پذیرش اولین رشته «فرهنگ و ارتباطات» در دانشگاه باقرالعلوم

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، سید محمد علی غمامی، مدیر گروه آموزشی مطالعات فرهنگی و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم(ع) امروز یکشنبه ۱۷ فروردین ماه در گفتوگو با خبرنگاران اظهار کرد: رشته فرهنگ و ارتباطات در دانشگاه باقرالعلوم(ع) با تجربهای ۱۵ ساله در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو میپذیرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم افزود: رشته فرهنگ و ارتباطات با هدف پاسخ به این پرسش بنیادین شکل گرفته است که چگونه مردم میتوانند بهعنوان کنشگران فرهنگی و ارتباطی نقشآفرینی کنند؟
مدیر گروه آموزشی مطالعات فرهنگی و ارتباطات ابراز کرد: برخلاف بسیاری از مؤسسات آموزشی کشور که تمرکز رشته ارتباطات را عمدتاً بر فعالیتهای سلبریتیها، سیاستمداران یا سرمایهداران قرار دادهاند، دانشگاه باقرالعلوم(ع) تلاش دارد بررسی کند که چگونه افراد عادی میتوانند در فضای فرهنگی و ارتباطی جامعه مشارکت داشته باشند.
وی ادامه داد: در مقطع کارشناسی ارشد رشته فرهنگ و ارتباطات سه گرایش اصلی معرفی شده است؛ مطالعات فضای مجازی، ارتباطات میانفرهنگی و بلاغت رسانهای اگرچه این گرایشها در مراکز دانشگاهی معتبر جهانی سابقهای طولانی دارند، اما برای نخستین بار در ایران بهصورت یک رشته دانشگاهی مستقل ارائه میشوند.
غمامی بیان کرد: گرایش مطالعات فضای مجازی به نحوه کنشگری مردم در فضای دیجیتال و مجازی میپردازد و اینکه چگونه میتوانند از این بستر برای تعاملات فرهنگی و ارتباطی استفاده کنند.
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) تصریح کرد: در گرایش ارتباطات میانفرهنگی نیز تلاش میشود سازوکار برقراری تعامل میان افرادی با تفاوتهای فرهنگی، مذهبی، زبانی، نژادی یا حتی جنسیتی بررسی شود ضمن اینکه این تفاوتها اگر مدیریت نشوند، ممکن است زمینهساز تنشهای خطرناک شوند؛ اما درصورت مدیریت صحیح، میتوانند به ارتقای معرفتهای ارزشمند و دستیابی به اهداف مشترک منجر شوند.
مدیر گروه آموزشی مطالعات فرهنگی و ارتباطات اضافه کرد: مهمترین و برجستهترین گرایش این رشته، بلاغت رسانهای است و این حوزه به بررسی چگونگی طراحی و تولید پیامهایی قدرتمند و اثرگذار در فضای رسانهای توسط فعالان اجتماعی میپردازد.
وی اذعان کرد: فارغالتحصیلان رشته فرهنگ و ارتباطات قادر هستند در سازمانها و نهادهای مرتبط با حوزه ارتباطات و رسانه مشغول به کار شوند؛ نمونههایی چون صداوسیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مطبوعات و شبکههای رسانهای؛ با اینحال، دغدغه اصلی دانشگاه باقرالعلوم(ع) تربیت افراد توانمندی است که نه فقط در قالب ساختارهای دولتی، بلکه به شکل مستقل بتوانند به فعالیتهای نوآورانه در حوزه فرهنگی و ارتباطی پرداخته و تأثیرگذاری اجتماعی داشته باشند.