۲۶ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۳
کد خبر: ۷۸۱۱۶

مبانی و روش های آینده پژوهی در پژوهشگاه المصطفی بازخوانی شد

خبرگزاری رسا ـ نشست علمی مبانی و روش های آینده پژوهی با ارائه مهندس عقیل ملکی فر، در پژوهشگاه بین المللی المصطفی برگزار شد.
حجت الاسلام حميد فاضل قانع، دبير گروه فرهنگ و تمدن اسلامي پژوهشگاه المصطفي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی «مبانی و روش های آینده پژوهی» با ارائه مهندس عقیل ملکی فر، در حضور اندیشمندان و کارشناسان پژوهشگاه المصطفی، دوشنبه 24 اسفند ماه سال جاری در این پژوهشگاه برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام حمید فاضل قانع، دبیر گروه فرهنگ و تمدن اسلامی از شاخه علوم انسانی، با اشاره به نیازمندی جامعه اسلامی به شناخت از آینده خود، گفت: جامعه منتظر نیازمند شناسایی آینده جامعه اسلامی است، اما نکته قابل توجه، شناسایی ارزش ها متکی برسنت گرایی است و نمی توان این کار را در خلأ و بدون شناخت یکسری اصول مورد نیاز انجام داد.

وی ادامه داد: اقتضاء جامعه اسلامی و در نوع کوچکترش، پژوهشگاه این است که در عصر انفجار اطلاعات و عصر سرعت و جهانی شدن، نمی توان بدون رصد و پایش تحولات موجود، کاری مؤثر انجام داد .

دبیر گروه فرهنگ و تمدن اسلامی، یکی از دانش های نو بنیاد را دانش آینده پژوهی دانست که اهدافش چشم اندازی برای جامعه مطلوب بوده و از کارایی های آن مشخص شدن حرکت جامعه است .

وی هدف از نشست مبانی و روش های آینده پژوهی را بررسی نوعی آینده پژوهی دینی بر شمرد و افزود: متأسفانه آینده پژوهی حاضر بیشتر سکولار است اما توانایی اسلامی شدن را دارد .

حمید فاضل قانع با اشاره به تاریخچه آینده پژوهی، ابرازداشت: آینده پژوهی در اصل برای کارهای نظامی به وجود آمده اما بعد از جنگ جهانی به سمت تجارت حرکت کرد، سپس، از دهه 90 به بعد، این علم به سمت علوم انسانی و سیاسی گرایش پیدا کرد .

وی آینده پژوهی را، فرایند مطالعه و بررسی آینده ازطریق روش های علمی، نقد و ترسیم آنها و در نهایت بر نامه ریزی برای آینده مطلوب دانست .

دبیر گروه فرهنگ و تمدن اسلامی، در پایان با ارائه چند پیشنهاد، خواستار راه اندازی فضایی برای بررسی مسائل دینی و تمدنی اسلام و رایزنی برای برگزاری یک دوره دکتری آینده پژوهی از طرف پژوهشگاه المصطفی شد.

همچنین در این نشست، مهندس عقیل ملکی فر، رئیس اندیشکده آصف ابراز داشت: متاسفانه ما جز چند مورد انگشت شمار، آینده پژوه بزرگ مسلمان نداریم، هرچند که متأسفانه در میان شیعیان آینده پژوه سرشناس نداشته و علاوه برآن هیچ کس هم به دنبال آینده شیعه نبود است.

وی افزود: علت اصلی نبود آینده پژوه مسلمان استراتژیک بودن این علم است، در واقع اصلا اجازه تحصیل به مسلمانان در این زمینه داده نمی شود .

رئیس اندشکده آصف، تصریح کرد: خوشبختانه نوع دید آینده پژوهی در میان مسلمانان نهادینه است چرا که تا مسلمان چشم باز می کند دو آینده بهشت و جهنم در مقابلشان وجود دارد و از طرف دیگر در میان شیعیان فرهنگ انتظار و آینده ایده آل دینی، موجود است .

وی در پایان تأکید کرد: طراحی و خیال پردازی یکی از مهمترین راه های آینده پژوهی مطلوب و نزدیک به واقعیت است بنابراین؛ اگر ما ادعا می کنیم منتظر واقعی هستیم می بایست شهر کوچکی به نام شهر مهدوی بسازیم و آنجا را آرمان شهر تصورکنیم تا به نیازهای موجود درآن برسیم ./911/پ202/ع

ارسال نظرات