۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۶
کد خبر: ۷۶۷۳۶۰
رئیس مؤسسه‌ آموزشی و پژوهشی امام خمینی:

شهید سید حسن نصرالله الگوی کمک به مردم فلسطین است

شهید سید حسن نصرالله الگوی کمک به مردم فلسطین است
آیت الله رجبی موثرترین شیوه تربیتی خداوند را شیوه تربیتی الگویی عنوان کرد و بر لزوم الگوگیری از شهید سید حسن نصرالله برای کمک به فلسطینیان تأکید کرد.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت‌الله رجبی رئیس مؤسسه‌ آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمة الله علیه در مراسمی به مناسبت شهادت حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها که با حضور اقشار مختلف مردم در مدرسه‌ علمیه معصومیه قم برگزار شد به معرفی شخصیت تربیتی این بانوی بزرگ پرداخت.

این استاد حوزه در ابتدا با اشاره به آیات قرآن کریم بیان کرد: مؤثرترین شیوه‌ی تربیتی خداوند، شیوه‌ی تربیت الگویی است، یعنی خداوند بندگان خاصی را تربیت می‌کند و سپس این افراد الگویی برای سایر بندگان می‌شوند؛ انسان‌های وارسته‌ای که سایر بندگان به دنبال آنها حرکت می کنند. همانگونه که امیرألمؤمنین‌ علی‌ علیه‌السلام فرمودند «إنّ رسولَ اللّه ِصلی‌الله‌علیه و آله أدّبَهُ اللّه ُ عزّوجلّ، و هو أدَّبَنی و أنا اُؤدِّبُ المؤمنینَ، و اُورِثُ الأدبَ المُکْرَمینَ / پیامبر خدا صلی الله‌ علیه‌ و آله را خداوند تربیت کرد و او مرا و من مؤمنان را تربیت می‌کنم و برای بزرگواران ادب به ارث می‌گذارم.»

وی با اشاره به حوادثی که برای حضرت موسی علیه‌السلام اتفاق افتاد، گفت: تمام این حوادث در راستای آماده شدن حضرت برای قرار گرفتن در مقام الگو شدن بوده است، زیرا خداوند در قرآن‌کریم می فرمایند «ٱللَّهُ أَعلَمُ حَیثُ یَجعَلُ رِسَالَتَهُ سَیُصِیبُ ٱلَّذِینَ أَجرَمُواْ صَغَارٌ عِندَ ٱللَّهِ وَعَذَاب شَدِیدُ بِمَا کَانُواْ یَمکُرُونَ / سوره انعام - آیه ۱۲۴» خداوند آگاهتر است که رسالت خویش را کجا قرار دهد.

آیت‌الله رجبی ادامه داد: شیوه ی قرآن در این زمینه این است که این الگوها به دست فراموشی سپرده نشوند مانند آیاتی از قرآن‌کریم که به زندگی این الگوها اشاره کرده است (وَٱذکُر فِی ٱلکِتَٰبِ إِبرَٰهِیمَۚ إِنَّهُۥ کَانَ صِدِّیقٗا نَّبِیًّا / در این کتاب، ابراهیم را یاد کن، که او بسیار راستگو، و پیامبر (خدا) بود / سوره مریم - آیه ۴۱)

وی با اشاره به سفارش امام‌ خمینی رحمة الله‌علیه که فرمودند وصیت نامه‌ی شهداء را مطالعه کنید، زیرا آنها به درجاتی رسیده‌اند که می توانند در مسیر تربیتی از دستگیری کنند، تصریح کرد: این توصیه امام راحل با توجه به همین شیوه‌ی تربیتی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: قرآن‌کریم هم شیوه تربیتی که الگو سازی است را طراحی کرده و هم با ذکر داستان زندگی این الگوها یادآوری می‌کند که این الگوها فراموش نشوند.

