۲۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۳
کد خبر: ۷۶۷۳۹۶
معاون فضای مجازی صدا و سیما مطرح کرد؛

چالش های مالکیت و جهانی شدن پلتفرم ها برای حکمرانی دولت ها

چالش های مالکیت و جهانی شدن پلتفرم ها برای حکمرانی دولت ها
نوری با بیان اینکه گلوگاه اصلی در نسبت حکمرانی با رسانه‌های نوین در حق مالکیت است، اظهار داشت: اگر پلتفرمی جهانی نشود، می‌میرد، برای همین پلتفرم‌های اصلی برای حضور در سایر کشورها می‌جنگند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، غلامرضا نوری، معاون فضای مجازی صدا و سیما در آیین اختتامیه همایش دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین که در دانشگاه صدا و سیما برگزار شد، با بیان اینکه نظام مسائل دین و رسانه‌های نوین در سه دسته مسائل مردم، مسائل مدیران و در سطح فراگیر جهانی تقسیم بندی می‌شود، گفت: بیش از ۴۰ میلیون مخاطب فعال در شبکه‌های اجتماعی داریم که باید نظام مسائل آنها کشف و پاسخ داده شود.

نوری با اشاره به اهمیت پاسخگویی به نظام مسائل مدیران فرهنگی و تولیدکنندگان محتوا، عنوان کرد: در سطح فراگیر جهانی نیز مسائل مربوط به حکمرانی دچار چالش‌های بزرگ شده و با ظهور هوش مصنوعی اعمال حکمرانی توسط حکومت‌ها مشکل پیدا کرده است.  

معاون فضای مجازی سازمان صدا و سیما با بیان اینکه ارکان قدرت در همه جهان دچار چالش شده، عنوان کرد: چالش‌های مربوط به حوزه فرهنگ و رسانه زودتر از بقیه حوزه‌ها خود را نشان داده است.

وی ادامه داد: نتفلیکس در فرانسه چالش حکمرانی فرهنگی برای دولت این کشور ایجاد کرده؛ پلتفرم تیک تاک در آمریکا نیز ضریب نفوذ فراوانی یافته که دغدغه اعمال حکمرانی فرهنگی برای دولتمردان این کشور به وجود آورده است؛ در کشور ما نیز چالش های مشابه وجود دارد؛ به عنوان مثال هم اکنون پلتفرمی در داخل کشور ما فعال است که بخش اعظم مالکیت آن مربوط به شرکت های خارجی است.

نوری با بیان اینکه گلوگاه اصلی در نسبت حکمرانی با رسانه‌های نوین در حق مالکیت است، اظهار داشت: حق مالکیت پلتفرم نقش بسزایی در حکمرانی دارد به همین دلیل دعوای اصلی دولت آمریکا با تیک تاک بر سر سهام آن است.

معاون فضای مجازی صدا و سیما گلوگاه دیگر در عرصه رسانه‌های نوین را همگرایی پلتفرم‌ها دانست و عنوان کرد: اگر پلتفرمی جهانی نشود، می‌میرد، برای همین پلتفرم‌های اصلی برای حضور در سایر کشورها می‌جنگند. 

وی با بیان اینکه رسانه ملی با میلیون‌ها مخاطب، رسانه بلامنازع داخلی ایران است، اظهار داشت: ما در عصری زندگی می‌کنیم که بهترین فرصت برای تحقق تمدن نوین اسلامی به وجود آمده است؛ فراملی شدن رسانه ملی، فرصتی طلایی برای تحقق تمدن نوین اسلامی است خصوصاً که این فرصت با عریان شدن حقیقت تمدن غربی در جنگ غزه همراه شده است.

ارسال نظرات