۲۵ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۶:۴۲
کد خبر: ۷۸۰۸۷

گزارشی از دیدار اعضای انجمن تعلیم و تربیت حوزه با آیت‌الله مقتدایی

خبرگزاری رسا ـ اعضای انجمن علمی پژوهشی تعلیم و تربیت حوزه علمیه قم با هدف بررسی راهکارهای تربیتی و ارائه گزارش فعالیت های این انجمن با مدیر حوزه های علمیه دیدار کردند.
انجمن هاي علمي حوزه


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، اعضای انجمن علمی پژوهشی تعلیم و تربیت حوزه علمیه قم با هدف بررسی راهکارهای تربیتی و ارائه گزارش فعالیت های این انجمن، ظهر امروز با آیت‌الله مرتضی مقتدایی، مدیر حوزه های علمیه دیدار کردند.

طرح های جامع علمی و قابل اجرا در حوزه حمایت می شوند
در این دیدار، آیت‌الله مقتدایی در سخنانی به جایگاه خاص این انجمن در بین انجمن های علمی دیگر حوزه اشاره کرد و گفت: حوزه های علمیه متکفل تعلیم و تربیت هستند و رسالت حوزه ها نیز در تعلیم و تربیت خلاصه می شود.

وی افزود: براساس موازین اسلام و نقش حوزه ها در بین مردم، وظایف انجمن علمی پژوهشی تعلیم و تربیت، سنگین تر از وظایف دیگر انجمن های علمی است.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این‌که از انجمن های علمی پژوهشی حوزه انتظاراتی است که متأسفانه هنوز به مرحله بروز و ظهور نرسیده است، خاطرنشان کرد: جامعه و امت اسلامی باید شاهد و ناظر خروجی های این انجمن ها باشد و حتی در خارج کشور، از خروجی های این انجمن بهره ببرند.

آیت‌الله مقتدایی با بیان این‌که حوزه علمیه در عرصه تعلیم و تربیت به پژوهش هایی نیاز دارد که باید تنظیم، آماده و در اختیار معاونت تهذیب و معاونت پژوهش قرار گیرد، افزود: نیازهای حوزه تعلیم، پژوهش و تهذیب استخراج و یک کار علمی و کارشناسی شده ارائه شود.

وی تصریح کرد: مرکز مدیریت حوزه های علمیه از طرح هایی که برای تحول در حوزه و ارتقاء سطح علمی و اخلاقی حوزویان به کار آید و به صورت طرحی جامع، علمی و قابل اجرا به نتیجه برسد، حمایت می کند.

هم فکری آیت‌الله جوادی آملی در تعیین راهبردهای علمی انجمن های حوزه
در ابتدای این دیدار، حجت‌الاسلام سید علی عماد، معاون پژوهش حوزه های علمیه با ارائه گزارشی از فعالیت های انجمن های علمی حوزه، حجت‌الاسلام محسن مهاجرنیا را به عنوان مسؤول جدید دبیرخانه انجمن های علمی پژوهشی حوزه معرفی کرد.

وی در ادامه به جلسات مشترک مسؤولان انجمن های حوزه با شخصیت های برجسته حوزه و نظام اشاره کرد و گفت: این دیدارها با هدف استفاده از رهنمودهای علما و ارائه آخرین فعالیت های حوزه و مرکز مدیریت به بزرگان حوزه انجام می شود.

حجت‌الاسلام عماد به دیدار مسؤولان انجمن های علمی حوزه با حضرت آیت‌الله جوادی آملی اشاره کرد و افزود: حضرت آیت‌الله جوادی آملی در این دیدار بر هم فکری و همراهی در تعیین راهبردهای علمی انجمن های حوزه تأکید کردند و قول دادند برخی فعالیت های مرتبط خود را در اختیار این انجمن ها قرار دهند.

کتابخانه دیجیتالی تعلیم و تربیت اسلامی آماده می شود
در ادامه این دیدار، حجت‌الاسلام هادی حسین خانی، معاون تهذیب حوزه های علمیه در سخنانی با اشاره به همکاری مرکز تحقیقات علوم اسلامی با انجمن تعلیم و تربیت در راستای کتابخانه دیجیتالی تعلیم و تربیت اسلامی، ابراز داشت: کتابخانه دیجیتالی تعلیم و تربیت اسلامی به زودی آماده و ارائه می شود.

وی از تشکیل کارگروه های پنج گانه در انجمن تعلیم و تربیت خبر داد و گفت: با تشکیل این کارگروه ها، هر کارگروه در زمینه های مختلف اخلاقی به تعامل و همکاری با بخش های مختلف حوزوی و غیر حوزوی خواهد پرداخت.

به کارگیری تعلیم و تربیت در قالب های سیاسی نظام آموزشی حوزه
سپس حجت‌الاسلام مهاجرنیا، مسؤول جدید دبیرخانه انجمن های علمی پژوهشی حوزه علمیه قم به سیاست های حوزه در راستای تعلیم و تربیت اشاره کرد و خواستار به کارگیری تعلیم و تربیت در قالب های سیاسی نظام آموزشی و در بدنه حوزه شد.

وی با بیان این‌که انجمن های علمی پژوهشی حوزه در هفتمین سال تأسیس، خود را تثبیت کرده است، اظهار داشت: بزرگان حوزه و مراجع تقلید، انجمن های علمی پژوهشی را به رسمیت شناخته اند و بالاتر از آن رهبر معظم انقلاب آن را تأکید کرده اند.

