۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۵
کد خبر: ۷۶۷۳۸۹

عراقچی به شاه اردن چه گفت؟

عراقچی به شاه اردن چه گفت؟
وزیر امور خارجه امروز در دیدار با شاه اردن ضمن تشریح دیدگاه‌های ایران درباره وضعیت حساس امنیتی منطقه بر ضرورت همکاری و همبستگی بیشتر کشورهای منطقه و جهان اسلام برای وادار کردن رژیم صهیونیستی به توقف نسل‌کشی و جنگ‌افروزی تأکید کرد.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا،‌ سیدعباس عراقچی وزیر امور خارجه که در رأس هیأتی و در مقصد نخست دور چهارم سفرهایش به منطقه در امان حضور دارد،‌ امروز با عبدالله دوم شاه اردن دیدار و گفت‌وگو کرد.

در همین خصوص اسماعیل بقایی سخنگوی وزارت امور خارجه که عراقچی را در این سفر همراهی می‌کند با اشاره به این دیدار گفت که وزیر امور خارجه در دیدار با پادشاه اردن، دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در مورد وضعیت حساس امنیتی منطقه در نتیجه تجاوزات و جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان را تشریح کرد.

وی همچنین عنوان کرد که در این دیدار بر عزم مشترک ایران و اردن برای توسعه و تعمیق روابط دوجانبه تأکید شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین گفت که اعتقاد راسخ ایران و اردن این است که نیازمند همبستگی قاطع و اقدام جمعی برای توقف تجاوزات و جنایات، حفاظت از جان بیگناهان و حراست از امنیت و ثبات منطقه هستیم.

نگرانی شدید شاه اردن نسبت به وضعیت جاری در منطقه

از سوی دیگر وزارت امور خارجه ایران درباره این دیدار اعلام کرد که وزیر امور خارجه ضمن تبیین دیدگاه جمهوری اسلامی ایران راجع به وضعیت امنیتی منطقه و تلاش‌های صورت گرفته از سوی جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از تشدید ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه غرب آسیا، بر ضرورت همکاری و همبستگی بیشتر کشورهای منطقه و جهان اسلام به منظور وادار کردن رژیم صهیونیستی به توقف نسل‌کشی و جنگ‌افروزی تأکید کرد.

عراقچی همچنین با ابراز نگرانی و اندوه شدید از وضعیت بسیار ناگوار مردم آواره غزه و لبنان که اکنون از امکانات اولیه برای ادامه زندگی نیز محروم شده‌اند، خواستار بسیج همه ظرفیت‌های کشورهای اسلامی برای جمع‌آوری و ارسال کمک‌های انساندوستانه شد.

شاه اردن هم در این دیدار ضمن ابراز نگرانی شدید از وضعیت جاری در منطقه و  خطرات و عواقب جدی ناشی از گسترش دامنه منازعه و ناامنی بر همه کشورها، بر عزم اردن برای هرگونه مساعدت و مشارکت در ابتکارات و روندهای معطوف به حفظ ثبات و امنیت منطقه تأکید کرد.

وزیر امور خارجه ایران و شاه اردن در این دیدار بر اراده دو‌ کشور برای توسعه روابط دوجانبه و استمرار رایزنی‌ها و مشورت‌ها در خصوص تحولات منطقه در راستای کمک به حفظ امنیت و ثبات در منطقه تأکید کردند.

عراقچی امروز در امان و در هفتمین مقصد سفرهایش به منطقه با ایمن الصفدی همتای اردنی نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر امور خارجه در دیدار با وزیر خارجه اردن ضمن مروری بر وضعیت بحرانی منطقه در نتیجه تداوم نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه و تهاجم گسترده آن به لبنان، بر ضرورت اقدام جمعی کشورهای منطقه برای متوقف کردن ماشین جنگی رژیم اشغالگر و جلوگیری از گسترش دامنه جنگ و حراست از ثبات و امنیت منطقه در راستای منافع ملت‌های منطقه تأکید کرد.

ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن نیز با ابراز نگرانی شدید از وخامت شرایط امنیتی منطقه، موضع کشورش مبنی بر ضرورت پایان دادن به کشتار مردم بی‌گناه فلسطین و لبنان و نیز توقف تجاوزات علیه لبنان و جلوگیری از بی ثباتی بیشتر در منطقه را مورد تأکید قرار داد.

این نخستین سفر رسمی وزیر امور خارجه ایران به امان از سال ۲۰۱۴ است. البته در دوران شهید حسین‌ امیرعبداللهیان وی برای شرکت در نشست بغداد دو سفری به اردن داشت.

عراقچی همچنین قرار است در ادامه این سفر به مصر و از آنجا به ترکیه سفر کند. عبدالعاطی وزیر خارجه مصر نیز امروز اعلام کرد که رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران فردا (پنجشنبه) در قاهره با وی دیدار خواهد کرد.

وزیر امور خارجه در مقصد نخست سفرهایش به منطقه به لبنان و سوریه، در مقصد دوم این سفرها به عربستان و قطر و در مقصد سوم به عراق و عمان رفت و درباره اوضاع جاری در منطقه با مقامات این کشورها به گفت‌وگو پرداخت.

ارسال نظرات