۰۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۷:۰۴
کد خبر: ۷۸۷۷۵۰
ستایشی:

صدای مردم و مقاومت نباید در طوفان رسانه‌ای دشمن گم شود

صدای مردم و مقاومت نباید در طوفان رسانه‌ای دشمن گم شود
سردبیر حوزه نشست‌های پایگاه خبری جماران با اشاره به نقش اساسی رسانه در جنگ ترکیبی تأکید کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری باید رسانه را جبهه‌ای فعال در دفاع از حقیقت دانست و با الگوگیری از سیره امامین انقلاب در برابر عملیات روانی دشمن ایستادگی کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، سجاد ستایشی، سردبیر حوزه نشست‌های پایگاه خبری جماران، در نشست «بازخوانی تجارب مدیران رسانه‌ای در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه 2» که از سلسله نشست‌های «بازکاوی جنگ و صلح تحمیلی از منظر آموزه‌های اسلامی» عصر سه‌شنبه در محل خبرگزاری رسا برگزار شد، با اشاره به اهمیت جهاد رسانه‌ای در شرایط جنگ ترکیبی، تأکید کرد: امروز باید بیش از هر زمان دیگری به رسانه به‌مثابه جبهه‌ای فعال در دفاع از حقیقت و صدای مظلومان نگاه کنیم و اجازه ندهیم که جریان‌های معاند روایت رسمی جمهوری اسلامی را مخدوش کنند.

وی با قدردانی از خبرگزاری رسا به‌عنوان یکی از رسانه‌های فعال در تبیین آموزه‌های اسلامی و انقلابی اظهار داشت: فعالیت‌های وزین این مجموعه در حوزه بازخوانی تجربه‌های تاریخی از جمله جنگ تحمیلی ۱۲ روزه و ابعاد رسانه‌ای آن نشان‌دهنده دغدغه‌مندی تحسین‌برانگیز نسبت به بازتولید گفتمان امام خمینی(ره) در بستر رسانه است. امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز داریم به این میراث نظری و عملی بازگردیم.

سیره امام خمینی(ره)، الگویی برای کنشگری رسانه‌ای

ستایشی با تأکید بر اینکه در جنگ رسانه‌ای نمی‌توان منفعل بود، تصریح کرد: سیره امام خمینی(ره) برای ما یک الگوی بی‌بدیل در مواجهه با بحران‌های رسانه‌ای و عملیات روانی دشمنان است. ما تلاش کرده‌ایم بخش‌هایی از این سیره را متناسب با شرایط جنگ ترکیبی امروز بازخوانی و ارائه کنیم چراکه آموزه‌های ایشان همچنان به کار امروز ما می‌آید و باید به‌طور خلاقانه در رسانه بازتولید شود.

وی با اشاره به برخی از مواضع ابتدایی امام خمینی(ره) در نهضت اسلامی افزود: از نخستین سخنرانی‌های امام(ره) در سال ۱۳۴۲، شاهد تبیینی ریشه‌ای از ساختار سلطه و اهداف صهیونیسم بین‌الملل بودیم؛ حضرت امام صریحاً اعلام کردند که اسرائیل و آمریکا نمی‌خواهند ایران پیشرفت کند یا صاحب دانشمندان باشد. ما امروز نیز باید همین هشدارها را محور تولیدات رسانه‌ای قرار دهیم تا افکار عمومی داخلی و جهانی نسبت به واقعیت دشمنان آگاه شود.

روایت امام و رهبری نسخه نجات در جنگ ترکیبی

سردبیر پایگاه خبری جماران ادامه داد: متأسفانه گاهی در فضای رسانه‌ای کشور با نوعی سستی یا بی‌تفاوتی نسبت به سیره تاریخی امام(ره) مواجه هستیم؛ حال‌آنکه بازخوانی بیانات امام و رهبری نه‌تنها یک اقدام هویتی بلکه یک ضرورت استراتژیک در جهاد تبیین به شمار می‌آید.

