۲۹ مرداد ۱۴۰۴ - ۲۰:۰۸
کد خبر: ۷۸۹۰۹۷
آیت‌الله کعبی:

بیانیه اصلاحات، ذلیلانه و از زبان دشمن سخن می‌گوید

بیانیه اصلاحات، ذلیلانه و از زبان دشمن سخن می‌گوید
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، در جمع مدیران مدارس حوزه‌های علمیه خوزستان تأکید کرد: اسلام نه تنها آیینی فردی بلکه نقشه راه تمدن بشری است و انقلاب اسلامی با بازتولید نگاه تمدنی به اسلام، ایستادگی مقابل غرب‌گرایی و زمینه‌ساز تحقق فتح تمدنی و اقتدار ایران شده است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت‌الله عباس کعبی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در جمع مدیران مدارس حوزه‌های علمیه خوزستان تأکید کرد: اسلام به عنوان یک دین جامع نه تنها آیینی فردی نیست بلکه نقشه راهی برای ساخت تمدن بشری ارائه می‌دهد و مفاهیمی چون توحید، عدالت، کرامت انسان، علم و دانش، رحمت و مودت، فداکاری، عقلانیت، معنویت، اخلاق، کار و تلاش و زهد و قناعت را در تمامی ساحت‌های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و امنیتی زندگی انسان‌ها اثرگذار می‌داند.

اسلام نظام معرفتی مبتنی بر علم و اخلاق 

وی با اشاره به جایگاه اسلام در مقابله با تمدن جاهلی افزود: نظام معرفتی جاهلیت مبتنی بر جهل و حدس و گمان بود اما اسلام نظام معرفتی مبتنی بر علم و یقین را معرفی می‌کند. در حالی که جاهلیت خودنمایی و فخر فروشی را ترویج می‌کرد اسلام نظام اخلاقی مبتنی بر بندگی خدا و تقوا را جایگزین آن نمود. همچنین نظام اجتماعی جاهلیت بر اساس تعصب شکل گرفته بود در حالی که اسلام رشد و شکوفایی انسان را هدف می‌گیرد.

آیت‌الله کعبی درباره بعد سیاسی تمدن اسلامی گفت: نظام سیاسی جاهلیت بر اساس جاهلی‌گری بود اما اسلام نظام سیاسی مبتنی بر ولایت الهی و نقش آن در هدایت و پویایی جامعه را معرفی می‌کند.

وی همچنین با تشریح ساختار تمدن اسلامی تصریح کرد: تمدن اسلامی دارای سه ضلع اصلی است؛ نخست نظریه تمدنی برگرفته از قرآن و سنت دوم بهره‌گیری از علوم و فنون بشری برای دستیابی به قله‌های انسانی و سوم مقاومت و بازدارندگی نظامی و امنیتی. اگرچه چارچوب نظری اهمیت دارد اما عدم اقتدار عملی می‌تواند به شکست منجر شود.

آیت‌الله کعبی در ادامه تأکید کرد: تمدن اسلامی در پی ایجاد جامعه‌ای متعالی و انسانی است که ارزش‌ها و اصول اسلامی در آن حاکم باشد.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به نقش انقلاب اسلامی در تداوم تمدن اسلامی تأکید کرد: انقلاب اسلامی در عصر ما بازتولید نگاه تمدنی به اسلام را بر اساس اجتهاد اصیل و متناسب با زمان و مکان به نمایش گذاشت. این دیدگاه ابتدا در اندیشه‌های بنیان‌گذار نظام مقدس جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی (ره) و سپس در اندیشه‌های حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نمود پیدا کرد و همراه با تولید مقاومت و بازدارندگی علمی و فناوری بود.

از هضم تمدنی تا فتح تمدنی

وی با بیان مراحل مقابله جاهلیت با اسلام افزود: در مرحله اول جاهلیت تلاش داشت اسلام را از زیربنای فرهنگی خود حذف کند که آن را هضم تمدنی نامیده‌ایم. در مرحله دوم، مهار تمدنی سعی شد اسلام کنترل و محدود شود اما مقاومت پیامبر (ص) و یارانش مانع این کار شد. مرحله سوم، حذف تمدنی، با جنگ‌های تمام‌عیار از غزوه بدر تا احزاب همراه بود اما ایمان و رهبری الهی موجب پیروزی جامعه اسلامی شد. مرحله چهارم، رقابت تمدنی، شامل مذاکرات صلح حدیبیه بود که پیامبر(ص) از موضع اقتدار با دشمنان مذاکره کرد و آن را مقدمه فتح مکه و بنیان‌گذاری تمدن جهانی اسلام قرار داد.