مسؤول جدید دبیرخانه انجمن های علمی پژوهشی حوزه با اشاره به ظرفیت های نهفته در انجمن های علمی پژوهشی حوزه، خواستار شد: توسط شاخص های توسعه و ویژگی های قابل تعریف، در یک برنامه پنج ساله، رقابتی بین دانش آموختگان حوزوی ایجاد شود.

مدیریت مدارس مهم ترین محور تحول در مدارس علمیه
در ادامه حجت‌الاسلام رضا فرهادیان، عضو انجمن علمی تعلیم و تربیت از مدیریت مدارس به عنوان مهم ترین محور تحول در مدارس علمیه نام برد و خواستار برگزاری دوره های آموزشی یکساله و دو ساله برای آموزش و گزینش مدیران آینده مدارس شد.

وی بر به کارگیری تمام ظرفیت های حوزه در زمینه اخلاق مدیریت تأکید کرد و گفت: اگر اگر تمام ظرفیت های حوزه به کار گرفته شود پس از مدتی شاهد تحول ساختاری در مجموعه مدارس خواهیم بود.

عضو انجمن تعلیم و تربیت با بیان این‌که هرجا مدیر موفقی بوده توانسته تحولی به وجود آورد، تصریح کرد: هرچه در بخش آموزش مدیریت سرمایه گذاری شود به جا است.

تأسیس رشته تعلیم و تربیت در حوزه علمیه
حجت‌الاسلام علی نقی فقیهی، عضو دیگر انجمن تعلیم و تربیت حوزه نیز در سخنانی به مشکلات تربیتی حوزویان اشاره کرد و خواستار تأسیس رشته تعلیم و تربیت در حوزه شد.

وی افزود: اکنون بسیاری از مشکلات روحی و روانی به خاطر عدم تربیت صحیح است و انجمن تعلیم و تربیت آمادگی دارد تا مشکلات تربیتی حوزه را بررسی و برای آن برنامه ریزی کند.

تشکیل اتاق فکر در حوزه علمیه
حجت‌الاسلام علی همت بناری از اعضای دیگر انجمن تعلیم و تربیت حوزه نیز در ادامه این دیدار بر هویت طلبگی تأکید کرد و گفت: فاصله گرفته از هویت حوزوی در بُعد آموزشی و تربیتی مشهود است.

وی با اشاره به تحولات عصر حاضر و فراهم شدن فضای مجازی گسترده، خواستار تشکیل اتاق فکر در حوزه شد و گفت: این اتاق فکر تحولات دنیا را در بخش آموزش و تربیت رصد کند.

حجت‌الاسلام بناری در ادامه از مدرگ گرایی به عنوان یکی از آسیب های حوزه نام برد و خواستار برخورد مسؤولان با مراکز پخش و تکثیر جزوات آموزشی حوزه شد و گفت: کپی جزوات حوزوی به عنوان یک جرم حکومتی در فضای حوزه قابل پیگیری است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به سنت مباحثه در حوزه اشاره کرد و با بیان این‌که این سنت در حال رخت بر بستن از حوزه است گفت: غربی ها پس از سال ها تحقیق به سنت مباحثه حوزه های علمیه پی برده اند و به مطالعات مشارکتی رسید ه اند، این در حالی است که متأسفانه آن چه حوزه های علمیه سازنده آن بوده در حال فراموشی است.

عضو انجمن تعلیم و تربیت حوزه با بیان این‌که نظام آموزشی حوزه به سمت ارزشیابی جامع و بازخوردگیری مناسب حرکت کند، ابراز داشت: با توجه به تحولات جامعه، مخاطبان و رسالت های جدید حوزه، تأسیس مرکز نیازسنجی و مرکز مطالعات آموزشی و تربیتی در حوزه علمیه ضروری است.

جای خالی پژوهش های میدانی در بین پژوهش های حوزوی
در ادامه این دیدار، زهرا تاجیک، معاون پژوهش جامعة الزهرا در سخنانی کوتاه گفت: جای پژوهش های میدانی در بین پژوهش های حوزه به خصوص در زمینه های آموزشی و مدیریتی بسیار خالی است.

وی تصریح کرد: اگر بتوان زمینه پژوهش های میدانی را فراهم کرد تا از این طریق به یک نیازسنجی مفصل رسیده و آسیب شناسی دقیقی در موارد مختلف انجام گیرد.

خانواده طلاب الگوی خانواده متدین و سالم
حجت‌الاسلام اصغر اخوی از دیگر اعضای انجمن علمی تعلیم و تربیت نیز در ادامه این دیدار خواستار رسیدگی به خانواده طلاب شد و با بیان این‌که خانواده طلاب در معرض انواع و اقسام آسیب های جدی در عرصه ملی و بین المللی هستند، اظهار داشت: با توجه به مشکلات فراوانی که وجود دارد، توجه به امور خانواده ها به خصوص فرزندان طلاب ضروری است.

وی خاطرنشان کرد: اگر خانواده ها در نظام حوزه به عنوان یک الگوی خانواده متدین و سالم در جامعه نمود پیدا نکنند، یقیناً دعوت مردم به دینداری بسیار مشکل است.

حجت‌الاسلام اخوی افزود: اهتمام ویژه به مسائل عاطفی، اخلاقی و تربیتی طلاب در مدارس علمیه ضروری است و در این زمینه نباید به جلسات و سخنان رسمی، کارهای کلیشه ای و تکراری بسنده شود. /920/ز501/ع

ارسال نظرات