۲۶ تير ۱۴۰۴ - ۱۰:۱۴
کد خبر: ۷۸۶۵۵۰
یادداشت؛

بازگشت به خویشتن؛ بایسته‌های اخلاق اسلامی در جامعه امروز

بازگشت به خویشتن؛ بایسته‌های اخلاق اسلامی در جامعه امروز
سخنان نسنجیده، اتهامات بی‌اساس، شایعه‌پراکنی و دشنام، نه تنها روابط میان افراد را خدشه‌دار می‌سازد، بلکه اعتماد عمومی را از بین می‌برد و فضای جامعه را مسموم می‌کند. این پدیده‌ها، بیش از هر چیز، نشان از غفلت از اصول اخلاقی و فراموشی آموزه‌های دینی دارد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، «وَلَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ»، آل عمران، 159 «اخلاق آن هوای لطیفی است که در جامعه‏ی بشری اگر وجود داشت، انسانها می‏توانند با تنفس او زندگی سالمی داشته باشند. اخلاق که نبود، بی‏اخلاقی وقتی حاکم شد، زندگی سخت خواهد شد؛ فضا تنگ خواهد شد؛ قدرت تنفس سالم از انسان گرفته خواهد شد»مقام معظم رهبری 29/4/1388

آمارها و شواهد موجود در دستگاه قضایی، به ویژه در زمینه جرائم مرتبط با زبان، مانند افترا، تهمت، فحاشی و بدگویی، نشراکاذیب، زنگ هشداری تکان‌دهنده را به صدا درمی‌آورد.

سخنان نسنجیده، اتهامات بی‌اساس، شایعه‌پراکنی و دشنام، نه تنها روابط میان افراد را خدشه‌دار می‌سازد، بلکه اعتماد عمومی را از بین می‌برد و فضای جامعه را مسموم می‌کند. این پدیده‌ها، بیش از هر چیز، نشان از غفلت از اصول اخلاقی و فراموشی آموزه‌های دینی دارد که همواره بر حفظ کرامت انسانی و پرهیز از آزار زبانی تأکید داشته‌اند. این یادداشت در پی آن است تا با تکیه بر آموزه‌های غنی اسلام، ضرورت و اهمیت بازنگری و ارتقاء فرهنگ اخلاقی در جامعه را تبیین کرده و راهکارهای عملی در این راستا ارائه دهد.

اسلام، به عنوان دین فطرت و هدایت، اخلاق و تزکیه نفس را ستون فقرات سعادت دنیا و آخرت می‌داند. خداوند متعال در سوره شمس، آیه نهم، می‌فرماید: “قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا” این آیه، رستگاری و فلاح را منوط به تزکیه نفس دانسته و بر نقش حیاتی آن در رسیدن به کمال و سعادت تأکید می‌کند.  در جای دیگر، خداوند خطاب به پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می‌فرماید: «وَإِنَّكَ لَعَلَىٰ خُلُقٍ عَظِيمٍ" سوره قلم، آیه ۴. این آیه، پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) را اسوه کامل اخلاق معرفی می‌کند و مسلمانان را به پیروی از سیره ایشان فرا می‌خواند.

روایات معتبر از پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) وائمه معصومین (علیهم السلام) نیز گواه روشنی براهمیت اخلاق نیکو و پاداش عظیم آن است. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) می‌فرمایند: “إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَكَارِمَ الْأَخْلَاقِ” بحارالانوار، ج ۱۶، ص ۲۱۰- این حدیث شریف، هدف اصلی رسالت انبیاء را گسترش و تعمیق اخلاق حسنه در میان بشر معرفی می‌کند. همچنین، روایات بی‌شماری بر پاداش سخن نیکو، پرهیز از غیبت و تهمت، تواضع، بردباری، گذشت و سایر فضایل اخلاقی تأکید دارند. به عنوان مثال، امام صادق (علیه السلام): “أَحَبُّ عِبَادِ اللَّهِ إِلَى اللَّهِ أَحْسَنُهُمْ خُلُقاً”  محبوب‌ترین بندگان خدا نزد خدا، نیکوخوترین آن‌هاست.  امام علی (علیه السلام) ‌فرمودند: «لَا تَقُولُوا مَا لَا تَعْلَمُونَ، بَلْ قُولُوا مَا تَعْلَمُونَ، وَ اِيَّاكُم وَ لِسانَكُم وَ اَن تَقولوا القولَ الفاحِش» (.... زبانتان را از سخن زشت و فحاشی باز دارید). این سخن، تأکیدی بر لزوم راست‌گویی و پرهیز از لغزش‌های زبانی است؛ نهج البلاغه، خطبه ۱۷۵.

