از ضرورت کیفیت بخشی به عرصه آموزش تا گلایههای متعدد حوزویان از وضعیت معیشتی و موازی کاری مراکز تبلیغی

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، نشست صمیمی آیت الله اعرافی مدیر حوزههای علمیه کشور با اساتید و طلاب حوزه علمیه قم، در سالن همایشهای مدرسه عالی دارالشفاء قم برگزار شد.
در این نشست برخی از اساتید، طلاب و فضلای حوزه های علمیه به ارائه دیدگاه ها و نظرات خود پرداخته و انتقادها و پیشنهادهای خود در موضوعات مختلف را بیان کردند و در پایان نیز آیت الله اعرافی به سخنرانی پرداخته و به برخی از سوالات طلاب پاسخ داد.
حجتالاسلام والمسلمین ملکی قائم مقام مدیر حوزه های علمیه قم در ابتدای این نشست با اشاره به وضعیت معیشت طلاب و فضلای حوزه های علمیه و تلاش مدیریت حوزه های علمیه برای رفع و کاهش مشکلات معیشتی طلاب اظهار داشت: الحمدلله اقدامات خوبی در زمینه برای بهبود معیشت طلاب و فضلای حوزه های علمیه انجام شده و اقدامات موثری نیز در این راستا انجام خواهد گرفت.
وی همچنین با اشاره به مشکل برخی از طلاب و فضلای حوزه های علمیه در زمینه حمایت از برخی بیماری ها و نیاز طلاب به بیمه خاص تامین اجتماعی ابراز کرد: الحمدلله در این زمینه نیز، مرکز مدیریت حوزه های علمیه اقدامات موثری انجام داده و نیاز برخی از طلاب به حمایت های بیمه ای را تامین کرده است.
در این نشست تعدادی از طلاب و اساتید حوزه های علمیه به بیان پیشنهادها، انتقادات و اشکالات خود در عرصه های مختلف پرداختند.
حجتالاسلام تاج الدینی با اشاره به روند تحصیلی حوزه های علمیه، بر لزوم رفع اشکالات آزمون های تحصیلی طلاب و فضلای حوزه های علمیه تاکید کرد و گفت: باید برنامه های درست تحصیلی برای طلاب در حوزه های علمیه تدوین و اجرایی شود تا خروجی های بهتری را داشته باشد.
وی افزود: باید مدرسه واحد و مستقلی برای جبران درسی طلاب و فضلای حوزه ایجاد شود تا درس های جبرانی طلاب در این مدرسه گذرانده شود.
حجتالاسلام باقری از اساتید سطوح عالی نیز با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر حوزه انقلابی و انقلابی ماندن حوزه های علمیه ابراز کرد: باید برای انقلابی ماندن حوزه های علمیه، کارهای عمیق و ماندگاری در حوزه های علمیه و مدیریت آن انجام شود.
وی افزود: برخی از علل انقلابی نماندن بعضی از طلاب و فضلای حوزه های علمیه ندانستن تاریخ استعمار و نتیجه مقاومت و سازش با دشمنان است. همچنین ندانستن تحولات اجتماعی نیز یکی از علل دوری طلاب و حوزه های علمیه از انقلابی ماندن حوزه های علمیه است.
وی تاکید کرد: امروز متأسفانه در نظام درسی و آموزشی حوزه های علمیه از کتاب هایی که طلاب را با تاریخ استعمار آشنا کند وجود ندارد و باید در این زمینه کارگروهی در مدیریت حوزه علمیه تنظیم شود تا در این عرصه نیز ورود موثری انجام شود.
حجتالاسلام بامداد از طلاب سطح یک حوزه از جمله افرادی بود که سخنان خود را ارائه کرد.
وی بیان داشت: باید به بحث استعدادیابی طلاب و فضلای حوزه های علمیه بیش از پیش توجه شده و استعدادهای حوزوی در عرصه های مختلف را کشف و روی آنان سرمایهگذاری کرد.
