۰۹ تير ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۶
کد خبر: ۷۹۵۹۴
معاون آمار و بررسی حوزه های علمیه:

شهید بهشتی از تئوریسین های برجسته و متفکر انقلاب اسلامی بود

خبرگزاری رسا ـ معاون آمار و بررسی حوزه های علمیه‌ با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری و رییس قوه قضاییه،‌ برخورد با مفسدان اقتصادی را خواسته عمومی مردم از دستگاه قضا دانست.
شهيد بهشتي


حجت الاسلام محمد مهدی منتظری، معاون آمار و بررسی حوزه های علمیه،‌ در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به نقش شهید بهشتی در انقلاب اسلامی،‌ تدوین قانون اساسی و احیای دستگاه قضایی گفت:‌ شهید بهشتی با توجه به علمیت و مدیریت منحصر به فردی که داشت،‌ نقش خود را به خوبی در تدوین قانون اساسی ایفا کرد.

وی با اشاره به جامعیت قانون اساسی جمهوری اسلامی،‌ تدوین این قانون را نتیجه زحمات،‌ دوراندیشی و تدابیر حکیمانه و مدبرانه مسؤولان و شخصیت های برجسته آن زمان دانست و تصریح کرد: شهید بهشتی نیز در تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با توجه به اشراف کامل و تسلطی که بر قوانین اسلامی و همچنین مطالعه و اطلاعی که از قوانین دیگر کشورها داشت،‌ نقش مؤثری را در تدوین این قانون مترقی ایفا کرد و قانون اساسی متناسب با دیدگاه های فقه جعفری تدوین شد.

این استاد حوزه علمیه قم‌، با بیان اینکه نقش مدیریتی شهید بهشتی در تصویب قوانین برجسته بود خاطرنشان کرد:‌ شهید بهشتی افزون بر اطلاعی که از قوانین و مبانی اسلامی داشت،‌ این مبانی و قوانین را در قالب های قانونی مدون ترسیم کرد.

وی با تجلیل از خدمات و تلاش های این شهید بزرگوار در انقلاب اسلامی و مجلس خبرگان تدوین قانون اساسی ابراز داشت: گرچه ریاست این مجلس بر عهده فرد دیگری بود،‌ اما شهید بهشتی اداره و برنامه ریزی مجلس را عهده دار بود و انصافا نیز به خوبی از عهده این کار برآمد.

حجت الاسلام منتظری تصریح کرد:‌ شهید بهشتی در گنجاندن اصل ولایت مطلقه فقیه در قانون اساسی کشور نیز نقش برجسته ای را ایفا کرد و همچنین در یکی از اصول قانون اساسی مذهب شیعه دوازده امامی را به عنوان مذهب رسمی کشور،‌ جزو قوانین لایتغیر قانون اساسی قرار داده شد و این موضوع مرهون زحمات و تدابیر شهدای محراب و شخص شهید بزرگوار آیت الله بهشتی بود.

وی نقش شهید بهشتی را در دستگاه قضایی کشور برجسته توصیف و با بیان اینکه وی در اسلامی شدن تشکیلات قضایی کشور نقش بارز و برجسته ای داشت تصریح کرد:‌ وی اشراف بسیار کاملی نسبت به قوانین و حقوق اسلامی، حقوق بین الملل،‌ حقوق جزایی و حقوق مدنی داشت و از سوی امام راحل به ریاست دیوانعالی کشور منصوب شد.

حجت الاسلام منتظری، شهید بهشتی را از تئوریسین های برجسته و متفکر انقلاب اسلامی دانست و تاکید کرد: این شهید بزرگوار در کنار حضرت آیت الله خامنه ای رهبر فرزانه انقلاب،‌ شهید مطهری و دیگر بزرگان،‌ جزو تئوریسین های برجسته انقلاب بود و قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نیز نماینده امام راحل در آلمان بود.

‌معاون آمار و بررسی حوزه های علمیه، قوه قضاییه را مهم ترین و اساسی ترین قوه کشور خواند و بیان داشت: قوه قضاییه یکی از حساس ترین و سرنوشت سازترین قوای نظام جمهوری اسلامی است و اگر این قوه نباشد،‌ امکان اجرای عدالت و قوانین نیز وجود نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه تحقق عدالت در جامعه اسلامی جز با وجود دستگاه قضایی امکانپذیر نیست، اصلی ترین وظیفه این دستگاه را عدالت گستری، اقامه عدل و مقابله با ظلم عنوان و این قوه را مرجع و ملجاء تظلمات اشخاص حقوقی و حقیقی ذکر کرد.

معاون آمار و بررسی حوزه های علمیه ابراز داشت: دستگاه قضایی در اجرای عدالت،‌ ایجاد آرمش و امنیت در جامعه نقش مهم و غیر قابل انکاری دارد و اگر این دستگاه نباشد هیچ امنیتی در کشور وجود نخواهد داشت.

حجت الاسلام منتظری، با تبیین وظایف و ماموریت های دستگاه قضایی، تاکیدات مقام معظم رهبری و رییس این دستگاه در خصوص مبارزه جدی با مفاسد اقتصادی و متجاوزان به حقوق مردم و بیت المال را یادآور شد و تصریح کرد: همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی و آیت الله آملی لاریجانی رییس دستگاه قضایی تاکید کرده اند، این قوه باید با قاطعیت تمام و بدون هیچ گونه مصلحت اندیشی با مفسدان اقتصادی،‌ متجاوزان به حقوق عمومی و خصوصی افراد و همچنین متعدیان به بیت المال برخورد کند تا ملت عزیز، انقلابی و متعهد ایران اسلامی طعم شیرین عدالت را بچشند.
 
وی با سنگین توصیف کردن وظیفه و رسالت حوزه های علمیه در خصوص امر قضاوت در جامعه اسلامی تاکید کرد:‌لازم است نخبگان حوزوی و روحانیانی که توانایی تصدی منصب مهم قضاوت را دارند در این حوزه ورود کنند و امر قضاوت را برعهده بگیرند. /924/ ت302/ع

ارسال نظرات