۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۲
کد خبر: ۷۶۷۳۴۷
رئیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه:

ایجاد سامانه ارسال الکترونیکی اسناد درمانی اقدامی مؤثر و روبه‌جلو بود

ایجاد سامانه ارسال الکترونیکی اسناد درمانی اقدامی مؤثر و روبه‌جلو بود
حجت الاسلام والمسلمین میرمحمدی با بیان این که بیمه در اسلام، مسبوق به سابقه بوده و باید در زمینه توسعه بیمه فرهنگ‌سازی شود، الکترونیکی شدن اسناد درمانی را اقدامی مؤثر و روبه‌جلو دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین میرمحمدی رئیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه در همایش مدیران مراکز خدمات حوزه و شرکت بیمه «ما» با اشاره به این که یکی از ضروریات زندگی امروز صنعت بیمه است، اظهار داشت: صنعت بیمه وابستگی زیادی به معیشت مردم دارد و باید در زمینه توسعه بیمه فرهنگ‌سازی شود.

وی افزود: ضریب نفوذ بیمه در ایران نسبت به میانگین جهانی کم است و مجموعه‌های علمی و پژوهشی همچون وزارت علوم، آموزش‌وپرورش، حوزه‌های علمیه و رسانه‌ها باید در این زمینه فرهنگ‌سازی کنند.

رئیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه بیان داشت: صنعت بیمه با ساختار امروزی پیشینه غربی دارد هرچند مشروع دانسته شده و فعالیت های خوبی هم صورت گرفته، اما بیمه در اسلام مسبوق به سابقه است؛ به‌عنوان‌مثال ضمان جریره قبل از اسلام وجود داشت و پیامبر اکرم (ص) نیز در صدر اسلام بر آن صحه گذاشتند و مشابه آن در قراردادهای مضاربه و... وجود دارد.

وی افزود: بیمه به شیوه امروزی از نظر فقهی مشروع دانسته شده و اولین عالمی که در زمینه بیمه، پژوهش‌های فقهی انجام داد آیت‌الله محمدکاظم طباطبائی یزدی بود و سپس عالم ربانی شیخ حسین حلی شاگرد مرحوم نائینی  در موضوع بیمه تحقیق نموده و اشکالات ساختاری آن را بررسی کردند.

حجت الاسلام والمسلمین میرمحمدی با بیان این که بیمه تکافل یا بیمه همکاری که ریشه در اصل تعاون دارد ابراز کرد: در صدر اسلام بین مهاجرین و انصار وجود داشت حتی در قرن چهار بین تجار صندوقی ایجاد شد تا خسارت های احتمالی از آن تامین شود و منافع آن نیز بر اساس تراضی و تبرع همه اعضا در آن شریک باشند و این نوع بیمه اشکالات مطرح صنعت بیمه رائج امروزی را ندارد و برطرف کرده است و غرب این روش را از مسلمانان اقتباس کرد و آن را به نام بیمه ثبت کرد. 

رئیس مرکز خدمات حوزه های علمیه افزود: بیمه تکافل در بین کشورهای اسلامی رونق زیادی دارد و ۸۰ شرکت بیمه تکافل در این کشورها وجود دارد و امیدواریم این نوع بیمه در کشور ما نیز کسترش پیدا کند و ما تلاش می‌کنیم با رویکرد جهادی مطالعات و برنامه‌ریزی‌های علمی و اجرائی در زمینه اجرای این نوع بیمه به‌عنوان مسئولیت مشترک و منافع مشترک ایجاد کنیم و مرکز خدمات حوزه های علمیه آغازگر بیمه تکافل باشد.

ارسال نظرات