۰۱ دی ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۹
کد خبر: ۷۷۱۲۱۵
استاد جامعه الزهرا مطرح کرد؛

مسئله محوری و تأثیرگذاری اجتماعی، مهم ترین راهبرد تحول حوزه علمیه

مسئله محوری و تأثیرگذاری اجتماعی، مهم ترین راهبرد تحول حوزه علمیه
استاد جامعه الزهرا(س) مهم ترین راهبرد تحول حوزه علمیه را تحول فرآیند آموزش و تبلیغ با توجه به مسئله محوری و اثرگذاری بیشتر در جامعه دانست و بر لزوم توجه به تفاوت های حوزه علمیه خواهران و برادران و تناسب آموزش های مورد نیازشان در راه تحول تأکید کرد.

خانم عفت عرب زاده استاد جامعه الزهرا(س) در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با ابراز امیدواری از تغییر رویکرد و فعالیت اجتماعی در حوزه علمیه خواهران اظهار داشت: الحمدلله تغییرات خوبی را در حوزه علمیه خواهران شاهد هستیم؛ اینکه بتوانیم با پشتوانه علمی و دینی به رفع مشکلات اجتماع بپردازیم و مسئله محور باشیم رویکرد بسیار خوبی است.

وی افزود: این تغییرات بسیار پسندیده است اما هنوز از همه ظرفیت های حوزه علمیه خواهران استفاده نشده و باید بتوانیم از ظرفیت همه مدارس استفاده کنیم.

استاد جامعه الزهرا(س) در ادامه از ایجاد کارگروه های علمی برای رفع معضلات اجتماعی در حوزه علمیه خواهران خبر داد و بیان داشت: حوزه علمیه خواهران آرام آرام در حال وارد شدن از سطح نظریه پردازی به مرحله اقدام و میدان است؛ اینکه مسئله را بشناسیم و طبق مسئله فعالیت علمی داشته باشیم، نویدگر روزهای خوبی در حوزه علمیه خواهران است.

وی در ادامه بر لزوم بررسی نتایج فعالیت ها و بازخوردگیری از برنامه های اجرا شده تأکید کرد.

خانم عرب زاده ایجاد تحول را نیازمند شناخت دقیق و همه جانبه از موضوع تحول دانست و گفت: تحول یعنی یک تغییر اساسی ایجاد شود؛ کار عمیق صورت بگیرد و از سطحی نگری پرهیز کنیم.

وی پیرامون کار عمیق بیان داشت: کار عمیق یعنی کاری کنیم که اثر آن استمرار داشته باشد، نه اینکه کارهای سطحی را مدام تکرار کنیم.

استاد جامعه الزهرا(س) ادامه داد: باید فرآیندی طراحی شود که طلبه ما بعد از دانش آموختگی و در حین تحصیل، مشغول خدمت رسانی به اجتماع باشد؛ این خدمت و اثرگذاری در اجتماع باید با تحقیق و شناخت صحیح مخاطب صورت بگیرد.

وی افزود: باید از فعالیت های هیجانی و مناسبتی به سمت آرایش پیشگیرانه و پیشدستانه حرکت کنیم و تحقق این مهم نیاز به تغییر ساختار دارد.

خانم عرب زاده مهم ترین ویژگی اصحاب تحول را اعتقاد واقعی داشتن به این مقوله عنوان کرد و اظهار داشت: کسانی که قصد اجرای تحول را دارند باید قائل به حرکت در همه ابعاد باشند؛ آنقدر فکر مترقی داشته باشند که حتی حاضر به از میان بردن ساختار های موجود و تولید ساختار های جدید باشند و فقط در فکر اجرای چند برنامه جدید نباشد.

وی با تقدیر از علما گذشته و میراث گرانبهایی که برای طلاب امروز بجا گذاشته اند، تصریح کرد: ما قدردان زحمات علمای بزرگ گذشته هستیم و آثارشان بسیار گرانبهاست، اما با حفظ اصول و استفاده از این کتب، باید کتب تجدید و نحوه تدریس متحول و به‌روز شود.

استاد جامعه الزهرا(س) افزود: آموزش های امروز باید بر مبنای نیاز ها و مسئله ها باشد؛ باید آنقدر آموزش ها و تبلیغ ما تخصصی شود که حتی ما به ازای هر منطقه و جغرافیا یک سلسله آموزش های اختصاصی داشته باشیم.

خانم عرب زاده یکی از دلایل عدم بازدهی مناسب تبلیغ و منفعل بودن برخی طلاب نسبت به تبلیغ را ساختار معیوب مربوط به تبلیغ دانست و تأکید کرد: طلاب اگر اثرگذاری خود را در پیرامونشان مشاهده کنند قطعا با انگیزه بیشتر به فعالیت های تبلیغی می پردازند.

استاد جامعه الزهرا(س) در انتها به تفاوت فضای حوزه علمیه خواهران و نقش آفرینی شان با حوزه علمیه برادران اشاره کرد و گفت: در بحث تحول باید به این نکته مهم هم توجه شود که فضای آموزش و تبلیغ طلاب خواهر با برادران بسیار متفاوت است و باید مطابق نیازهای خواهران دروس و روش های تبلیغی تغییر کند؛ متأسفانه تا کنون آنطور که باید به این تفاوت ها توجه نشده است.

ارسال نظرات