۱۵ مهر ۱۴۰۴ - ۱۷:۰۴
کد خبر: ۷۹۳۶۳۶
رئیس اداره تبلیغات اسلامی کاشان مطرح کرد؛

عرفان حلقه، پروژه‌ای برای تخریب بنیان‌های اعتقادی جامعه اسلامی

عرفان حلقه، پروژه‌ای برای تخریب بنیان‌های اعتقادی جامعه اسلامی
کاشان- حجت الاسلام بصیرتی با استناد به آیه ۳۳ سوره مائده گفت: وقتی فردی با سوء‌استفاده از نام دین، مردم را از مسیر توحید و ولایت منحرف می‌کند، ایمان و هویت دینی جامعه را هدف گرفته است و این همان «افساد فی‌الارض» است.

حجت الاسلام مهدی بصیرتی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، با اشاره به جریان شناسی عرفان حلقه و تبیین فقهی افساد فی‌الارض، گفت: محمدعلی طاهری، مؤسس فرقه ضاله عرفان حلقه، اخیراً با تحریک هواداران خود به ایجاد ناآرامی، بار دیگر نامش را مطرح کرده است.

وی با بیان اینکه پدیده‌ای مانند «عرفان حلقه» را نمی‌توان صرفاً یک انحراف فکری یا خطای شخصی دانست، بلکه باید آن را بخشی از یک پروژه بزرگ‌تر برای تخریب بنیان‌های اعتقادی جامعه اسلامی تلقی کرد، افزود: تجربه تاریخی نشان داده ریشه تمام فرقه‌های انحرافی در دوران معاصر، از بابیت و بهائیت گرفته تا عرفان‌های نوظهور و مدرن، در تفکر استعماری و شیطانیِ صهیونیسم، انگلستان و آمریکا نهفته است.

حجت الاسلام بصیرتی با تأکید براینکه هدف مشترک همه آنها یکی است، اظهار داشت: سست کردن ایمان مردم، بریدن ارتباط انسان با خدا و ولایت، و جایگزین کردن یک معنویت دروغین و انحرافی به جای توحید ناب محمدی (ص) از جمله مهمترین اهداف آنها است.

وی با اشاره به اینکه درعرفان حلقه نیز همین خط به خوبی دیده می‌شود، گفت: این جریان با ادعای «وصل به شعور کیهانی» و «درمان با انرژی»، به نوعی توحیدِ وارونه را ترویج می‌کند.

به گفته وی طاهری تا آنجا پیش رفته که شیطان را تنها موحّد عالم معرفی می‌کند و در ظاهر از خدا دم می‌زند، اما در عمل، محور عالم را شیطان می‌داند و این دقیقاً همان منطق باطل شیطان‌پرستان و پیروان عرفان‌های صهیونیستی است که با پوشش معنویت، انسان را از خدا جدا می‌کنند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی کاشان با بیان اینکه از منظر فقه اسلامی چنین جریان‌هایی «افساد فی‌الارض» هستند، اظهار داشت: در فقه اسلامی، افساد فی‌الارض یکی از شدیدترین عناوین مجرمانه است و شامل هر حرکتی می‌شود که اساس ایمان، امنیت و سلامت جامعه را مورد تهدید قرارمی دهد.

وی با استناد به آیه ۳۳ سوره مائده قرآن کریم درباره مفسدان که می‌فرماید، «إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِینَ یُحَارِبُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَیَسْعَوْنَ فِی الأَرْضِ فَسَادًا...» گفت: وقتی فردی با سوء‌استفاده از نام دین، مردم را از مسیر توحید و ولایت منحرف می‌کند، ایمان و هویت دینی جامعه را هدف گرفته است و این همان «افساد فی‌الارض» است.

به گفته وی عرفان حلقه نه فقط از نظر معرفتی گمرا ه‌کننده است، بلکه آثار اجتماعی و روانی خطرناکی نیز دارد و گزارش‌های فراوانی از آسیب‌های روحی، فروپاشی خانواده‌ها، و انزوای اجتماعی پیروان این فرقه وجود دارد.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی کاشان ادامه داد: از دید فقهی، رهبران و مروّجان آگاه این فرقه‌ها نه‌تنها منحرف فکری هستند، بلکه مفسد فی‌الارض محسوب می‌شوند، زیرا در بنیان دین و امنیت فکری جامعه فساد ایجاد کرده‌اند.

وی به وظایف نهاد‌های قضایی و فرهنگی برای مقابله با چنین افرادی اشاره کرد و اظهار داشت: در کنار برخورد قاطع و قانونی قوه قضاییه، باید وجه فرهنگی و جهادی ماجرا نیز جدی گرفته شود.

به گفته وی برخورد با این جریان‌ها فقط کار دستگاه قضا نیست، بلکه جهاد تبیینِ مستمر لازم دارد و ما باید ریشه فکری و اعتقادی این جریان‌ها را برای مردم روشن کنیم تا جوانان بدانند پشت چهره‌های به ظاهر معنوی آنها، دستگاهی سازمان‌یافته از سرویس‌های اطلاعاتی غربی و تفکر شیطانی نهفته است.

حجت الاسلام بصِرتی ادامه داد: از سوی دیگر، خلأ معنویتِ صحیح و معرفتِ اهل‌بیتی نباید سبب شود مردم به سمت معنویت‌های تقلبی بروند، از این رو مسئولیت روحانیون، مراکز فرهنگی و آموزش و پرورش این است که با زبان روز و با استدلال و جذابیت، معنویت اصیل اسلامی را عرضه کنند.

وی با تأکید بر اینکه عرفان حقیقی یعنی شناخت خدا از مسیر عبودیت، نه تجربه‌های ذهنی و ادعا‌های انرژی‌درمانی، است، گفت: اگر جامعه به درستی از سرچشمه‌های ناب قرآن و اهل‌بیت (ع) سیراب شود، هرگز گرفتار چنین دام‌هایی نخواهد شد.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی کاشان گفت: محمدعلی طاهری و امثال او مصداق روشن افساد فکری و اجتماعی هستند و افرادی که با ترویج اندیشه‌های باطل و ضد توحیدی، در حقیقت در مسیر شیطان گام برمی‌دارند.

حجت الاسلام بصیرتی با تأکید بر اینکه مبارزه با آنان، همان مبارزه تاریخی انبیا با مفسدان است، اظهار داشت: امروز وظیفه دستگاه قضایی برخورد قاطع و بازدارنده است و وظیفه نهاد‌های فرهنگی، روشنگری و آگاهی‌بخشی عالمانه برای مصون‌سازی جامعه در برابر هجمه‌های فکری است./۱۳۰۷/

خبرنگار: محمد ملک آبادی

ارسال نظرات