تزکیه نفس، فرآیندی مستمر و دشوار است که با شناخت رذایل اخلاقی و تلاش برای زدودن آن‌ها و جایگزینی فضائل، حاصل می‌شود. جامعه‌ای که افراد آن به تزکیه نفس اهمیت می‌دهند، جامعه‌ای سالم، با روابط انسانی قوی و از امنیت روانی بالایی برخوردار خواهد بود وعامل اصلی سعادت دنیا و آخرت انسان محسوب می‌شوند.

خانواده نخستین پایگاه تربیت اخلاقی است . پدر و مادر با الگوسازی عملی، گفت‌وگو درباره فضایل اخلاقی و پرهیز از رفتارهای ناهنجار، نقش مهمی در نهادینه‌سازی ارزش‌ها دارند. مدرسه نیز با ایجاد محیطی اخلاق‌محور، بهره‌گیری ازمعلمان الگو، و گنجاندن مهارت‌های اخلاقی در برنامه درسی، می‌تواند تربیت دینی و اخلاقی را تقویت کند.

در گذشته، ارتباط نزدیک مردم با علماء و جلسات اخلاق موجب نهادینه شدن ارزش‌ها می‌شد. اما امروزه کاهش این تعامل و تسلط رسانه‌های سطحی‌گرا، موجب ضعف در انتقال اخلاق و افزایش بی‌ادبی، پرخاشگری و گسست اجتماعی شده است

پیامدهای منفی این خلأها، خود را در ابعاد مختلف جامعه نشان می‌دهد. افزایش بداخلاقی در روابط اجتماعی، بی‌احترامی به والدین و بزرگان، بی‌توجهی به حقوق دیگران، پرخاشگری کلامی و رفتاری، و کمرنگ شدن حس همدلی و نوع‌دوستی، از جمله این پیامدهاست. جامعه‌ای که در آن اخلاق کمرنگ می‌شود، به تدریج شاهد افزایش تنش‌های اجتماعی، سردی روابط انسانی و از دست رفتن سرمایه اجتماعی خواهد بود. این وضعیت، نیازمند رویکردی نوآورانه و همه‌جانبه برای بازسازی و تقویت زیرساخت‌های اخلاقی جامعه است.

راهکارهای ارتقای اخلاق اسلامی

الف) خودسازی فردی: اصلاح اخلاق از درون فرد و با اراده و تدبر در معارف دینی آغاز می‌شود.

ب) احیای جلسات اخلاق با رویکرد نو: اساتید اخلاق با بهره‌گیری از زبان روز و پاسخ‌گویی به نیازهای نسل جدید نقش کلیدی دارند.

ج) نقش‌آفرینی رسانه‌ها: تولید محتوای جذاب، عمیق و بصیرت‌بخش در رسانه‌های دیداری و نوشتاری برای ترویج اخلاق لازم است.

د) الگوگیری از سبک زندگی شهدا: شهدا با سیره‌ای مملو از صداقت، تواضع، ایثار، ولایتمداری و معنویت، الگوهایی عملی برای بازسازی اخلاق اجتماعی‌اند.

خلأهای اخلاقی که در جامعه شاهد آن هستیم، نه تنها ریشه‌های فرهنگی دارد، بلکه نتیجه غفلت از آموزه‌های ناب اسلام و فراموشی الگوهای سعادت‌آفرین است. بازگشت به اخلاق اسلامی، راه رهایی از بحران‌های فرهنگی و اجتماعی امروز است. این مسیر با خودسازی، ترویج معارف دینی، مشارکت خانواده و مدرسه، و احیای الگوهای الهام‌بخش ممکن خواهد شد. تحقق جامعه‌ای اخلاق‌مدار نیازمند عزم ملی، همبستگی فرهنگی و بازاندیشی در سبک زندگی است. 25/4/1404

حجت الاسلام مجتهدزاده عضو بسیج اساتید، مدیران و نخبگان حوزه علمیه قم

ارسال نظرات