۱۰ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۶:۳۰
کد خبر: ۷۸۲۴۹۰
حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمیان مطرح کرد؛

امام خمینی، الگوی ثبات و قیام برای خدا

امام خمینی، الگوی ثبات و قیام برای خدا
در همایش «طلایه‌دار مقاومت» حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمیان با مرور ابعاد منظومه فکری و سیاسی بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، بر جایگاه ویژه امام در تبیین راهبرد مقاومت الهی تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن رحیمیان در همایش طلایه‌دار مقاومت با موضوع امام خمینی، جبهه مقاومت و نظام سلطه که به همت انجمن علمی تاریخ معاصر و انقلاب اسلامی حوزه علمیه، در ساختمان انجمن های علمی حوزه علمیه قم، برگزار شد، به بیان ابعاد منظومه فکری و سیاسی حضرت امام خمینی (ره) در حوزه مقاومت پرداخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمیان با اشاره به باور عمیق امام خمینی به قرآن، وحی، و رسالت پیامبر اسلام (ص)، تاکید کرد که امام به آیات الهی، به‌ویژه آیاتی مانند لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِینَ آمَنُوا الْیَهُودَ... باوری عینی و عملی داشت و این باور در مواضع سیاسی و اجتماعی ایشان به‌خوبی نمود پیدا می‌کرد.

وی با انتقاد از برخی چهره‌های معروف که در مقاطع مختلف دچار تزلزل در مواضع خود شده‌اند، امام را تجسم واقعی ثبات، استقامت و پایداری در مسیر حق دانست و افزود: بر خلاف برخی افراد که در برهه‌های گوناگون مواضع متضاد داشته‌اند، امام خمینی همواره بر موضع حق ایستادگی کرد و هیچ‌گاه در اصول خود دچار تغییر نشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمیان ادامه داد: ما در مجله پاسدار اسلام در بیش از صد شماره، عنوان امام خمینی صابر و استوار از آغاز تا کنون را بر صفحه دوم مجله درج می‌کردیم؛ زیرا این ویژگی امام برای ما الهام‌بخش بود. حتی پس از ارتحال ایشان، تا سال‌ها این عنوان را حفظ کردیم.
 
وی تأکید کرد: وقتی سرچشمه فکر، قرآن و وحی الهی باشد، طبیعی است که حاصل آن نیز ثبات و پایداری باشد. امام خمینی شخصیتی بود که از آغاز نهضت تا پایان عمر، هیچ‌گاه از مواضع حق عدول نکرد.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمیان با استناد به تجربه‌های شخصی و بررسی اسناد تاریخی، از ثبات قدم امام در مواضع سیاسی، اجتماعی و دینی به عنوان الگویی ممتاز برای رهبران دینی و سیاسی جهان اسلام یاد کرد.
 
وی با اشاره به متن یادداشت تاریخی که حضرت امام در سال ۱۳۲۳ هجری شمسی آن را به تقریر در آورد، افزود: این نامه نشان‌دهنده ثبات فکری و راهبردی حضرت امام خمینی در طول بیش از چهل سال است، همان مفاهیمی که امام در سال ۱۳۲۳، در دوران اختناق طاغوتی بیان کردند، در سال‌های پایانی عمر شریفشان نیز با همان زبان و محتوا تکرار شد. این ویژگی مهم، یعنی ثبات در راه حق و پایبندی به اصول، همان چیزی است که پایه‌گذار مقاومت حقیقی و ماندگار می‌شود.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمیان سپس بخش‌هایی از این نامه تاریخی را مرور کرد و به جمله‌ای کلیدی از آن اشاره کرد: قیام برای نفس است که چادر عفت را از سر زنان مسلمان برداشت، و اکنون نیز این امر خلاف دین و قانون در کشور جاری است، بی‌آنکه کسی علیه آن سخنی بگوید.
 
