معمار تربیت نیروهای انقلابی و پرچمدار تحول در حوزه

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، انقلاب اسلامی ایران بهعنوان بزرگترین جنبش دینی - سیاسی قرن بیستم حاصل مجاهدت و ایثار صدها عالم و روحانی مبارزی است که با جان، علم و اندیشه خود در راه تحقق آرمانهای اسلامی ایستادند. در میان این چهرههای درخشان نام آیتالله شهید علی قدوسی درخششی ویژه دارد؛ عالمی که نهتنها در میدان سیاست و مقاومت بلکه بیش از همه در عرصه تربیت نسل آینده مدیران نظام و حوزه نقشی بیبدیل ایفا کرد. او که از دامادهای علامه طباطبایی و از شاگردان ممتاز امام خمینی(ره) آیتالله بروجردی و علامه بود توانست حلقهای میان سنت حوزه و نیازهای روز جامعه پدید آورد و الگویی نو از مدیریت علمی و تربیتی ارائه دهد. شهادت مظلومانهاش در انفجار دفتر دادستانی کل انقلاب در شهریور ۱۳۶۰ نقطه اوج حیات پر برکت او و نشانی دیگر از مظلومیت روحانیت انقلابی در برابر تروریسم منافقین بود.
تولد و سالهای آغازین
شهید قدوسی در ۱۲ مرداد ۱۳۰۶ در نهاوند دیده به جهان گشود. خانوادهای مذهبی و متدین داشت و نخستین درسها را در مکتبخانه و نزد پدر فرا گرفت. او از همان کودکی به علم و معنویت گرایش نشان داد و در حالی که تنها ۱۵ سال داشت در سال ۱۳۲۱ راهی حوزه علمیه قم شد؛ هجرتی که مسیر زندگی او را رقم زد.
تحصیل در قم و نجف؛ شاگردی در محضر بزرگان
در قم او از محضر استادان بزرگی چون شهید آیتالله صدوقی، آیتالله بروجردی، امام خمینی(ره) و علامه طباطبایی بهره برد. دقت علمی، زهد و تلاش خستگیناپذیرش باعث شد خیلی زود در حلقه شاگردان برجسته این بزرگان جای گیرد. ارتباط نزدیک او با علامه طباطبایی به حدی بود که مورد علاقه خاص ایشان قرار گرفت و افتخار دامادی این فیلسوف بزرگ را یافت. در سال ۱۳۴۱ آیتالله قدوسی به مقام اجتهاد نائل شد و از همان زمان بهعنوان عالمی صاحبنظر شناخته میشد.
حضور فعال در جریانهای سیاسی پیش از انقلاب
شهید قدوسی تنها یک مدرس حوزه نبود؛ او روحانیای انقلابی و دغدغهمند بود که از همان جوانی وارد میدان مبارزه شد. همکاری با آیتالله کاشانی در جریان ملی شدن صنعت نفت (۱۳۳۰ تا ۱۳۳۲) ارتباط با فدائیان اسلام و حمایت از شهید نواب صفوی، گذراندن دورههای آموزش نظامی در کوهستانها و مقابله با حزب توده در نهاوند همه نشان از روحیه مبارزاتی و اجتماعی او دارد.
با آغاز نهضت امام خمینی(ره) او در صف نخست حامیان امام(ره) قرار گرفت. همین امر موجب شد بارها توسط ساواک دستگیر، زندانی و شکنجه شود. با وجود این فشارها، نه تنها از مسیر خود بازنگشت بلکه بر استقامتش افزوده شد.
پروژهای راهبردی برای تربیت نیرو
یکی از مهمترین خدمات شهید قدوسی تأسیس مدرسه علمیه حقانی به همراه شهید آیتالله بهشتی بود. این مدرسه نقطه عطفی در تاریخ حوزههای علمیه محسوب میشود؛ زیرا توانست میان سنتهای اصیل حوزه و نیازهای روز جامعه پلی برقرار کند.
مدرسه حقانی با بهرهگیری از برنامهریزی دقیق، ارزشیابی علمی، آزمونهای منظم و نظارت آموزشی، نسلی از طلاب توانمند، متعهد و انقلابی را تربیت کرد. بسیاری از مدیران و مسئولان جمهوری اسلامی در دهههای نخست انقلاب، پرورشیافته همین مدرسه بودند. شهید قدوسی در این پروژه نشان داد که روحانیت تنها با تکیه بر شیوههای سنتی نمیتواند نیازهای آینده را پاسخ دهد و باید به مدیریت نوین آموزشی توجه کند.
