۲۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۲
کد خبر: ۷۶۷۴۴۳
آیت الله رمضانی:

علامه حسن زاده آملی برای رهروان مسیر کمال، یک شاخص روشن است

علامه حسن زاده آملی برای رهروان مسیر کمال، یک شاخص روشن است
آیت الله رمضانی تصریح کرد: استاد حسن زاده آملی در دوران طلبگی به معنی واقعی کلمه در فضای علم و فراگیری علوم و معارف، شاخص بوده و همچنین در تربیت، تزکیه و در پاک سازی درون نیز یک شاخص است.
به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله حسن رمضانی، دبیر علمی همایش ملی «آیت الله حسن زاده آملی، علامه ذوالفنون؛ سالک توحیدی» در مراسم اختتامیه این همایش که پیش از ظهر امروز در دانشگاه قم برگزار شد گفت: آنچه علامه حسن زاده آملی از خود به جای گذاشته است به همه طالبان علم و معرفت نورافشانی می کند و آن را در مسیر کمال و تکامل پیش می برد، گرچه آن عزیز از نظر ظاهر در میان ما نیست و وجود جسمانی او را از دست داده ایم و به فراق ایشان مبتلا گشته ایم اما یاد و آثار و روش و منش ایشان به کنش و واکنش برای ما به یادگار مانده است.
 
وی به هدف از برگزاری این همایش اشاره کرد و افزود: علامه حسن زاده در منظومه علوم و معارف چون خورشیدی می درخشد و هر کس که با مقوله علم و معرفت و تزکیه و سلوک و تربیت ارتباطی دارد قطعا یگانه دوران را می شناسد، پس هدف از این همایش شناساندن این گوهر و این جوهر نیست بلکه هدف زنده نگاه داشتن یاد آن عالم وارسته و فروزان نگاه داشتن شعله وجودی ایشان است.
 
استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه علامه حسن‌زاده آملی بر گردن اهل علم و معرفت حق بزرگی دارد، افزود: بر این اساس احساس تکلیف کردیم تا زوایای وجودی مخفی‌مانده شخصیت علامه را مورد مداقه قرار دهیم تا بیش از پیش شناخته شود.
 
وی تصریح کرد: استاد حسن زاده آملی در دوران طلبگی به معنی واقعی کلمه نه تنها در فضای علم و فراگیری علوم و معارف، شاخص بودند بلکه در تربیت و در تزکیه و در پاک سازی درون نیز شاخص بودند.
 
آیت الله رمضانی افزود: علامه برای کسانی که می خواهند مسیر علم و کمال و تربیت را طی کنند و راه را گم نکنند شاخص است، علامه معیار است و ایشان به منزله یک خورشید در منظومه علوم و معارف می درخشد.
 
دبیر علمی همایش ملی علامه حسن زاده آملی(ره) با بیان ینکه مدیون علامه حسن زاده آملی هستیم و ایشان به گردن ما حق حیات دارد گفت: اگر سخن از تربیت است، اگر سخن از تزکیه است، اگر سخن از فراگیری علوم و معارف است، اگر سخن از جامعیت است، اگر سخن از جامعیت بین علم و عمل و علوم و فنونی که در حوزه های قدیم و جدید مطرح است سخن از این گونه امور بدون یاد استاد علامه حسن زاده آملی محال است و ممکن نیست.
 
وی با اشاره به پیام مقام معظم رهبری درباره ایشان تصریح کرد: عنوانی که رهبر معظم انقلاب برای ایشان به کار بردند کاملا گویاست، ایشان فرمودند: «روحانی دانشمند و ذوفنون از جمله‌ی چهره‌های نادر و فاخری که نمونه‌های معدودی از آنان در هر دوره، چشم و دل آشنایان را می‌نوازد و توأماً دانش و معرفت و عقل و دل آنان را بهره‌مند می‌سازد.»
 
آیت الله رمضانی در پایان از همه مجموعه هایی که در برگزاری این همایش مشارکت داشتند تقدیر و تشکر کرد.
 
در ادامه این همایش از کتاب‌های «پرتوی از جلوه‌های حسن‌زاده در عرفان نظری و عملی»، جلد دوم «نهایةالاشراف فی شرح اوصاف الاشراف» و «پای تخت یار» که به ذکر خاطراتی از شخصیت‌های بزرگ در عرصه عرفان و معرف می‌پردازد و همچنین کتاب «استاد عقل و عشق» رونمایی شد.
 
تأسیس دبیرخانه دائمی علامه ذوالفنون و تقدیر مولفان مقالات و آثار برتر از برنامه‌های دیگر همایش ملی علامه حسن‌زاده آملی است.
ارسال نظرات