۱۳ مهر ۱۴۰۴ - ۱۲:۳۳
کد خبر: ۷۹۳۳۲۰

اعتکاف سه‌مرحله‌ای برای پرورش نوجوانان متعهد در یک مدل تربیتی نوین

اعتکاف سه‌مرحله‌ای برای پرورش نوجوانان متعهد در یک مدل تربیتی نوین
طرح اعتکاف سه‌مرحله‌ای با هدف تقویت جنبه‌های مختلف تربیتی نوجوانان توسط یک فعال تربیتی در بروجرد طراحی و اجرا شده است.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، عارف خسروی مبلغ تخصصی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در گفتگویی، جزئیات طرح نوین «اعتکاف سه‌مرحله‌ای» را با عنوان «اعتکاف به یادماندنی» تشریح کرد. این طرح که با هدف تربیت نوجوانان و تقویت هویت، اعتقاد و مهارت‌های اجتماعی آنها طراحی شده است، در شهرستان بروجرد اجرا شده و با استقبال گسترده‌ای از سوی نوجوانان و خانواده‌ها مواجه شده است.

پیشینه و ضرورت طرح

خسروی با اشاره به تجربه ای که در حوزه تربیت نوجوانان در تهران و قم و بروجرد دارد، بیان کرد: پس از وقایع مرتبط با فتنه زن، زندگی، آزادی، ضرورت سرمایه‌گذاری ویژه بر روی نوجوانان بیش از پیش احساس شد. رهبر معظم انقلاب در فرمایشات خود تأکید دارند که هر مقدار در حوزه نوجوانان هزینه کنیم، سرمایه‌گذاری است. به همین دلیل، تصمیم گرفتیم تا با استفاده از رشته علوم تربیتی و نظریه‌های تربیتی، کار خود را بر اساس مبانی اسلامی و نیازهای روز نوجوانان پیش ببریم.

وی افزود: تجربیات گذشته ما بر اساس ذوق و سلیقه بود، اما پس از آشنایی با نظریه‌های تربیتی امامین انقلاب و دیگر بزرگان دین، به این نتیجه رسیدیم که کار باید بر اساس مبانی اسلامی و نیازهای واقعی نوجوانان باشد. این امر ما را به سمت و سوی رشته‌های علوم تربیتی سوق داد.

هدف و ساختار طرح

این مبلغ توانمند، هدف اصلی طرح اعتکاف سه‌مرحله‌ای را تربیت نوجوانان با ایمان، انقلابی و متعهد دانست که بتوانند در آینده، نقش موثری در مدیریت کشور ایفا کنند. معتقدیم که نوجوانان باید برای مدیریت کلان کشوری تربیت شوند. برای دستیابی به این هدف، چهار انجمن را تاسیس کردیم: انجمن دانش‌آموزی، انجمن دانشجویی، انجمن طلاب و انجمن معلمی.

وی افزود: طرح اعتکاف سه‌مرحله‌ای شامل: مرحله اول: اعتکاف نوجوانان؛ مرحله دوم: مشاوره خانواده؛ و مرحله سوم: اردوی راهیان پیشرفت. هر یک از این مراحل با هدف تقویت جنبه‌های مختلف تربیتی نوجوانان طراحی شده است.

مرحله اول: اعتکاف نوجوانان

خسروی توضیح داد: در مرحله اول، نوجوانان در سه روز اعتکاف در مسجد، با برنامه‌های متنوع دینی مذهبی، تربیتی، آموزشی  مواجه  شده و در گروه‌های ۱۰ تا ۱۳ نفره تقسیم می‌شوند. هر کدام از گروه‌ها دارای یک مربی طلبه هستند که آن مربی در طول 3 روز اعتکاف همیشه با نوجوانان همراه بوده و با آنها زندگی می کند.