حجتالاسلام بامداد با اشاره به اهمیت تبلیغ در عصر کنونی و پیچیدگیهای تبلیغ در عصر حاضر بر لزوم تامین ملزومات تبلیغ موثر طلاب و فضلای حوزه های علمیه تاکید کرد.
وی افزود: حوزه باید در حوزه سلامت طلاب، برنامه ای جامع داشته و مباحث سلامت طلاب در مراکز حوزوی را مورد توجه قرار دهند که توجه به مباحث تغذیه، خوراک و ورزش طلاب و فضلای حوزه های علمیه از جمله مصادیق حوزه سلامت است.
حجتالاسلام حسینیان از اساتید حوزه نیز در این نشست، کاهش واحدهای درسی طلاب را چالشی برای کیفیت آموزش حوزه های علمیه عنوان و ابراز کرد: کاهش واحدهای درسی طلاب، سبب کاهش علمیّت طلاب و فضلای حوزه های علمیه و کاهش کیفیت آموزش خواهد شد.
وی افزود: حمایت از اساتید برای تامین منابع علمی و حمایت از اساتید برای تهیه کتاب های لازم گامی موثر در کیفیت آموزشی خواهد بود که باید مورد توجه مدیریت حوزه های علمیه قرار گیرد.
حجتالاسلام حسینیان در ادامه ضرورت تامین ملزومات آموزشی حوزه های علمیه و تامین تجهیزات آموزشی مراکز حوزوی را از بایسته های عرصه آموزش باکیفیت عنوان کرد.
وی همچنین تقویت بخش رسانه ای و معرفی دستاوردهای حوزه های علمیه را از جمله نیازهای امروز حوزه های علمیه بیان کرد و اظهار داشت: باید به این مسئله توجه ویژه شده و ظرفیت های حوزه های علمیه توسط رسانه ای قوی و منسجم به جامعه معرفی و ارائه شود.
در ادامه این نشست حجتالاسلام مردانی از اساتید پژوهشگر حوزه علمیه مباحث خود را مطرح کرد.
وی استفاده از روش های بین رشته ای در پژوهش را امری لازم و ضروری دانست و بر لزوم توجه به نوآوری ها در پژوهش و تمرکز به نیازهای پژوهشی در عرصه آموزش تاکید کرد.
حجتالاسلام حسینیان همچنین بر ضرورت انتشار و ترویج پژوهش های علمی و تلاش برای جهانی شدن پژوهش های حوزه های علمیه تاکید کرد.
وی ایجاد زمینه مناسب برای پژوهش های آزاد و مستقل و توجه به کیفیت پژوهش ها به جای توجه به کمیت در مراکز پژوهشی از جمله بایدهایی دانست که باید در عرصه پژوهش مورد توجه قرار گیرد.
حجتالاسلام کلانتری نیز در این نشست با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی برجهاد تبیین و توجه به این واجب فوری اظهار داشت: جا دارد در مواد درسی طلاب و فضلای حوزه های علمیه، تاریخ معاصر نیز گنجانده شود.
وی افزود: باید با تشکیل پایگاهی واحد و جامع از موازی کاری مراکز تبلیغی جلوگیری کرده و تبلیغ های پراکنده و غیر منسجم و موثر ارگان های مختلف تبلیغی ساماندهی شوند.
حجتالاسلام کلانتری بر ضرورت اعتباربخشی و تقویت ارزش مدارک حوزوی در جامعه اسلامی و تقویت نقش و جایگاه حوزویان در دانشگاه ها تاکید کرد.
حجتالاسلام عرب از اساتید حوزه علمیه نیز غفلت از مسئله تبلیغ را سبب دوری حوزه های علمیه از رسالت اصلی خود، عنوان و بر ضرورت توجه بیش از پیش مدیریت حوزه های علمیه به تبلیغ تاکید کرد.