مکتب توحید؛ گامی در آموزش بانوان
از دیگر ابتکارات شهید قدوسی تأسیس مکتب توحید در سال ۱۳۵۲ بود. این مرکز با هدف آشنایی بانوان با مبانی فکری و اعتقادی اسلام تأسیس شد و پس از انقلاب اسلامی به حوزه علمیه خواهران تبدیل گردید. این حرکت نشان از نگاه آیندهنگر و اجتماعی شهید قدوسی داشت؛ او معتقد بود که نیمی از جامعه باید در عرصه فهم دینی و تربیت اسلامی فعال باشند و این مسئولیت را حوزه باید برعهده گیرد.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی
با پیروزی انقلاب شهید قدوسی همچون گذشته در خط مقدم خدمت به نظام اسلامی قرار گرفت. او عضو فعال کمیته استقبال از امام خمینی(ره) بود و سپس به عضویت شورای عالی قضایی درآمد. در ادامه با حکم امام خمینی(ره) بهعنوان دادستان کل انقلاب اسلامی منصوب شد. در این مسئولیت خطیر کوشید تا نیروهای متعهد و معتقد به انقلاب را وارد سیستم قضایی کند و دستگاه عدالت را در مسیر اسلامیسازی قرار دهد. قاطعیت، صداقت و روحیه انقلابی او موجب شد دستگاه قضایی در سالهای نخست انقلاب از انحراف و رخنه جریانهای معاند مصون بماند.
ویژگیهای شخصیتی و اخلاقی
شهید قدوسی در کنار مقام علمی و مدیریتی، ویژگیهای اخلاقی برجستهای داشت. زهد، مردمی بودن، سادگی، تقوا، قاطعیت در اجرای عدالت، و در عین حال روحیهای مهربان و تربیتی از او شخصیتی ساخته بود که هم در میان طلاب و هم در میان مردم محبوبیت داشت. دامادی علامه طباطبایی او را بیش از پیش به جایگاه علمی و اخلاقی والایی رسانده بود. در خانواده نیز نمونهای از ایثار و تربیت اسلامی بود؛ تا آنجا که فرزند او در جبهههای دفاع مقدس به شهادت رسید و خود نیز پدر شهید شد.
نقطه اوج یک زندگی سراسر مجاهدت
سرانجام در ۱۴ شهریور ۱۳۶۰ دفتر دادستانی کل انقلاب هدف بمبگذاری منافقین قرار گرفت و آیتالله قدوسی در این حادثه به شهادت رسید. شهادت او موجی از اندوه و خشم در کشور برانگیخت و یادآور مظلومیت روحانیت مبارز در برابر تروریسم سازمانیافته منافقین شد. پیکر مطهرش در حرم مطهر حضرت معصومه(س) در قم به خاک سپرده شد و زیارتگاه دلدادگان انقلاب شد.
جایگاه تاریخی و میراث ماندگار
اگر بخواهیم نقش آیتالله شهید قدوسی را در یک جمله خلاصه کنیم باید گفت او معمار تربیت نیروهای انقلابی در حوزه و نظام بود. مدرسه حقانی و مکتب توحید، دو یادگار جاویدان اوست که آثارشان همچنان در نظام اسلامی دیده میشود. بسیاری از مدیران، قضات، و شخصیتهای شاخص انقلاب، پرورشیافته نگاه تربیتی و مدیریتی اویند.
امروز با گذشت بیش از چهار دهه از شهادتش، بازخوانی زندگی او برای طلاب و حوزویان ضروری است؛ چراکه او نشان داد چگونه میتوان در عین پایبندی به سنتهای حوزه، به نوآوری و نیازهای روز نیز پاسخ داد. همچنین سیره او الگویی است برای مدیران نظام که علم، اخلاق، سادهزیستی و قاطعیت را در کنار هم داشته باشند.
نتیجهگیری
زندگی و شهادت آیتالله شهید علی قدوسی تصویری روشن از پیوند علم، جهاد، تربیت و مدیریت اسلامی ارائه میدهد. او عالمی بود که حوزه را به نیازهای جامعه متصل کرد، سیاست را با معنویت آمیخت و با خون خود عدالتخواهی و ایثار را امضا کرد. اگر امروز حوزههای علمیه در مسیر تحول و تربیت نیروهای کارآمد قرار دارند، بیتردید یکی از پایهگذاران اصلی این حرکت، همین شهید مظلوم است.
نام او در تاریخ انقلاب اسلامی بهعنوان پرورشدهنده مدیران نظام و حوزه جاودانه خواهد ماند؛ همانگونه که خون پاکش، سندی بر مظلومیت روحانیت و حقانیت انقلاب اسلامی است.