وی با تأکید بر هشدار صریح امام درباره ترک قیام برای خدا و گرفتار شدن در دام نفسانیات، گفت: امام خمینی، مسیر اصلاح فرد و جامعه را تنها در قیام خالصانه برای خدا می‌دانستند. همین مبنا، شالوده مقاومت دینی در نگاه امام بود.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمیان خاطرنشان کرد: این سخنان، اگرچه ۸۰ سال پیش بیان شده، اما به‌طرز شگفت‌انگیزی مصداق امروز ما نیز هست؛ و این نشان‌دهنده عمق و زنده بودن پیام امام و ضرورت بازگشت به منظومه فکری او در مواجهه با مسائل روز جامعه است.
 
وی تأکید کرد که امروز روز قیام است؛ اما نه هر قیامی، بلکه قیام اصلاحی برای خدا. اگر فرصت را از دست بدهیم، و قیام برای خدا نکنیم، اگر مراسم دینی و فرهنگ اصیل اسلامی را به جامعه بازنگردانیم، فردایی تاریک در انتظار جامعه اسلامی خواهد بود.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمیان در ادامه، بر ثبات قدم حضرت امام در طول چهل سال مبارزه و زعامت تأکید کرد و گفت: این همان امامی است که در رنج‌نامه‌اش در ۸۰ سال پیش هشدار داد، و همان امام در آخرین سال‌های عمر شریفش، باز همان مواضع را با صراحت بیشتری بیان کرد. ثبات راه امام، اوج راه امام است.
 
در بخش دیگری از سخنان خود، وی به خاطره‌ای تکان‌دهنده از بیماری حضرت امام خمینی (ره) در فروردین ۱۳۶۵ اشاره کرد و گفت: دکتر پورمقدس نقل می‌کند که در دوم فروردین آن سال، امام خمینی به‌صورت ناگهانی دچار ایست کامل قلبی شد. وقتی پزشکان بر بالین امام رسیدند، قلب کاملاً از کار افتاده بود. طبق قاعده پزشکی، اگر خون‌رسانی به مغز بیش از ۷ دقیقه قطع شود، مرگ قطعی است. اما امام پس از حدود ۱۰ دقیقه، به طرز معجزه‌آسایی، به زندگی بازگشت.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمیان افزود: دکتر پورمقدس می‌گوید با حالتی دیوانه‌وار خود را روی سینه امام انداختم، سینه‌اش صدا می‌داد… این لحظات بحرانی را تنها چند نفر از نزدیکان امام اطلاع داشتند. امام ۲۹ روز در حال ویژه بودند و این موضوع پنهان ماند.
 
وی با اشاره به ایام بیماری امام، گفت: در همان دوران بحرانی، کار‌های دفتر را به تخت بیمارستان امام می‌آوردیم. حتی بسیاری از اعضای خانواده و افراد دفتر هم از عمق بیماری ایشان اطلاع نداشتند. شرایط جنگ، حضور رزمندگان در جبهه و موقعیت خاص کشور، ایجاب می‌کرد همه‌چیز با دقت پیش برود.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمیان افزود:امام با بازگشت معجزه‌آسا از آن بیماری، به‌واقع برای تحقق سه مأموریت الهی بازگشت: پایان جنگ، تعیین مسئله رهبری آینده انقلاب، و تبیین راه مقاومت برای امت اسلام. امام خمینی در دو سال و نیم پایانی عمر خود، با صراحت و قوت بیشتری، مسیر آینده انقلاب را مشخص کردند. این همان مسیری است که امروز به ظهور جریان‌هایی، چون حزب‌الله لبنان، انصارالله یمن و دیگر جبهه‌های مقاومت انجامیده. امام فرمود: راهی جز مبارزه نمانده است و باید دندان ابرقدرت‌ها، به‌ویژه آمریکا را در هم شکست. یا شهادت یا پیروزی؛ که هر دو در این مکتب، پیروزی‌اند.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمیان در پایان تأکید کرد: امام خطاب به همه ملت‌ها، فریاد زد:‌ای خواب‌رفتگان، بیدار شوید!‌ای غفلت‌زدگان، برخیزید! اطراف‌تان را بنگرید؛ آمریکا و شوروی در کمین نشسته‌اند تا شما را نابود کنند. این همان اندیشه‌ای است که حزب‌الله از آن متولد شد و ان‌شاءالله تا ظهور حضرت ولی‌عصر (عج) ادامه خواهد یافت.
ارسال نظرات