طلاب باید عالم به زمان باشند

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی نماینده مردم هرمزگان در مجلس خبرگان رهبری در جمع مدیران استانی حوزه های علمیه جنوب کشور به منشور رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و اظهار داشت: حوزههای علمیه با رویکردی نوین و مدیریت کارآمد، به سمت گسترش مراکز تخصصی گام برداشتهاند، این رویکرد، بهویژه با تدبیر و پیگیری آیتالله اعرافی، باعث شده تا امروز در سطح بسیاری از استانها مراکز علمی مختلفی در موضوعات تخصصی تأسیس گردد، این توسعه نهتنها موجب افزایش دسترسی طلاب به رشتههای مورد نیاز هر منطقه شده، به گونهای که اگر استانی علاقمند و نیازمند به ایجاد رشتهای تخصصی باشد، نباید موانع سخت و پیچیدگیهای غیرضروری در مسیر تحقق این نیاز قرار گیرد.
وی افزود: دومین محور تربیت نیروی مهذب و کارآمد منشور و پیامهای رهبر معظم انقلاب اسلامی به حوزههای علمیه، بر این نکته تأکید ویژهای دارد که خروجی حوزههای علمیه باید علاوه بر سواد علمی، از اخلاق، تهذیب و معنویت کافی نیروی مهذب و کارآمد برخوردار باشد.
وی ادامه داد: رمز موفق پیامبر اسلام نیز نشان میدهد ترکیب شیرینی از مهربانی، قاطعیت و تربیت دینی صحیح میباشد، لذا مدیران و اساتید حوزه، زمانی میتوانند اثرگذار و الهامبخش باشند که در کنار جدیت و نظم، با طلاب رفتاری همراه با رأفت و دلسوزی داشته باشند، همانطور که در فرهنگ دینی ما آمده، تربیت صحیح نه تنها رشد علمی، بلکه سازندگی شخصیت طلاب را به همراه خواهد داشت.
نماینده مردم هرمزگان در مجلس خبرگان رهبری ابراز کرد: برخی معتقدند وظیفه طلبه صرفاً خواندن درسهای حوزوی است و ورود به مسائل اجتماعی و سیاسی خارج از شأن حوزه به شمار میرود، حوزه اگر صرفاً به امور علمی محدود شود و بصیرت سیاسی و اجتماعی را از دستور کار خود خارج کند، نمیتواند نیرویی عالم به زمان پرورش دهد، امروز روحانیون و طلاب، علاوه بر وظایف آموزشی و تربیتی، باید نسبت به مسائل جامعه و چالشهای فرهنگی و سیاسی نیز حساس باشند تا بتوانند نقش پیشرو و راهبری را بر عهده بگیرند، بصیرتافزایی و تربیت انسانهایی آگاه، متعهد و زمانشناس از پایههای اصلی موفقیت حوزه است.
وی خاطرنشان کرد: نهاد حوزه باید به تولید و تبیین اندیشههای نوین اسلامی در عرصههای اجتماعی، خانوادگی، حقوقی، فرهنگی و حتی اقتصادی بپردازد نظامات اجتماعی خانواده در دانشگاه ها برگرفته از غرب است که نمیتواند پاسخگوی نیازهای جامعه اسلامی باشد، بنابراین مسئولیت حوزه است که با اتکا به آموزههای دینی، الگوهایی جامع برای اداره جامعه ارائه دهد، این امر نهتنها باعث توانمندی بیشتر حوزه علمیه میشود بلکه جامعه را از لحاظ علمی، معنوی و فرهنگی تقویت میکند.
وی خاطرنشان کرد: تولید فکر و اندیشه اسلامی در پاسخ به پرسشهای نوپدید و نیازهای زمان، باید یکی از اصلیترین مأموریتهای هر مرکز حوزوی باشد.
استاد حوزه اظهار کرد: در مجموع، توسعه مراکز تخصصی در حوزه علمیه، همراه با تربیت نیروهای مهذب، بصیرتافزایی سیاسی-اجتماعی و تولید اندیشههای اسلامی، سه ضلع اساسی یک حوزه علمیه کارآمد در عصر کنونی است، اگر حوزههای علمیه این مسیر را با جدیت و برنامهریزی دنبال کنند، بیشک نقشآفرینی مؤثری در پیشرفت جامعه اسلامی خواهند داشت.