وی افزود: نوجوانان معتکف علاوه بر شرکت در برنامه‌های دینی، مذهبی همانند قرائت قرآن، مناجات و هیئت که با هدف تقویت اعتقادات و هویت مذهبی نوجوانان طراحی شده است، در برنامه‌های که به صورت چالش های هدفمند طراحی شده به صورت گروهی و همراه با مربی خود حضور پیدا می‌کنند. این چالش‌ها شامل بررسی دستاوردهای کشورهای محور مقاومت، تحلیل مسائل منطقه‌ای و ارائه راهکارهای بومی است،برسی وتحلیل مستند های مرتبط با نوجوانان. هدف از این چالش‌ها، تقویت مهارت‌های تحلیل، کار گروهی و خلاقیت نوجوانان است.

مرحله دوم: مشاوره خانواده

این مبلغ توانمند بیان کرد: در مرحله دوم، والدین نوجوانان در برنامه‌های مشاوره‌ای شرکت می‌کنند. ما معتقدیم که خانواده‌ها نقش کلیدی در تربیت نوجوانان دارند. به همین دلیل، برنامه‌های مشاوره‌ای برای والدین برگزار می‌شود تا بتوانند نوجوانان خود را بهتر بشناسند و با آنها ارتباط موثرتری برقرار کنند.

وی افزود: این برنامه‌ها شامل مشاوره عمومی، مشاوره خصوصی، کارگاه‌های آموزشی و جلسات گفتگو است. هدف از این برنامه‌ها، تقویت مهارت‌های تربیتی والدین و ایجاد ارتباط عاطفی بین نوجوانان و خانواده‌ها است.

مرحله سوم: اردوی راهیان پیشرفت

خسروی گفت: در مرحله سوم، نوجوانان در اردوهای راهیان پیشرفت شرکت می‌کنند. هدف از این اردوها، آشنایی نوجوانان با دستاوردهای انقلاب اسلامی و تقویت روحیه امید و خودباوری در آنها است. نوجوانان از مکان‌هایی مانند کارخانه‌های تولیدی، مراکز علمی و فناوری بازدید می‌کنند و با دستاوردهای کشورمان آشنا می‌شوند.

دستاوردها و نتایج

خسروی به دستاوردهای طرح اعتکاف سه‌مرحله‌ای اشاره کرد و گفت: این طرح توانسته است نوجوانان را در زمینه‌های هویت، اعتقاد و مهارت‌های اجتماعی تقویت کند. همچنین، مشارکت خانواده‌ها در این طرح، نقش موثری در موفقیت آن داشته است.

وی افزود: استقبال گسترده نوجوانان، به ویژه از مدارس سمپاد، نشان‌دهنده موفقیت این طرح است. ما امیدواریم که بتوانیم این طرح را در سایر مناطق کشور نیز اجرا کنیم.

چالش‌ها و راهکارها

این مبلغ توانمند به چالش‌های اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: یکی از چالش‌های اصلی، تامین منابع مالی و حمایت‌های لازم است. ما امیدواریم که بتوانیم با حمایت‌های دفتر تبلیغات اسلامی، آموزش و پرورش و سایر نهادها، این طرح را گسترش دهیم.

وی افزود: همچنین، ما نیازمند آموزش‌های تخصصی برای طلاب و مربیان هستیم تا بتوانند به شکل موثرتری در این طرح شرکت کنند. آموزش‌هایی در زمینه مدیریت، هوش هیجانی و ارتباط با نوجوانان ضروری است.

پیام نهایی

در پایان، خسروی پیام نهایی خود را چنین بیان کرد: معتقدیم که تربیت نوجوانان، سرمایه‌گذاری در آینده کشور است. امیدواریم که با اجرای طرح‌هایی مانند اعتکاف سه‌مرحله‌ای، بتوانیم نسل جوان و متعهدی را تربیت کنیم که بتوانند در آینده، نقش موثری در پیشرفت کشور ایفا کنند. این طرح گامی است در جهت تحقق منویات مقام معظم رهبری در زمینه تربیت نسل جوان و نخبه.

ارسال نظرات