۱۸ تير ۱۴۰۴ - ۱۱:۴۷
کد خبر: ۷۸۵۸۴۸
بانوی میدان(۵)

پیوند عمیق مقاومت ملت ایران و نهضت حسینی

پیوند عمیق مقاومت ملت ایران و نهضت حسینی
شیراز- استاد سطح عالی حوزه علمیه شیراز گفت: قیام حسینی، یک پروژه انسانی ضداستبدادی است که امروزه می‌توان آن را در جبهه مقاومت اسلامی بازخوانی نمود.

اساتید حوزه علمیه خواهران فارس در طرح عملیات فرهنگی با عنوان «بانوی میدان» در راستای بازخوانی نهضت عاشورا اقدام به مصاحبه های تبیینی با خبرگزاری رسا نمودند.

زهره معارف استاد سطح عالی حوزه علمیه خواهران شیراز و مدرس دانشگاه در یادداشت اختصاصی برای خبرگزاری رسا در فارس، به پیوند و رابطه مقاومت ملت شریف ایران اسلامی و نهضت عاشورا و قیام حسینی اشاره کرد.

شهادت امام حسین(ع) پایان راه نبود، بلکه آغاز نهضتی بود که تا امروز زنده است. مقاومت در برابر استبداد، تاریخ انقضا ندارد. قیام امام حسین(ع) به‌عنوان نماد مبارزه با ظلم، الهام‌بخش بسیاری از نهضت‌های آزادی‌خواه جهان شد.

مقاومت ملت شریف ایران در هشت‌سال دفاع مقدس و مقاومت در برابر تحریم‌های ظالمانه چهل‌ساله، الهام‌بخش جنبش‌های مقاومت در لبنان، فلسطین، یمن و... شد و ایران را به نماد پایداری در منطقه تبدیل نمود.

مقاومت جبهه حق در عاشورا و مقاومت ملت شریف ایران، دو حلقه به‌هم‌پیوسته در تاریخ مبارزه حق علیه باطل هستند که با تکیه بر قدرت لایزال الهی، از امتیاز مردمی بودن، آگاهی‌بخشی، تکیه بر ارزش‌های دینی و فرهنگ شهادت‌طلبی و ایثار برخوردارند. 

امام حسین (ع) در برابر حکومت فاسد یزید ایستاد و با شعار «هیْهاتَ مِنَّا الذِّلَّة»، اصلاح‌گری را آغاز نمود. انقلاب اسلامی و مقاومت ایران در برابر استبداد پهلوی و فشارهای پس‌از آن، با شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی»، ادامه‌دهنده همان مسیر حق‌طلبی است.

قیام حسینی، یک پروژه انسانی ضداستبدادی است که امروزه می‌توان آن را در جبهه مقاومت اسلامی بازخوانی نمود. رویکرد عاشورا ترکیبی از خدامحوری، اخلاق، عقلانیت و مقاومت بود، و امروز، عقلانیت و خردگرایی، مقاومت و مبارزه هوشمندانه، بجا و به‌موقع، بازخوانی همان رویکرد عاشورایی است. 

عاشورا نقطه شروع تحرک و تحول بود و سرسلسله مقاومت و ایستادگی در برابر ظلم و زیاده‌خواهی‌ها. عاشورا، حکایت قابیلیان و هابیلیان زمان بود و تقابلی که هرگز پایانی برایش متصور نیست. جاهلیت مدرن، هابیلیان کراوات‌زده و کت‌وشلوارپوشیده را به تصویر می‌کشد که در پشت دیوار زیبای دموکراسی و فریاد آزادی‌خواهی، آزادی را سر می‌بُرند و آزادی‌خواهان را به زنجیر می‌کشند. زیاده‌خواهی هابیلیان پایانی ندارد، و جبهه قابیلیان هم با مقاومت جانانه مقابل آن‌ها قد علم می‌نماید. 

«وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ» جاری است و حق بر باطل پیروز، تا زمانی‌که «إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ» تداوم دارد. «لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا» نتیجه «جَاهِدُوا فِينَا» است، و اخلاص فرماندهان مقاومت، مسیریاب هدایت الهی. حق و باطل هیچ‌گاه در یک قاب نمی‌گنجند، «جَاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْبَاطِلُ».

این تقابل و دوقطبی، از زمان هابیل و قابیل، همچنان پنجه در پنجه هم افکنده، و سایه شوم مظلوم‌کُشی و زیاده‌خواهی‌ها همچنان باقی است... و البته حق‌طلبی‌ها و مقاومت تا بذل جان. 

وعده الهی محقق می‌گردد و نصرت الهی نزدیک است: «أَلَا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ». پیروزی تداوم دارد تا زمانی‌که یاریگر دین خدا باشیم: «إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَ يُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ». پیروزی‌ها تداوم دارد تا زمانی‌که به حول و قوه الهی مجهز باشیم به «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ». سجّیل‌ها را باید با پشتوانه «وَ مَا رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَ لَكِنَّ اللَّهَ رَمَى» پرتاب نمود و کید دشمنان را به تضلیل کشاند. 

باید هوشمندانه عمل نمود و بازوان علمی، نظامی و مردمی را تقویت کرد. پیروزی در جبهه مقاومت جاری است تا زمانی‌که همدلی و اتحاد جاری است. برگ برنده پیروزی در دست ماست تا زمانی‌که مشعل‌دار ولایت، روشن‌گر راه است و مردمی فهیم، پای کارند و اقتداکننده به «لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ».

ارسال نظرات