نتفلیکس بهاندازه صادرات نفت ایران سود میکند

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، نتفلیکس در سهماهه اول ۲۰۲۵ سود خالص ۲.۹ میلیارد دلاری ثبت کرد، عددی که معادل میانگین فروش نفت ایران در یک ماه است (حدود ۲.۵ میلیارد دلار).
درآمد شبکههای نمایش خانگی در ایران کمتر از درآمد اپراتورهای تلفن همراه از این فضا است.
از سال ۲۰۱۵، نتفلیکس مشترکان خود را از ۷۰ به ۳۰۰ میلیون در ۲۰۲۵ رساند. در ایران، پلتفرمهای مختلف از ۱۳۹۵ رشد کردند، اما اپراتورهای تلفن همراه با درآمد ۲۲ هزار میلیارد تومانی از ترافیک داده در ۱۴۰۳، در مقایسه با ۷ هزار میلیارد تومان شبکههای نمایش خانگی، سود اصلی را بردند.
درآمد نتفلیکس در سهماهه اول ۲۰۲۵ به ۱۰.۵ میلیارد دلار رسید (رشد ۱۳ درصدی). افزایش قیمت اشتراکها و درآمد تبلیغاتی، عوامل کلیدی رشد درآمد نتفلیکس بودند. همچنین ۲.۹ میلیارد دلار سود خالص این ویاودی بوده است.
در ایران، اپراتورها با فروش بستههای اینترنت، بخش عمده سود ترافیک شبکههای نمایش خانگی را تصاحب میکنند، در حالی که این شبکهها هزینههای سنگین تولید محتوا را متحمل میشوند.
نظریه «اقتصاد پلتفرمی» نیک سرنچک نشان میدهد که سود پلتفرمهای دیجیتال مانند نتفلیکس اغلب به مالکان زیرساخت (اپراتورها) میرسد، نه تولیدکنندگان محتوا، که وابستگی شبکههای نمایش خانگی به اپراتورها را تأیید میکند.
ابراهیم احمدی تحلیلگر رسانه معتقد است که شبکههای نمایش خانگی با تولید محتوای خلاقانه، صنعت هنر را تقویت میکنند و درآمد اپراتورها صرفاً نتیجه تقاضای بازار و البته ایجاد زیرساخت برای فعالیت پلتفرمها است.
عیسی حسینی دیگر تحلیلگر رسانه میگوید که «دادهها نشان میدهد اپراتورها ۲۲ هزار میلیارد تومان از ترافیک شبکههای نمایش خانگی درآمد دارند و سود زیرساخت سازی خود را میگیرند اما ساز و کاری برای توسعه زیرساختهای هنری وجود ندارد.»
تحقیق مککینزی (۲۰۲۳) در «آینده اقتصاد دیجیتال» مدل «اشتراک ارزش» را پیشنهاد میکند تا درآمد حاصل از شبکه نمایش خانگی به چند بخش تقسیم و بخشی از آن به تامین زیرساخت و البته تولیدات هنری اختصاص پیدا کند.