۰۵ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۲:۴۵
کد خبر: ۷۸۲۱۸۳
آیت الله حسینی بوشهری:

زمینه برای مهاجرت استعدادهای برتر فراهم است؛ ما باید این استعدادها را جذب کنیم

زمینه برای مهاجرت استعدادهای برتر فراهم است؛ ما باید این استعدادها را جذب کنیم
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه اگر ما استعدادهای برتر را جذب نکنیم، زمینه برای مهاجرت آن‌ها فراهم است، تصریح کرد: ما مخالف مهاجرت علمی نیستیم، افراد مستعد می‌توانند بروند و از دانش بشری استفاده کنند، اما اینجا سرزمین آن‌هاست و این کشور بیش از هر جای دیگر به وجود آن‌ها نیاز دارد.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در دیدار معاون وزیر و رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد) به همراه سرپرست آموزش و پروش استان قم و جمعی از معاونین در ابتدا ضمن تسلیت شهادت امام جواد(ع) و گرامیداشت سالروز رحلت امام خمینی، بیان داشت: امیدوارم که زندگی و گفتار و رفتار ما بر اساس گفتار و رفتار اهل بیت(ع) باشد.

آموزش و پرورش کاری کلیدی و بنیادین را برعهده دارد

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری کار آموزش و پروش را کاری کلیدی و بنیادی توصیف کرد و ابراز داشت: علاوه بر ارائه آموزش به همه دانش آموزان در مقاطع تحصیلی، باید روی استعدادهای برتر سرمایه گذاری کنیم تا این استعدادها به خودباوری برسند و در آینده مغزهای متفکر ما باشند و زمینه تمدن سازی اسلامی را فراهم کنند.

وی با تأکید بر اینکه نباید نسبت به استعدادهای برتر به آموزش‌های عمومی بسنده کنیم اظهار داشت: همه دانشمندان روزی دانش آموز کلاس اول بوده‌اند، اما در مسیر درست قرار گرفته‌اند تا صاحب نوآوری، ابتکار و خلاقیت شده‌اند.

زمینه برای مهاجرت استعدادهای برتر فراهم است/ ما باید این استعدادها را جذب کنیم

امام جمعه قم با تقدیر از ایرانیانی که پس از تحصیل در خارج از کشور جهت خدمت رسانی به کشور باز می‌گردند، تصریح کرد: اگر ما استعدادهای برتر را جذب نکنیم، زمینه برای مهاجرت آن‌ها فراهم است؛ البته ما مخالف مهاجرت علمی نیستیم. افراد مستعد می‌توانند بروند و از دانش بشری استفاده کنند، اما اینجا سرزمین آن‌هاست و این کشور بیش از هر جای دیگر به وجود آن‌ها نیاز دارد.

بعد علمی به تنهایی کافی نیست/ ما به احساس مسئولیت دینی نیاز داریم

وی با اشاره به لزوم توجه به مسائل معنوی در کنار مسائل علمی بیان داشت: بُعد علمی به تنهایی اگرچه ارزشمند است، لکن ما نظامی داریم به نام نظام اسلامی و این نظام اسلامی رسالتی بر عهده دارد که باید به انجام برسد و گرنه علم و دانش در کشورهای دیگر نیز وجود دارد.

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری ابراز داشت: با رسالت سترگی که بر عهده انقلاب اسلامی قرار دارد، صرف مسائل علمی به تنهایی کافی نیست و ما به دو بال علم و دانش و احساس مسئولیت دینی نیاز داریم.

رجوع به قرآن باید تحت هدایت مربی باشد

وی با اشاره به برگزاری کنگره قرآنی مدارس سمپاد اظهار داشت: اگر به دانش آموزان به صرف اینکه دارای استعداد هستند بگوییم برای حل مسائل خود به قرآن مراجعه کنید، آسیب‌هایی را در پی دارد. رجوع به قرآن باید تحت هدایت مربی باشد.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: خداوند به پیامبر خود می‌فرماید «وَأَنزَلنَا إِلَيكَ ٱلذِّكرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيهِم» یعنی قرآن را بر تو نازل کردیم تا برای مردم آنچه برای آن‌ها نازل شده است را تبیین کنی. لذا برای فهم قرآن ناگزیریم که به اهل بیت علیهم السلام مراجعه کنیم و آنچه در فهم آیات قرآن لازم است را فرابگیریم.

وی اضافه کرد: تفاوت قرآن و نماز در این است که ما در قرآن مخاطب خداوند هستیم و در نماز خداوند مخاطب ما قرار دارد و ما گوینده هستیم.

آیت الله حسینی بوشهری در بخش پایانی سخنان خود بر اهمیت شناسایی استعدادهای برتر در حوزه علمیه و دانشگاه تأکید کرد و خاطر نشان ساخت: هم ما باید در حوزه علمیه استعدادیابی کنیم، هم آموزش و پرورش و  دانشگاه‌ها باید در راستای اهداف انقلاب اسلامی استعدادهای برتر را شناسایی کنند و در گام بعد بر روی این استعدادها سرمایه گذاری مناسب انجام شود.

قرآن و عترت مکمل یکدیگرند

وی با اشاره به برگزاری کنگره ملی قرآنی سمپاد در شهریور ماه سال جاری بیان داشت: علاوه بر اینکه آیات قرآن مکمل هم هستند، قرآن و عترت نیز مکمل یکدیگر هستند و ما نباید این دو را از هم جدا کنیم. پیامبر می‌فرماید «انّی تارِکٌ فیکُمُ الثَّقَلَینِ: کِتابَ اللّهِ وَ عِترَتی اَهلَ بَیتی ما اِن تَمَسَّکتُم بِهِما لَن تَضِلّوا اَبَدًا وَ اِنَّهُما لَن یَفتَرِقا حَتّی یَِردا عَلَیَّ الحَوضَ».

شایان ذکر است در ابتدای این جلسه، دکتر الهام یاوری، معاون وزیر و رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد) پس از ارائه گزارشی توسط سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان قم، به تبیین اهداف برگزاری کنگره ملی قرآنی مدارس سمپاد پرداخت.

وی با اشاره به برگزاری ۳۱ دوره از این کنگره قرآنی ابراز داشت: تمرکز ما در این برنامه بر خودباوری و تمدن سازی است تا دانش آموزان در چارچوب این دو هدف بتوانند مسائل کشور را حل کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: هدف دیگر ما ایجاد انس با قرآن برای دانش آموزان است به نحوی که قرآن مرجعی برای حل مسئله توسط آن‌ها باشد.

وی تقویت ارتباط دانش آموزان با بدنه علمی حوزه را هدف دیگر این کنگره عنوان کرد و خاطر نشان ساخت: اگر ما این استعدادها را جذب نکنیم، بیگانگان این استعدادها را جذب خواهند کرد.

ارسال نظرات