وی آگاه سازی طلاب نسبت به فرقه ها و جریان های انحرافی را امری لازم و ضروری عنوان و تاکید کرد: نباید از تعلیم و آموزش طلاب نسبت به فرق و جریان های انحرافی در حوزه های علمیه غفلت شود.
تاکید بر ضرورت معرفی الگوی معنویت اسلامی برای طلاب و فضلای حوزه های علمیه و جلوگیری از معنویت های غیر اسلامی از جمله مواردی بود که حجتالاسلام عرب بر آن تاکید داشت.
حجتالاسلام عبدالله فاطمی نژاد رابط ناحیه ۴ طرح امین استان قم نیز با اشاره به اولویت تبلیغ در حوزه های علمیه از کیفیت فعالیت های تبلیغی حوزه های علمیه در کشور گلایه کرد.
وی افزود: ضعف در آموزش مبلغان و ضرورت تحول در سیاست های حوزه های علمیه در ساماندهی نظام ارزشیابی طلاب و حوزه های علمیه و نیز توجه به تبلیغ در ارزشیابی طلاب را را از جمله مواردی دانست که باید مورد توجه مدیریت حوزه های علمیه قرار گیرد.
وی عدم وجود سیاست های مناسب برای مبلغان و عدم حمایت های لازم مالی و معنوی از مبلغان حوزه های علمیه را از جمله اشکالاتی دانست که در عرصه تبلیغ وجود دارد.
حجتالاسلام فاطمی نژاد ابراز کرد: باید طراحی سیاست های تشویقی برای حمایت از مبلغان و توجه به کیفیت تبلیغ در جامعه نسبت به کمیت تبلیغ، بیش از پیش مورد توجه مدیریت حوزه های علمیه قرار گیرد.
در ادامه این نشست حجتالاسلام منصوری از طلاب نخبه و استعدادهای برتر حوزه های علمیه نیز از جوانگرایی آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه در انتصاب مدیران جوان و برگزاری نشست های صمیمی مستمر با طلاب و فضلای حوزه های علمیه تقدیر کرد.
وی، نبود رویکرد مشخص در مسئله آموزش و بهره برداری از ظرفیت های علمی حوزه های علمیه، توجه به مسئله محوری و ایفای نقش نخبگان حوزوی در حوزه های علمیه و جبران ضعف در شناسایی استعدادهای برتر حوزوی را از جمله اشکالاتی عنوان کرد که در این عرصه وجود دارد.
حجتالاسلام منصوری عدم هدفمندی در حمایت های مالی و معنوی از نخبگان حوزوی را سبب اُفت انگیزه طلاب نخبه عنوان و بر ضرورت حمایت های مالی برای جلوگیری از افت انگیزه آنان تاکید کرد.
حجتالاسلام شریفی همچنین بر ضرورت ساماندهی حوزویان، هویت دهی به پژوهشگر حوزوی و نیز اصلاح رویه غلط ارتباط گیری مراکز پژوهشی و حوزوی با دیگر مراکز تاکید کرد.
وی تاکید کرد: طلاب و فضلای حوزه، روحانیت و حوزه های علمیه با تمام توان خود از جبهه مقاومت در اقصی نقاط جهان و مستضعفان حمایت و پشتیبانی خواهد کرد.
مدیر حوزه های علمیه با اشاره به برگزاری نشست های صمیمی با طلاب و فضلای حوزه های علمیه ابراز کرد: عزم و خواست ما در مرکز مدیریت حوزه های علمیه این است که پیشنهادها و مطالب ارائه شده طلاب در این گونه نشست ها را بررسی کرده و به آنها در مدیریت حوزه های علمیه توجه ویژه داشته باشیم.
آیت الله اعرافی با بیان این که هرچند در عرصه تبلیغ، مشکلات فراوانی وجود دارد؛ اما در حل مشکلات این حوزه از هیچ تلاشی فروگذار نیستیم، اظهار داشت: اولین مشکل تبلیغ این است که از راهبری واحدی برخوردار نیست و امروز تبلیغ، در نوع سخت افزار و نرم افزارِ خود، دارای اشکال است که البته مشکلات آن توسط مرکز مدیریت هرساله پیگیری شده و همیشه نیز دنبال و پیگیری می شود.
