۱۹ مهر ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۹
کد خبر: ۷۶۶۹۸۳
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس:

ارائه طرح جامع حکمرانی اسلامی در حوزه قانونگذاری یک ضرورت است

ارائه طرح جامع حکمرانی اسلامی در حوزه قانونگذاری یک ضرورت است
حجت الاسلام نهاوندی ارائه طرح جامع حکمرانی اسلامی در حوزه قانونگذاری را یک ضرورت دانست و گفت: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس نیز می تواند متناسب با ماموریت خود در عرصه حکمرانی تقنینی، ورود جدی کند.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی نهاوندی در جمع گروه مطالعات بنیادی حکمرانی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس خاطرنشان کرد: پیشنهاد شورای عالی حکمرانی، تشکیل فراکسیون حکمرانی اسلامی  و استخراج نظام تقنینی برای حکمرانی دینی از ضرورت هایی است که نظام باید به سمت آن حرکت کند و مرکز تحقیقات نیز متناسب با نیازها و امکانات خود در این عرصه‌ها تلاش خواهد کرد.

وی با اشاره به اهمیت موضوعاتی مانند بررسی ارتباط پارلمانی و نظام حکمرانی و همچنین  نسبت بین قوانین موجود مجلس شورای اسلامی با سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در حوزه تقنین پرداخت.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ادامه داد: فعالیت‌های گروه حکمرانی اسلامی مرکز باید بر اساس ماموریت های کلیدی مرکز تحقیقات  مجلس شورای اسلامی تعریف و دنبال شود.

نهاوندی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم در عرصه قانونگذاری ارائه طریق کنیم لازم است برخی قوانین امتداد اجتماعی پیدا  کند، و  تحول در ساختار تقنینی در راستای حکمرانی اسلامی به عنوان یک ضرورت مورد توجه باشد. 

حجت الاسلام لک زایی مدیر گروه حکمرانی اسلامی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: باید نظریه حکمرانی اسلامی و دولت اسلامی بر اساس رویکرد امامین انقلاب اسلامی استخراج و ارائه شود. 

وی ادامه داد: مشکل قانونگذاری  صرفا با عدم مغایریت حل نمی شود بلکه برای اقامه دین در جامعه باید از طریق قانون تلاش شود، سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب که ظرفیت تقنینی دارد باید به قانون تبدیل شود.

مدیر گروه حکمرانی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: رهبر معظم انقلاب تاکنون 56 بسته سیاستی را ابلاغ کردند و قانونگذاری باید بر اساس این سیاست ها باشد ولی متاسفانه هنوز مکانیسم آن در کشور وجود ندارد.

لک زایی بیان داشت: یک نهاد به تنهایی نمی تواند موضوع حکمرانی را دنبال کند و حکمرانی زمانی اسلامی می شود که در جامعه دین اقامه شود و شرط اقامه دین هم وحدت است یعنی مردم، دولت، نهادهای مختلف همه و همه باید پای کار باشند.

ارسال نظرات