل می‌کنیم و دوباره ده روز بعد صدا و سیما آنجا حضور دارد، این خیلی کار ارزشمندی است، ولو اینکه به حسب اولی شاید مسئولیت صدا و سیما این نباشد و بر عهده مراکز بازرسی است، ولی در مبارزه با ‌انحرافات، صدا وسیما به‌خوبی می‌تواند از حوزه استفاده‌ی کامل برد.

صداوسیمای قم از کارشناس‌های قوی و درجه یک استفاده کند

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام بیان داشت: مطلب بعد که مترتب بر همین مطلب است، کارشناس‌های قوی و درجه یک را دعوت ‌کنید. واقعاً در قم حیف است یک کارشناس رده سه و چهار را دعوت کنید، قمی که خود معدن اساتید مبرز در هر فنی است، قوی‌ترین اساتید تفسیر، کلام، فقه، اخلاق ومسائل تربیتی و...، گاهی بعضی از کارشناس‌های دعوت شده فی‌الجمله کارشناس هستند ولی از قم این انتظار نمی‌رود ادامه این روند آسیب‌زاست. مطلب بعد این که ما رنج می‌بریم از اینکه می‌گویند امروز صدا و سیما مخاطب ندارد، البته ‌این حرف عللی هم دارد یک مقدار القائات دشمن و مخالفين است یک مقدار مربوط به استفاده مردم از فضای مجازی و ماهواره و شبکه‌های خانگی است‌، ولی بالأخره باید دائماً ‌برای جذب جوان‌ها تلاش بشود با دوستان‌تان و اهل فن  مشاوره کنید که چگونه مخاطبین جوان‌تان را افزایش دهید اگر به جوان‌ها مسئولیت داده شود حتی برای عرضه فکرشان، چه ‌اشکالی دارد؟ موقع انتخابات شما صد ‌جوان از مقاطع مختلف تحصیلی را دعوت کنید و از آنها بپرسید  نظر شما راجع به انتخابات چیست؟

آیت الله فاضل لنکرانی تاکید کرد: به هرحال این یکی از چیزهایی است که برای ما خیلی سنگین است‌. صدا و سیما، در عین اینکه به  بیان مشکلات مردم می‌پردازد باید برنامه‌هایش جذاب‌تر باشد و کیفیتش بالاتر برود، موضوعاتی که امروز جوان‌ها دنبالش هستند به یک نحو سالمی در صدا و سیما مطرح بشود ان شاء الله. ما نیز در این مجموعه به ‌سهم خود آماده هر گونه همکاری و تحقیقاتی که ‌از عهده ما برآید هستیم.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام در خاتمه یاد همه‌ی علما و بزرگان و خدمتگزاران به این استان و شهدای جنگ تحمیلی و شهدای مدافع حرم، شهدای حزب الله خصوصاً‌ سید مقاومت شهید سید‌حسن نصر الله را گرامی داشت و ابراز کرد: آن سالی که ایشان به قم آمده بود در دیدار با مرحوم والد ما اظهار داشت من سال 1367 در درس شما حضور داشتم و خیلی هم به ایشان علاقه‌مند بود، یاد‌ش گرامی. ‌ان شاء الله بتوانیم گوشه‌ای از دِینی که‌ بر عهده ما گذاشته‌اند را ادا کنیم.

ارسال نظرات