وی تاکید کرد: علی رغم مشکلات فراوانی که در عرصه تبلیغ وجود دارد؛ اما اقدامات بسیاری در این عرصه از سوی مرکز مدیریت حوزه های علمیه انجام شده که یکی از این اقدامات را می توان در افزایش رقم بودجه تبلیغ دانست که بودجه های آن افزایش ۱۰تا ۲۰ برابری اعتبارات را شاهد بوده است.
مدیر حوزه های علمیه افزود: امروز مبلغان طرح امین را از ۲۰۰۰ نفر به ۲۰۰۰۰ نفر رساندیم که این ارقام در طرح های بیّنات و هجرت نیز این چنین است که البته نیاز تبلیغ خیلی بالاتر این موارد است که باید روز به روز گسترش پیدا کرده و تقویت شود.
مدیر حوزه های علمیه اظهار داشت: در حوزه اعزام های تبلیغی، وظیفه مدیریت حوزه های علمیه این بود که در این عرصه دخالتی نداشته و ارگان های تبلیغ اعزام های طلاب را بر عهده داشته باشند؛ اما به دلیل نیازهای حمایتی که در این عرصه وجود داشت، ورود پیدا کرده و کمک کار ارگان های تبلیغ شدیم و کارهای مربوط به تبلیغ را پیگیر شدیم.
وی افزود: امروز طرح جامعی در زمینه تبلیغ، تدوین شده است که البته تنها به ایجاد طرح ها اکتفا نخواهیم کرد.
آیت الله اعرافی با اشاره به مشکلات معیشتی طلاب و فضلای حوزه های علمیه ابراز کرد: تمام تلاش ما این است که مشکلات معیشتی طلاب و فضلای حوزه های علمیه برطرف شده و از آن کاسته شود که در این راستا اقدامات حمایتی را دنبال کرده و بخشی را اجرا و بخشی دیگر را نیز اجرایی خواهیم کرد.
وی با بیان این که من در طول چندین سال مدیریت خود در حوزه های علمیه به بیش از ۷۰ سفر استانی به اقصی نقاط کشور رفته و مشکلات را از نزدیک مشاهده کردیم، عنوان کرد: در تمام این سفرها، مشکلات طلاب و فضلای حوزه های علمیه را پیگیری کرده ایم تا با اقدامات و حمایت های خود، مشکلات طلاب را برطرف کنیم.
مدیر حوزه های علمیه افزود: با همکاری و همیاری مرکز خدمات حوزه های علمیه بسته های معیشتی طلاب را در نظر گرفته و برخی از حمایت ها را تعیین کردیم که امیدواریم از سال آینده برخی از این حمایت ها اجرایی شود.
وی با اشاره به اهمیت فعالیت های پژوهشی با ضرورت حمایت از پژوهشگران حوزوی بیان داشت: تلاش ما این است که محققان به روش سنتی حوزه های علمیه مشمول مزایای معیشتی شوند و اساتید حوزه های علمیه مورد توجه قرار گرفته و طرح رتبه بندی پژوهشگران اجرایی شود تا حمایت های لازم در این راستا انجام شود.
آیت الله اعرافی تاکید کرد: ما هرگز قبول نداریم که مبلغان را کَم گرفته و از آنان حمایت لازم را انجام نمی دهیم؛ چراکه اقدامات خوبی برای مبلغان طرح هجرت انجام شده است که البته در زمینه مبلغان امین اقدامات لازم شکل نگرفته است.
مدیر حوزه های علمیه با اشاره به خروجی هدفمند حوزه های علمیه ابراز کرد: خروجی های هدفمند حوزه های علمیه مورد توجه مدیریت حوزه های علمیه است و در زمینه آموزشی نیز اقداماتی شکل گرفته و پیگیری خواهد شد.