به گفته استاد حوزه، همنشینی با الگوهای تربیتی در انسان اثر می‌گذارد و بهترین راه نزول رحمت الهی زمانی است که در جوار این الگوهای الهی قرار می‌گیریم که زیارت اهل‌ بیت صلوات الله‌ علیهم نمونه‌ عالی آن است.

رئیس مؤسسه‌ی امام خمینی(ره) یادآور شد: قرآن کریم دو مورد از الگوهای تربیتی را مشخص می‌کند، اول پیامبر اکرم صل الله علیه و آله که در قرآن‌کریم آمده است «لَّقَد کَانَ لَکُم فِی رَسُولِ ٱللَّهِ أُسوَةٌ حَسَنَة لِّمَن کَانَ یَرجُواْ ٱللَّهَ وَٱلیومَ ٱلأٓخِرَ وَذَکَرَ ٱللَّهَ کَثِیرٗا / مسلّماً برای شما در زندگی رسول خدا سرمشق نیکویی بود، برای آنها که امید به رحمت خدا و روز رستاخیز دارند و خدا را بسیار یاد می‌کنند. (سوره احزاب - آیه ۲۱)

وی اضافه کرد: بهره‌گیری از الگو بودن پیامبراکرم (ص) برای کسانی است که زمینه ی لازم را در خود فراهم کرده‌اند، یعنی امید آنها فقط به خداوند امید است و باورنند به معاد هستند و اهل ذکر زیاد هستند. حتی کسانی که دارای مراتب بالای بندگی هستند نیاز به الگوی تربیتی دارند که برترین الگو پیامبر اکرم(ص) هستند.

آیت‌الله رجبی الگوی دیگر را حضرت ابراهیم علیه‌السلام معرفی کرد. (قَد کَانَت لَکُم أُسوَةٌ حَسَنَة فِیٓ إِبرَٰهِیمَ وَٱلَّذِینَ مَعَهُۥٓ إذ قَالُواْ لِقَوۡمِهِم إِنَّا بُرَءَٰٓؤُاْ مِنکُم وَمِمَّا تَعبُدُونَ مِن دُونِ ٱللَّهِ کَفَرۡنَا بِکُم وَبَدَا بَینَنَا وَبَینَکُمُ ٱلعَدَٰوَةُ وَٱلبَغضَآءُ أَبَدًا حَتَّیٰ تُؤمِنُواْ باللَّهِ وَحدَهُ ۥٓ / برای شما سرمشق خوبی در زندگی ابراهیم و کسانی که با او بودند وجود داشت، در آن هنگامی که به قوم (مشرک) خود گفتند: «ما از شما و آنچه غیر از خدا می‌پرستید بیزاریم؛ ما نسبت به شما کافریم؛ و میان ما و شما عداوت و دشمنی همیشگی آشکار شده است؛ تا آن زمان که به خدای یگانه ایمان بیاورید (سوره ممتحنه - آیه ۴).

وی بیان کرد: شاخصه‌ اصلی چنین الگویی مبارزه با دشمنان خدا است و در زمان ما کسی که با تمام وجود از این الگوها تبعیت کرد شهید سیدحسن نصرالله بود که هیچگاه با دشمن سازگاری نداشت و دائما با دشمن پیکار داشت و همانگونه که رهبر معظم انقلاب‌ اسلامی فرمودند "بر همه فرض است که فلسطین را به صاحبان اصلی آن برگردانند"، همه باید در مسیر تبعیت از الگوهای الهی باشند.

آیت الله رجبی در پایان با بیان اینکه در قرآن‌کریم از میان زنان عالم کسانی به عنوان الگو معرفی شده اند گفت: با توجه به حدیث امام صادق علیه السلام که فرمودند «و تَدخُلُ بِشَفاعَتِها شِیعَتی الجَنَّةَ بِأجمَعِهِم / همه شیعیان من با شفاعت او (فاطمه معصومه علیهاالسلام) وارد بهشت خواهند شد»، حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها از الگوهایی است که همگان باید از این بانوی بزرگوار استفاده کنند.

ارسال نظرات