رهبر معظم انقلاب، پرچمدار گفتمان امام(ره)

ستایشی با اشاره به نقش راهبردی رهبر معظم انقلاب در استمرار گفتمان امام خمینی(ره) در شرایط گوناگون خاطرنشان کرد: بیانات رهبر انقلاب در سالگرد ارتحال امام(ره)، به‌ویژه در مراسم‌های ۱۴ خرداد از جمله مهم‌ترین منابع بازخوانی اندیشه امام راحل است. رهبر معظم انقلاب در مقاطع مختلف توانستند با بهره‌گیری از این گفتمان نه‌تنها در جنگ رسانه‌ای بلکه در اداره کلان کشور نیز جبهه دشمن را خلع سلاح کنند.

وی ادامه داد: یکی از نمونه‌های بارز این امر نحوه مدیریت رهبری در بحران‌ جنگ 12 روزه و همچنین در مقاطع تنش‌آمیز داخلی است. رسانه‌ها باید با الهام از این نگاه از فضای منفعلانه خارج شوند و به بازوی تحلیلی ـ تبیینی نظام در نبرد روایت‌ها تبدیل گردند.

مدیریت رسانه‌ای در جنگ ۱۲ روزه

سردبیر حوزه نشست‌های جماران در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به تجربه رسانه‌ای در جنگ ۱۲ روزه، اظهار داشت: در جریان جنگ اخیر برنامه‌ریزی‌های رسانه‌ای پایگاه خبری جماران به‌صورت شبانه‌روزی انجام شد و گزارش‌های میدانی به‌طور منظم تهیه و پخش می‌گردید. این تلاش‌ها نشان داد که با وجود محدودیت‌ها می‌توان صدای مقاومت را در برابر هجمه‌های سنگین رسانه‌ای غرب و رژیم صهیونیستی به گوش جهان رساند.

روایت امام و رهبری نسخه نجات در جنگ ترکیبی

وی افزود: این تجربه بار دیگر اهمیت آمادگی و حضور فعال رسانه‌ای را در ساعات ابتدایی بحران‌ها ثابت کرد؛ چراکه در همین ساعات اول با موج عظیمی از اخبار جعلی یا همان فیک‌نیوز مواجه بودیم. دشمن تلاش می‌کرد با بمباران اطلاعاتی فضا را ملتهب کرده و افکار عمومی را به سمت تحلیل‌های نادرست سوق دهد.

ستایشی ادامه داد: در چنین شرایطی رسانه‌های انقلابی باید بتوانند ضمن راستی‌آزمایی سریع اطلاعات با تولید محتوای دقیق و مستند مانع از شیوع شایعات و بحران‌آفرینی شوند. این وظیفه‌ای است که نه‌فقط بر عهده خبرگزاری‌ها بلکه بر دوش همه نهادهای فرهنگی و رسانه‌ای کشور است.

بازگشت به روحیه انقلابی و الگوگیری از مدیریت اوایل انقلاب

ستایشی با اشاره به برخی نگرانی‌های موجود در فضای عمومی کشور پیرامون احتمال بروز جنگ، تصریح کرد: این روزها برخی چنین القا می‌کنند که کشور در آستانه یک درگیری بزرگ قرار دارد. در این فضا باید به‌جای ایجاد رعب به مردم روحیه دهیم و از تجربه مدیریت اول انقلاب الگو بگیریم؛ تجربه‌ای که سرشار از نشاط انقلابی، برنامه‌ریزی متمرکز و همدلی مردم و مسئولان بود.

وی افزود: رسانه‌ها باید خود را برای چنین فضایی آماده کنند. لازم است نهادهای رسانه‌ای همچون فرماندهی قرارگاه فرهنگی، با چیدمان دقیق و تقسیم کار مشخص از بروز سردرگمی و آشفتگی در فضای عمومی جلوگیری کنند. مهم‌تر از همه آن‌که صدای مردم و مقاومت باید در طوفان رسانه‌ای دشمن گم نشود.

سجاد ستایشی در پایان سخنان خود ضمن دعوت از فعالان رسانه‌ای برای حضور مؤثر در عرصه جهاد تبیین گفت: امروز مواجهه ما با جنگی ترکیبی است که در آن رسانه فقط ابزار اطلاع‌رسانی نیست بلکه میدان نبرد است. باید هوشمندانه، پرتحرک و با الهام از سیره امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب از حقیقت دفاع کنیم و نگذاریم روایت دشمن، میدان را تصرف کند.

مهدی الهی

ارسال نظرات