آیت‌الله کعبی درباره نقش ولایت در حفظ روح تمدنی اسلام بیان کرد: ولایت روح اسلام تمدنی است؛ چرا که بدون ولایت این روح دچار تلاطم و خطر می‌شود. فتح مکه با شعار جهانی رحمت اسلام و ابلاغ ولایت کامل شد و آیه « الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ » نشان‌دهنده تکامل دین اسلام است.

وی همچنین با اشاره به تحولات پس از رحلت پیامبر (ص) گفت: جریان جاهلیت در لباس نفاق اجتماعی و سیاسی دوباره ظهور کرد و تلاش کرد اسلام را از درون دچار انحراف کند. تلاش‌های حضرت زهرا (س)، امیرالمؤمنین علی (ع)، امام حسن(ع) و امام حسین (ع) باعث شد اسلام باقی بماند و اوج فداکاری در عاشورا برای حفظ دین رقم خورد. این مراحل چندگانه در انقلاب اسلامی نیز بازتولید شده است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: علیه انقلاب اسلامی همانند صدر اسلام مراحل چندگانه شامل هضم تمدنی، مهار تمدنی، حذف تمدنی و رقابت تمدنی طراحی و اجرا شد.

ایستادگی مقابل غرب‌گرایی

وی با اشاره به روزهای نخست انقلاب اسلامی افزود: دشمنان تصور می‌کردند انقلاب تنها یک شور و احساسات دینی است و می‌توان آن را به سمت مدار غرب هدایت کرد. حضور برخی افراد غرب‌گرا در شورای انقلاب از جمله دولت موقت بازرگان زمینه‌ساز این تصور بود. اما امام خمینی (ره) با هوشمندی ایستادگی کردند و با تأکید بر جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد در مقابل غرب‌گرایی ایستادند و قانون اساسی را مبتنی بر فرهنگ اهل بیت (ع) تدوین کردند.

آیت‌الله کعبی ادامه داد: پس از عبور نظام جمهوری اسلامی از مرحله هضم تمدنی دشمنان تلاش کردند انقلاب را محدود کنند اما انقلاب اسلامی به الگویی برای جوانان فلسطینی، لبنانی و دیگر کشورها تبدیل شد. در مرحله مهار تمدنی دشمنان اقدام به محدودسازی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کردند اما این تلاش‌ها به نتیجه نرسید و انقلاب به قدرت نوظهور تمدنی بر اساس اسلام ناب بدل شد.

وی درباره مرحله حذف تمدنی توضیح داد: دشمنان از زمان دولت بوش با هدف شکل‌دادن به خاورمیانه جدید و حمله نظامی به عراق، افغانستان و ایران وارد این مرحله شدند اما زیرساخت‌های قوی ایران مانع تحقق اهداف آنها شد. بنابراین مدل حذف را تغییر دادند و به جنگ نرم، جنگ ادراکی و فشار اقتصادی روی آوردند. برنامه‌ریزی ۳۰ ساله آنها برای جنگ ۱۲ روزه با بهره‌گیری از رسانه‌ها و تکنولوژی روز نیز ناکام ماند.

آیت‌الله کعبی در پایان تصریح کرد: پس از این تحولات انقلاب اسلامی وارد مرحله رقابت تمدنی شد. مذاکره قبل، حین و بعد از جنگ‌ها اهداف متفاوتی دارد؛ قبل از جنگ برای صیانت از حقوق هسته‌ای حین جنگ برای توقف تجاوز و پس از جنگ برای تثبیت ایران قدرتمند و پیروز در عرصه بین‌الملل.

نگاه ذلیلانه و «ما نمی‌توانیم» در سیاست

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، تأکید کرد: نگاه ذلیلانه و مبتنی بر «ما نمی‌توانیم» در عرصه سیاست و تمدن اسلامی غیرقابل قبول است. متأسفانه بیانیه اخیر جبهه اصلاحات در چارچوب این نگاه قرار دارد و گویی از زبان دشمن سخن می‌گوید.

وی با اشاره به مرحله «رقابت تمدنی» افزود: برای رسیدن به مرحله فتح تمدنی باید به چند محور توجه داشت. مهم‌ترین آن عمل به هفت فرمان راهبردی رهبر معظم انقلاب است که در چهلم شهدای حماسه اقتدار ایران ابلاغ شد و تکالیف بسیار روشن و روشنی را تعیین کرده است.

آیت‌الله کعبی تأکید کرد: تلاش در چارچوب این فرمان‌ها و حرکت هوشمندانه در میدان رقابت تمدنی، زمینه‌ساز تحقق فتح تمدنی و اقتدار جهانی انقلاب اسلامی خواهد بود.

ارسال نظرات